قانون شرکت‌های سهامی زراعی در سال ۱۳۴۶ به تصویب رسید و در سال ۱۳۵۱ اصلاحاتی در آن به عمل آمد. اساسنامه مربوط به این قانون نیز در سال‌های مذکور مورد تصویب و اصلاح قرار گرفت. در همین راستا مدیرعامل شرکت سهامی زراعی فعالیت‌های کشاورزی و غیر کشاورزی ایران گفت: اکنون ۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی خرد مالکی تحت پوشش ۳۱ شرکت سهامی زراعی فعال است که انتظار می‌رود برای ارتقای بخش کشاورزی باید توسعه یابد. غلامحسین طباطبایی در خصوص عملکرد این شرکت‌ها افزود: طبق آمارها ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی خرد مالکی و بزرگ مالکی است و حدود ۵/۰ درصد آن تحت پوشش شرکت‌های سهامی زراعی قرار دارد.

وی اضافه کرد: اکنون تعداد ۲۵ شرکت در ۱۲ استان کشور ازجمله خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، گلستان، ایلام، فارس، آذربایجان غربی و خوزستان فعالیت دارند و بیشترین تجمع این شرکت‌ها مربوط به سه استان خراسان است.

این مقام مسوول تصریح کرد: اکنون ۱۴ درصد اراضی کشاورزی ایران بزرگ مالکی دارای حد فنی اقتصادی مطلوب و ۸۶ درصد خرد مالکی است که اراضی تحت پوشش شرکت‌های سهامی زراعی رقم ناچیزی به‌حساب می‌آید.

وی یادآور شد: قدمت شرکت‌های سهامی زراعی مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است و در ابتدای انقلاب ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش ۹۳ شرکت سهامی زراعی بود و به دلیل اساسنامه آن به‌تدریج این شرکت‌ها منحل شدند و تعداد پنج شرکت باقی ماند که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. طباطبایی اضافه کرد: سال ۱۳۸۴ تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی به تصویب هیات‌وزیران رسید و اساسنامه این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۰ به‌روزرسانی شد که اکنون در هر شرکت حداقل ۱۰۰ نفر کارمند بیمه تامین اجتماعی فعالیت دارند. وی تصریح کرد: اکنون شرکت‌های سهامی زراعی علاوه بر اراضی زراعی و باغی، صنعت دام و طیور و صنایع تبدیلی و تکمیلی را در زنجیره فعالیت خود دارند. مدیرعامل شرکت سهامی زراعی فعالیت‌های کشاورزی و غیر کشاورزی برندسازی را از اولویت برنامه‌های شرکت‌های سهامی زراعی دانست و افزود: اکنون برند تجاری سزا توسط شرکت سهامی زراعی در قالب هفت هزار خانوار تدوین و ثبت‌شده است تا محصولات کشاورزان با این برند وارد بازار داخلی و خارجی شود. طباطبایی گفت: بنا بر گزارش‌های موجود، تولیدات اراضی شرکت‌های سهامی زراعی در واحد سطح بین ۲ تا ۵/۲ برابر اراضی خرده مالکی است که رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود و توسعه این شرکت‌ها می‌تواند منجر به ارتقای بخش کشاورزی شود. وی با بیان اینکه ادامه حیات شرکت‌های سهامی زراعی نیازمند حمایت مالی دولت و کشاورزان است، افزود: برای ادامه فعالیت شرکت‌های سهامی زراعی تدارک نهاده‌های موردنیاز براساس کیفیت و قیمت مناسب و بازاریابی نیاز است تا تامین شود.