طرح جامع بنادر کوچک کشور در حال نهایی شدن است

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اعلام این مطلب افزود: از نظر تنوع سواحل محدودیتی برای انتخاب بهترین گزینه‌ها نداریم و به دنبال این هستیم که جایگاه خود را ازنظر تجارت و حمل‌ونقل دریایی در سطح منطقه و جهان ارتقا دهیم. این در حالی است که ما با ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و بزرگ‌ترین ناوگان دریایی دنیا برای تامین کالای داخلی، واردات، صادرات، ترانشیپ و ترانزیت کالا قابلیت‌هایی فراتر از توان موجود داریم.

راستاد در ادامه گفت: در دوران تحریم اجازه توقف فعالیت‌های دریایی را ندادیم و با اتکا به توانمندی داخلی بخش مهمی از مایحتاج بنادر کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید شد. سازمان بنادر و دریانوردی در بخش تجهیزات بندری و ناوگان عملیاتی به توان داخل تکیه کرده که این میزان اتکا به توان داخل بی‌سابقه است.

وی افزود: نباید از تحولات حوزه دریایی در جهان غافل شویم و باید خود را با این تحولات وفق دهیم. کشتی‌های هوشمند خود‌ران بدون سرنشین تا سال 2025 میلادی تردد عملیاتی خود را در بنادر آغاز می‌کنند. ما نیز باید توان مدیریت این کشتی‌ها را در آب‌های خود داشته باشیم و در بنادر خود امکان پذیرش و خدمات‌دهی به این کشتی‌ها را فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ثابت کردند هدف دست‌نیافتنی نداریم و باید نیم‌نگاهی به کشتی‌های هوشمند خودران بدون سرنشین داشته باشیم. سازمان جهانی دریانوردی قوانین مربوط به کشتی‌های هوشمند را در حال تدوین دارد و زمینه برای فعال شدن ناوگان هوشمند تجاری فراهم می‌شود.

وی افزود: بزرگ‌تر شدن سایز کشتی‌ها خصوصا کانتینر برها مهم است؛ در حال حاضر کشتی‌های لاینر به کشتی‌های فیدر تبدیل می‌شود. ما 3-2 هزار TEU ظرفیت را به صورت عملیاتی در دنیا داریم. بنادری می‌توانند ظرفیت این کشتی‌ها را پاسخ دهند که از نظر ظرفیت قابل پذیرش این کشتی‌ها آماده باشیم در غیر این صورت بنادر فیدری می‌شوند؛ بنابراین ما 900 متر از طول اسکله 1400 متری فاز سوم بندر شهید رجایی را آماده می‌کنیم تا قابلیت خدمات‌دهی به کشتی‌های ULCC را داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: باید به سمتی برویم که عمق طبیعی مناسب برای کشتی‌های سایز بزرگ داشته باشیم که با حداقل لایروبی باشد. همچنین ضرورت دارد پس‌کرانه‌هایی فراهم شود تا امکان تخلیه و نگهداری احجام بالا برای کشتی‌های سایز بزرگ داشته باشد و اگر این رویکرد دنبال نشود موجب زیان برای کشور است.

وی افزود: شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی برای روز جهانی دریانوردی کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار است و اقدامات فعالان این عرصه در کشور ما برای حفاظت از محیط‌زیست دریا ستودنی است. مانیز همگام با اقدامات زیست محیطی، توانستیم خود را با موضوعاتی از جمله الزامی شدن سوخت کم سولفور وفق دهیم. در همین حال مدیریت‌ آب توازن در کشور به خوبی در حال انجام است، امکانات و لوازمی که توسط سازمان بنادر در این حوزه فراهم شده مناسب است.