فوربس گزارش کرد اگر یک دهه قبل در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودید، بازده کل سرمایه شما در این هفته، شامل سود سهام، ۶۰۰ درصد رشد کرده است. در مقابل، اگر یک دهه قبل در شرکت اکسون موبیل سرمایه‌گذاری کرده بودید، شاهد کاهش ارزش سهام خود به نصف هستید. هردوی این شرکت‌ها در بخش‌های مختلفی از انرژی فعالیت می‌کنند.

تفاوت فاحش در عملکرد این شرکت‌ها منجر به شرایطی شده است که تصور آن‌یک دهه قبل امکان‌پذیر نبود، اما در این هفته سرمایه بازاری شرکت نکست آرا از اکسون موبیل پیشی گرفت و آن را به بزرگ‌ترین شرکت انرژی ایالات‌متحده تبدیل کرد.

اکسون موبیل که زمانی بزرگ‌ترین شرکت نفتی سهامی عام در جهان بود، از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از نیمی از ارزش خود را از دست‌ داده است. سرمایه بازاری این شرکت در سال 2007 میلادی بیش از 500 میلیارد دلار بود درحالی‌که هم‌اکنون به 9/ 137 میلیارد دلار تنزل کرده است. سقوط ارزش اکسون موبیل، بیش از هر عاملی به خاطر شیوع همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن کاهش تقاضا برای انرژی بوده است.

صعود ارزش نکست آرا و افت ارزش اکسون موبیل نشان می‌دهد که به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، مصرف نفت در جهان کاهش‌یافته است و افزایش منابع تجدیدپذیر در تولید الکتریسیته باعث شده است تا تمایل سرمایه‌گذاران به این بخش بیشتر شود.

جیم روبو، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره نکست آرا در مصاحبه‌ای با موسسه وولف ریسرچ گفت: «ما در حال حاضر تقاضای بسیار زیادی برای انرژی‌های تجدیدپذیر داریم.»

طی 15 سال گذشته، جهان به سمت انرژی‌های پاک‌تر حرکت کرده و شرکت نکست آرا در این زمینه عملکرد خوبی را از خود نشان داده و به همین خاطر به بزرگ‌ترین شرکت تولید برق در جهان تبدیل شده است.

حدود 70 درصد از درآمد شرکت نکست آرا از طریق تاسیسات الکتریسیته در فلوریدا تامین می‌شود و باقیمانده آن از فروش برق در بازارهای عمده رقابتی به دست می‌آید. این شرکت بهترین تولیدکننده برق از باد و خورشید است.

اکسون موبیل، یک شرکت تولیدکننده نفت و گاز است که در اثر سقوط قیمت نفت‌خام دچار چالش شده است. این شرکت که دفتر اصلی آن در تگزاس مستقر است در نیمه اول سال 7/ 1 میلیارد دلار ضرر کرده و به‌تازگی نام آن از فهرست میانگین صنعتی داوجونز حذف شده است.  شرکت اکسون موبیل دارای 74 هزار نیروی کار است که در اقصی نقاط جهان به‌جز قطب جنوب فعالیت می‌کنند. شرکت نکست آرا که در دهه 1920 میلادی در فلوریدا تاسیس شد، کمتر از 15 هزار کارمند دارد و فقط در ایالات‌متحده و کانادا فعالیت می‌کند.