جلوگیری از خروج 50 میلیون‌دلار با تولید داخلی رینگ

این در حالی است که صنعت قطعه‌سازی در هر کشوری می‌تواند اشتغال‌زا باشد. این صنعت، به دلیل نیاز همه‌روزه خودروسازی به قطعات باکیفیت دارای ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری است. صنعت قطعه‌سازی در کشورمان، بیش از ۳۰هزار شغل ایجاد کرده است و سهم صنعت قطعه‌سازی در ارزش‌افزوده کل صنعت، به‌تنهایی ۹‌درصد است. این سهم، نشان از اهمیت بالای قطعه‌سازی دارد که با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و افزایش سهم در تولید ناخالص ملی شود. از سوی دیگر صنعت قطعه‌سازی باوجود همه پیشرفت‌هایی که داشته، طی این سال‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه شده است. مطالبات آنان از خودروسازان و همچنین  کمبود نقدینگی در این صنعت، قطعه‌سازان را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

با همه‌  آنچه در مورد مشکلات این صنعت گفته شد، اما در حال‌حاضر همزمان با شروع تحولات در بخش خودروسازی شاهد هستیم که بسیاری از قطعات مورد استفاده در محصولات داخلی بومی‌سازی شد که این موضوع باعث ‌صرفه‌جویی بالای ارزی در کشور می‌شود.

بنا بر گفته‌های کارشناسان صنعت خودرو، داخلی‌سازی در صنعت خودرو می‌تواند مزیت‌های زیادی برای کشور به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن جلوگیری از خروج ارز است. دولت تمام توان خود را گذاشته است تا صنایع کشور را به سمت داخلی‌سازی سوق دهد و میزان خروج ارز از کشور را به حداقل برساند.

یکی از شرکت های پیشتاز در عرصه قطعه‌سازی، شرکت رینگ‌سازی مشهد است؛ این شرکت در سال ۱۳۵۲ فعالیت خود را آغاز و در آن زمان اصلی‌ترین محصول این شرکت، انواع رینگ‌های سواری جهت مجموعه ایران‌خودرو بود؛ اما هم‌اکنون باگذشت قریب به نیم‌قرن از فعالیتش به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده رینگ‌های سواری و رام زیر موتور و همچنین تنها تولیدکننده رینگ‌های تیوبلس سنگین در کشور به شمار می‌رود. در حال حاضر اشتغال مستقیم در این شرکت قریب به هزار نفر و در سه سایت تولیدی مشهد، بینالود و تهران است.این شرکت با توان تولید بیش از ۵/ ۴ میلیون رینگ سواری و بیش از ۲۵۰ هزار عدد رام زیر موتور، حداقل ۷۰ درصد نیاز کشور را در این حوزه تامین می‌کند.

همچنین در حال حاضر با تولید بیش از ۲۵۰ هزار حلقه رینگ‌های تیوبلس سنگین سهم بسزایی در تامین نیاز کشور دارد.

 سال ۱۳۹۷ شروع دوره خصوصی‌سازی

در همین راستا مسعود هدشی، مدیرعامل شرکت رینگ‌سازی مشهد گفت: از ابتدای سال ۹۷ و در راستای سیاست‌های اصل‌۴۴ قانون اساسی، مالکیت بیش از ۵۰ درصد شرکت رینگ‌سازی مشهد به گروه صنعتی پارت لاستیک که به‌نوعی یکی از قطب‌های اصلی صنعت قطعه‌سازی کشور به شمار می‌آید، واگذار شد. این دوره در تاریخ شرکت رینگ‌سازی یک نقطه عطف مهم به‌حساب می‌آید.

ازجمله مهم‌ترین اتفاقات صورت گرفته طی دو سال اخیر می‌توان به‌ یک همکاری استراتژیک در پروژه‌های ملی خودروسازی کشور یعنی تامین رام زیرموتور و رینگ خودروی K۱۳۲ و طراحی و تولید رام دناپلاس اتوماتیک برای اولین بار در کشور، راه‌اندازی مجدد رینگ‌های تیوبلس سنگین، توسعه بازارهای صادراتی و همچنین جذب و به‌کارگیری بیش از ۱۰۰ نفر نیروی جوان و نخبه دانشگاهی اشاره  کرد.

 پروژه‌های خودروسازی

وی در خصوص پروژه‌های خودروسازی این شرکت گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از سهم تامین رینگ فولادی موردنیاز کشور توسط این شرکت تامین می‌شود. از مهم‌ترین پروژه‌های این شرکت می‌توان به ۲ پروژه اصلی تولید رام که یک قطعه فوق ایمنی به‌حساب می‌آید برای خودروی K۱۳۲ و همچنین طراحی و تولید رام خودروی دنا پلاس اتوماتیک که برای اولین بار در کشور و به دست مهندسان توانمند و نخبه این شرکت انجام ‌شده اشاره کرد.

همچنین طراحی و تولید رینگ Semi-face یا طرح آلومینیوم که درواقع به‌عنوان یک نیاز و درخواست همیشگی مشتریان به‌شمار می‌رفته است، با جدیدترین روش مهندسی در این شرکت طراحی و وارد بازار شده است.

وی بابیان اینکه به دلایل متعدد قبل از خصوصی‌سازی، به‌طور کامل تولید رینگ تیوبلس در این شرکت متوقف‌شده بود، گفت: همزمان با تغییر مالکیت، اصلی‌ترین استراتژی در تدوین برنامه‌های کلان توسعه ظرفیت تولید رینگ‌های تیوبلس قرار داده شده است، به‌گونه‌ای که  طی ۲ سال گذشته بیش از ۴ برابر رشد تولید و به ظرفیت ۲۵۰ هزار حلقه در سال رسیده‌ایم. با توجه به نیاز ضروری کشور و ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به این محصول، سرمایه‌گذاری‌های کلانی صورت پذیرفته و در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار حلقه در سال معادل کل نیاز کشور دست پیدا خواهیم کرد.

 برنامه‌های صادرات

به گفته هدشی از دیگر برنامه‌های مهم این شرکت می‌توان به توسعه بازارهای بین‌المللی باهدف کسب حداقل دو میلیون دلار صادرات اشاره کرد؛ در حال حاضر محصولات این شرکت به کشورهای همسایه یعنی عراق، افغانستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود. ضمن اینکه در سال ۲۰۲۰ میلادی موفق به اخذ گواهینامه‌های معتبر GOAST و  EAC شده‌ایم که این امر به معنای مجوز ورود به بازار کشور روسیه و حوزه اوراسیا است.

وی بابیان اینکه مجموعه اقدامات شرکت رینگ‌سازی مشهد، بدون شک گواه توانمندی این شرکت در خودکفایی کامل کشور در زمینه محصولات تولیدی رینگ سنگین و رام خودرو بوده است، خاطرنشان کرد: این تلاش بیانگر جلوگیری از خروج بیش از ۵۰ میلیون دلار ارز به‌صورت سالانه از کشور است.

هدشی تصریح کرد: معتقدیم بیش از اینکه از تحریم‌های بین‌المللی آسیب‌دیده‌ باشیم، درگیر تحریم‌های داخلی و قوانین دست‌وپاگیر هستیم که امیدواریم در سال جهش تولید که زمان کوتاهی تا پایان آن باقی‌مانده است، باهمت همه‌جانبه مدیران کلان کشور در راستای حمایت از تولید و صنعت داخلی، به‌روزهای بهتری در اقتصاد کشور برسیم.

p28 (2)