اسدالله فروتن، رئیس هیات‌مدیره باهان گستر با بیان مطالب فوق در ادامه گفت: اکثر صنایع زنجیره تامین فولاد، در قسمت خردایش از توری‌های فلزی استفاده می‌کنند مقاومت بسیار کمی در برابر مواد‌معدنی ساینده داشته به طوری که باعث توقف‌های پیش‌بینی ‌نشده زیادی و بالطبع هزینه‌های بهره‌برداری بالا می‌شود. در سطح بین‌المللی بهره‌برداران کارخانه‌های مشابه، جایگزینی توری‌های پلی یورتانی را به عنوان راه‌حل بهینه مورد توجه قرار داده‌اند. شرکت باهان تولید و تامین توری‌های دانه‌بندی پلی‌یورتانی تا چشم ۱۰۰ میلی‌متر را به سرانجام رسانده است.

وی  افزود: در کارخانه‌های فرآوری زغال‌سنگ و صنایعی که تکنولوژی سرندهای آبگیری مواد را مدنظر قرار می‌دهند، استفاده از توری‌های آبگیری با چشم ۱۰۰ میکرون به بالا یک ضرورت بوده و تا مدت‌ها از کشورهای اروپایی و آفریقای جنوبی تامین می‌شده است. با توجه به استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه بازار، توری‌های ضد سایش پلی یورتانی این شرکت در قسمت دانه‌بندی و آبگیری مقاومت سایشی بسیار خوبی از خود نشان داده و بیشتر از نمونه‌های مشابه در داخل کشور کار کرده است. در حال حاضر طیف وسیعی از توری‌های دانه‌بندی و آبگیری از چشم ۱۰۰ میکرون به بالا، به صـورت سـاده و لبه‌دار با هسته فلزی یا به صورت قالیچه‌ای (مورداستفاده در ترومل‌ها) تولید می‌شود. به گفته فروتن برای افزایش ظرفیت سرندهای آبگیری موجود در کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی، شرکت باهان گستر، اقدام به طراحی و تولید توری‌های Teepee کرد و موفق شد برای اولین بار در ایران و در سال جهش تولید اولین نمونه از این مدل توری‌ها را طراحی و به مرحله انبوه‌سازی برساند. از مزایای این توری‌ها می‌توان به بالا بردن فضای مفید توری‌ها تا ۵۰ درصد آبگیری بهتر به دلیل طراحی خاص، عمر طولانی‌تر و مقرون به‌صرفه بودن اشاره کرد.  وی همچنین افزود: با توجه به خوردگی و سایش بالا در کارخانه‌های فولاد، استفاده از شیت‌های ضد سایش پلی‌یورتانی در شوت‌ها، داکت‌ها و... بسیار حائز اهمیت است. شرکت باهان توانسته است تولید شیت‌های پلی‌یورتانی ضد سایش با ضخامت ۵ میلی‌متر به بالا با ابعاد ۲ در ۵/ ۲ متر و سختی ۵۰ تا ۱۰۰ Shore A را طراحی و تولید کند.

از جمله مزیت‌های این ورق‌های ضدسایش نسبت به قطعات مشابه شامل قیمت و زمان تحویل کم به دلیل ساخت داخل بودن، وزن کمتر و سهولت نصب بیشتر، امکان نصب در قوس به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و کاهش آلودگی صوتی محیط کار است.

به گفته فروتن این شرکت با تکیه بر سابقه چند ساله خود در زمینه تامین قطعات ضد سایش پلی‌یورتانی، لاینینگ داخلی لوله‌های فلزی دو سر فلنج (مستقیم) از جنس پلی یورتان با ضخامت ۱۰ میلی‌متر به بالا را عملیاتی کرده که از جمله مزایای این قطعات می‌توان به طول عمر بالا، قیمت اقتصادی و سهولت تامین اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به سایش بالای لاینر و پروانه لاستیکی پمپ‌های خطوط فرآوری مواد معدنی، این شرکت تولید این قطعات از جنس پلی‌یورتان را به سرانجام رسانده به طوری که قطعه جایگزین طول عمر بسیار بیشتری نسبت به موارد مشابه لاستیکی دارد و زمان توقف خط را به مراتب کاهش می‌دهد. کارکرد لاینر و پروانه پلی یورتانی در مقایسه با قطعات لاستیکی در پروژه‌های اخیر حدود ۴ الی ۵ برابر ثبت شده است.

رئیس هیات‌مدیره باهان گستر در ادامه افزود: یکی از تجهیزاتی که در خطوط کنسانتره آهن استفاده زیادی دارند، هیدروسیکلون‌های پلی یورتانی هستند که عمدتا وارداتی هستند. شرکت باهان در راستای بومی‌سازی و تامین نیاز داخلی اقدام به تولید هیدروسیکلون‌های تمام پلی‌یورتانی در سایزهای مختلف کرده است. همچنین در راستای افزایش طول عمر این تجهیزات، لاینرهای پلی یورتانی هیدروسیکلون را نیز تولید می‌کند.  وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات خطوط فرآوری آهن، تیغه‌های بلت کلینر است، افزود: این تیغه‌ها باید به نحوی تولید شوند که هم مقاومت سایشی بالایی داشته باشند و از طرفی به بلت آسیب نرسانند. با استفاده از تجربه‌های موفق خود در پروژه‌های مختلف، توانسته‌ایم بلت کلینر پلی‌یورتانی را تولید و به عنوان گزینه اقتصادی‌تر به کارخانه‌های معدنی تحویل دهیم.

به گفته فروتن، انواع نازل‌های آبپاش در کارخانه‌های فرآوری موادمعدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با توجه به ناخالصی‌های موجود در آب کارخانه‌ها، این نازل‌ها همواره سایش زیادی دارند. شرکت باهان گستر با تولید نازل‌های ضدسایش پلی یورتانی که در قسمت‌های مختلفی چون درام سپراتورها، سرندهای شست‌وشو و... کاربرد دارند این مشکل را به‌طور کل برطرف کرده است.   فروتن ادامه داد: یکی دیگر از تجهیزاتی که در معرض سایش شدید هستند، رویه درام مگنت سپراتورها و درام‌های نوار نقاله هستند که با پلی‌یورتانی کردن روکش این تجهیزات بدون کوچک‌ترین تاثیر در عملکرد می‌توان چند سال بدون هیچ مشکلی از آنها استفاده کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: استفاده از کلاسیفایر در خصوص فرآوری سنگ‌آهن مرسوم است که به‌شدت در معرض سایش قرار دارد. این شرکت در چند پروژه اقدام به لاینینگ کردن پره‌های کلاسیفایر کرده که باعث افزایش طول عمر آنها تا بیش از ۵ برابر شده است.  وی گفت: از دیگر قطعات پر مصرف کارخانه‌های، اسلیو ولوها هستند که به دلیل سایش زیاد در اثر عبور مواد، مصرف بالایی دارند. این شرکت در این زمینه نیز تجربیات موفقی در زمینه تولید این قطعات از جنس پلی‌یورتان داشته که رضایت واحد مصرف‌کننده را در بر داشته است.

فروتن افزود: پره‌های موجود در سلول‌های فلوتاسیون یکی دیگر از قطعات با سایش زیاد در کارخانه‌های مختلف هستند. شرکت باهان گستر در راستای تامین نیاز مشتریان خود، همزن‌های سلول فلوتاسیون با روکش پلی یورتانی را تولید و به کارخانه‌های مختلف ارائه کرده است.  وی در نهایت اظهار امیدواری کرد که توانایی‌های این شرکت در خصوص بومی‌سازی قطعات مورد استفاده در کارخانه‌های مختلف زنجیره تولید فولاد مورد توجه کارفرمایان در بخش صنایع معدنی قرار گیرد.