تولید سیم‌های آلومینیوم آلیاژی جدید

در حقیقت این  شرکت، نیازهای صنایعی چون سیم و کابل، ترانس، پست، تابلوی توزیع برق و دیگر صنایع وابسته هم در سطح داخل و هم در سطح بین‌المللی را پاسخگو است و در حال حاضر به صورت مستقیم ۱۲۰ نفر در این مجموعه صنعتی مشغول به کار و تولید هستند.

مدیرعامل شرکت مسباره کاوه با بیان اینکه این  شرکت با هدف تولید مقاطع مسی باکیفیت و در جهت تامین مواد اولیه صنعت برق و کمبودهایی که در اوایل دهه ۸۰ در این صنعت احساس می‌شد، راه‌اندازی شد، گفت:  البته به تدریج شرکت با توجه به نیاز صنعت برق تولیدات خود را اضافه کرد؛ ضمن اینکه  ماشین‌آلات شرکت تمامی به‌روز بوده و از کشورهایی همچون فنلاند، انگلستان، ایتالیا و آلمان به شرکت آورده شده‌اند. در حال حاضر محصولات این شرکت با بهترین کیفیت و استانداردهای جهانی در حال تولید است.

 اهداف یک شرکت

احسان رحمانی در پاسخ به این پرسش که استراتژی شرکت در زمان تاسیس چه بوده است، عنوان کرد: شرکت مسباره کاوه با هدف تامین مواد اولیه صنعتگرانی چون تابلوسازان، کابل‌سازان، ترانس‌سازها و پست‌سازها راه‌اندازی  شد. البته پیش از دهه ۸۰ شرکت دیگری در زمینه تولید مفتول ۸ را راه‌اندازی کرده بودیم، اما با راه‌اندازی این شرکت، قصد داشتیم که تنوع سبد کالایی خود را با ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر کامل‌ کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در مسباره کاوه قصد تولید مقاطع مسی را داشتیم که در آن زمان تولید این مقاطع از سطح کیفی پایینی قرار داشت، در حالی‌که همان زمان تقاضا بیش از عرضه بوده و با توجه به وضعیت بازار، گاهی نیز شاهد واردات مقاطع مس از ترکیه نیز بوده‌ایم. حال با توجه به شرایط و نیازی که در بازار وجود دارد، تصمیم به راه‌اندازی خطوط جدید گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مسباره کاوه در پاسخ به این پرسش که آیا طی این سال‌ها به اهداف موردنظر خود دست یافتید، عنوان کرد: یکی از اهداف شرکت در زمان تاسیس آن بود که در رده یکی از برندهای مطرح و صاحب‌نام در خاورمیانه قرار بگیرد. در حال حاضر قادر شده‌ایم که به ۵ کشور همسایه صادرات داشته باشیم، هر چند جا برای فعالیت بیشتر کماکان وجود دارد.

 تولیدات جدید در راه است

رحمانی در خصوص انواع محصولات تولیدی شرکت  گفت: در مسباره کاوه محصولات به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی دسته باس‌بار، کویل و میلگرد مسی که به صورت قلع‌اندود تولید می‌شوند که این تولیدات در زیرمجموعه مقاطع مسی قرار دارد. دسته دوم سیم‌های مسی یا سیم ارت است که مورد استفاده پست‌سازها قرار گرفته و به صورت هادی مس استفاده می‌شود که در کابل‌سازی‌ها کاربرد بیشتری داشته و در کابل‌های افشان‌، نیمه‌افشان و مفتولی به کار گرفته می‌شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که خریداران آنها کابل‌سازها بوده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که ویژگی محصولات شما چیست؟ گفت: مس به دلیل هدایت بالا و شکل‌پذیری بسیار خوب به عنوان مواد اولیه برق و الکترونیک به‌شمار می‌رود و تاکنون هیچ کالای مشابهی نتوانسته جایگزین این فلز شود. در صنعت کابل‌سازی با توجه به قیمت بالای مس، تا حدودی آلومینیوم سهم قابل توجهی داشته، اما به صورت کلی و با توجه به افزایش تولید خودروهای برقی و ازآنجا که مس رقیب خاصی ندارد، حتی  کارآیی آن بیشتر نیز شده است، چرا که مصرف مس در خودروهای برقی بیشتر از خودروهای دیزلی شده است.

مدیرعامل شرکت مسباره کاوه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با شرکت مپنا که وارد حوزه خودروهای برقی شده است، تعاملی ایجاد کرده‌اید، عنوان کرد: فعلا کار مپنا نیز به صورت آزمایشی است. با مپنا همکاری داریم، اما در حوزه خودروی برقی وارد تعامل خاصی نشده‌ایم.

رحمانی در ادامه به برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام این شرکت اشاره و مطرح کرد: در حال حاضر با وجود مسائل اقتصادی و صنعتی در کشور و مشکلات بسیار، اما شرکت مسباره کاوه برخی ماشین‌آلات جدیدی را خریداری کرده که مشغول نصب و راه‌اندازی آن هستیم و در ۶ ماه دوم سال به بهره‌برداری خواهند رسید. برای سال آینده قصد داریم برخی کالاها را به سبد محصولات خود اضافه کرده و به حوزه سیم‌های آلومینیوم آلیاژی سری پنج‌هزار  نیز وارد شویم که در کشور به صورت بسیار محدود تولید می‌شود که این سیم‌ها بیشتر در کابل‌سازی مصرف دارد.

 مشکلات از نوع خودتحریمی

رحمانی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد، گفت: همواره مشکلات مختلفی برای تولیدکنندگان وجود داشته است. یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت، عدم سیاست‌گذاری‌های درست و منطقی در این حوزه، تغییرات لحظه‌ای در سیاست‌‌های اقتصادی و نوسانات نرخ ارز است که به تولیدکنندگان اجازه برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت را نمی‌دهد. از سویی، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باعث مشکل تامین نقدینگی می‌شود.

وی به موضوع صادرات اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث صادرات می‌توان به دو مورد اشاره داشت، از آنجا که ما در منطقه خاورمیانه قرار داریم، اگر بخواهیم هدف صادراتی خود را این کشورها مدنظر قرار دهیم، با توجه به افت قیمت نفت و کسری بودجه‌ای که این کشورها با آن روبه‌رو شده‌اند، چندان نمی‌توانیم بازار هدف مناسبی را پیدا کنیم. رحمانی همچنین به شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: بحث دیگر، شیوع ویروس کرونا است که هم روی بازارهای منطقه و هم بازارهای جهانی تاثیرگذار بوده است. در نهایت موضوع تحریم‌هاست که روی بحث صادراتی ما تاثیر‌گذار بوده است.

مدیرعامل شرکت مسباره کاوه در ادامه با تاکید بر این موضوع که به جز مسائل خارجی، سیاست‌گذاری‌های داخلی تنگناهایی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، گفت: تصمیم‌گیرندگان در کشور هر روز یک قانونی وضع می‌کنند. دلار نیمایی شاید در فرآیند صادراتی در کلام تاثیرگذار باشد، اما در عمل با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. در زمینه تامین مواد اولیه سیاست‌های مناسبی به کار گرفته نمی‌شود، زیرا پیش از این اگر مواد اولیه در کشور گران بود، ما قادر بودیم از طریق مواد اولیه آن را وارد کنیم، اما هم‌اکنون هیچ قانون حمایتی در زمینه تامین مواد اولیه وجود ندارد. به نظر می‌رسد مشکلات خودتحریمی و داخلی بیشتر برای تولیدکنندگان سبب مانع می‌شود تا مسائل خارجی، زیرا تغییر قوانین به صورت مداوم بزرگ‌ترین مشکل صادرات است و نمی‌توان برنامه‌ریزی بلندمدتی در این راستا انجام داد. تصمیم‌گیرندگان نیز در حوزه صادرات بیشتر کلامی از صادرکنندگان حمایت می‌کنند تا به صورت عملی.

وی در پایان با برشمردن انتظارات خود به عنوان یک تولیدکننده از دولت، گفت: از دولت انتظار داریم که حداقل‌ تسهیلات را به بخش خصوصی بدهد و از آنها در این شرایط سخت حمایت به عمل آورد.

p28