مواد اولیه و نقدینگی؛ چالش تولیدکنندگان پوشاک

این دسته از پوشاک توانسته، به‌دلیل داشتن خاصیت‌هایی همچون راحتی، دوام، ضد باکتری و ضدآلرژی بودن، تجزیه‌پذیری در طبیعت، همچنین طراحی‌های متنوع و همه‌پسند، جایگاه ویژه‌ای را بین مردم از آن خود کند. در دنیا برندهایی مانند Bluecanoe یا Wearethought فقط از الیاف طبیعی در طراحی و تولید محصولات خود استفاده ‌می‌کنند. در ایران نیز برندهای مختلفی به تولید پوشاک از الیاف طبیعی حیوانی و گیاهی اقدام می کنند؛ در این بین پوشاک «تنِ درست» به‌عنوان پیشتاز در زمینه تولید پوشاک با الیاف طبیعی و صنایع دستی و هنری کاربردی در ایران به‌شمار می‌رود.

 تولید پوشاک با الیاف ۱۰۰ درصد پنبه‌ای

مدیرعامل پوشاک الیاف طبیعی تنِ درست با اشاره به آغاز فعالیت این برند پوشاک از اواخر سال ۱۳۷۹، می‌گوید: این برند با هدف گسترش فرهنگ استفاده از پوشاک به‌دست آمده از الیاف طبیعی با مدل‌های ایرانی برای داشتن تنِ درست و همچنین احترام به طبیعت و هنرهای دستی بنیان گذاشته شده است. 

مرجان صدرالعلمایی با یادآوری اینکه نخستین محصولات تولیدی تنِ درست، لباس‌هایی ساده، آزاد و راحت با الیاف ۱۰۰ درصد پنبه‌ای بوده است، اضافه می‌کند: از همان ابتدا سعی کردیم تولید داخلی و بومی را در کنار احترام به زمین و طبیعت و همچنین استفاده از طرح‌ها و نقش‌های ایرانی سرلوحه کار خود قرار بدهیم. وی با بیان اینکه کارخانه تنِ درست در شهر قدس واقع شده است، تصریح می‌کند: کارخانه تن‌ِ درست ظرفیت تولید ۲ هزار ثوب انواع پوشاک زنانه و مردانه را در روز دارد.

به‌گفته صدرالعلمایی هم‌اکنون افزون بر ۱۰۰ نفر به‌طور مستقیم در کارخانه تن‌ِ درست مشغول به‌کار هستند؛ همچنین این شرکت غیرمستقیم برای بیش از ۳۰۰ نفر نیز اشتغال‌زایی کرده است که بانوان  نیمی از آنها را شامل می‌شوند.

وی همچنین با اظهار اینکه تنِ درست توانسته است با عرضه تولیدات خود در ۹ فروشگاه زنجیره‌ای این برند، سهمی در پیشبرد اقتصاد داخلی، تولید ملی و اشتغال جوانان داشته باشد، می‌گوید: اشتغال‌زایی به‌ویژه برای جوانان یکی از اهداف مهم در تنِ درست بوده است که در این راستا شاغلان مجموعه ما میانگین ۲۷ سال دارند. مدیرعامل پوشاک الیاف طبیعی تنِ درست با اشاره به وجود پتانسیل زیادی که در حوزه فعالیت این مجموعه وجود دارد، اظهار می‌کند: سعی داریم با توسعه فروشگاه‌های تنِ درست در کشور نه‌تنها فرهنگ استفاده از محصولات داخلی با فرهنگ ایرانی را افزایش دهیم و پاسخگوی سلیقه مردم باشیم، بلکه می‌خواهیم روزبه‌روز موجب اشتغال‌زایی بیشتر در حوزه‌های تولید، فروش، اداری و مهندسی در صنف پوشاک شویم.

 طراحی پوشاک تنِ درست براساس نقوش سنتی و بومی ایران

صدرالعلمایی همچنین طراحی را یکی از شاخصه‌های اصلی در تولید پوشاک الیاف طبیعی تن‌ِ درست بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: در طراحی‌ها از نقوش قدیمی و فراموش شده تا اشکال کنونی موجود در البسه بومی و سنتی جای‌جای ایران بهره برده‌ایم؛ همچنین در الگوسازی پوشاک خود، لباس‌های قواره‌دار و آزاد با پوشش مناسب جامعه ایرانی موردپسند اقشار مختلف را در نظر گرفته‌ایم. به‌گفته وی درحالی تنِ درست برای طراحی پوشاک بر اساس هویت ایرانی تلاش می‌کند که بسیاری از تولیدکنندگان با الگو گرفتن از طرح‌های غربی نسبت به تولید محصولات خود اقدام می‌کنند. هرچند تنِ درست برندی شناخته شده در حوزه پوشاک الیاف طبیعی به‌شمار می‌رود، اما به‌گفته صدرالعلمایی هنوز به حوزه صادرات وارد نشده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه پتانسیل بسیار خوبی برای رشد داخلی و حتی صادرات پوشاک ایران به کشورهای همجوار با فرهنگ مشابه همچون ترکیه، ترکمنستان، عراق و آذربایجان، مالزی، سنگاپور، اندونزی و... وجود دارد، ادامه می‌دهد: همچنین با سفارش‌های بسیاری از کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی روبه‌رو هستیم که به‌دلیل بحث تحریم و ممکن نبودن مبادلات پولی و ارسال مطمئن، قادر به پاسخگویی به آنها نیستیم.

صدرالعلمایی همچنین درباره نوع مواد اولیه مورد استفاده در این برند توضیح می‌دهد: هم‌اکنون مواد اولیه و ثانویه به‌کار رفته در تولید محصولات تنِ درست کاملا طبیعی و تقریبا ساخت تولیدکنندگان ایرانی است تا مشتریان با استفاده از پوشاک الیاف طبیعی باکیفیت احساس راحتی و خوشایندی داشته باشند.

البته وی تاکید می‌کند: تنِ درست سعی کرده است محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب تولید کرده و در اختیار مردم بگذارد تا همه اقشار جامعه با هر قدرت خریدی قادر به تهیه آنها باشند.

 دشواری تامین مواد اولیه با افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و شیوع  کرونا 

با همه این اوصاف مدیرعامل پوشاک الیاف طبیعی تنِ درست بروز بحران کرونا و همچنین افزایش بی‌سابقه قیمت دلار را چالشی بزرگ بر سر راه فعالیت تولیدکنندگان پوشاک بیان می‌کند و می‌گوید: این عوامل صنعت پوشاک را نیز همچون سایر صنایع برای تهیه مواد اولیه با مشکلات و موانع متعددی روبه‌رو کرده است. صدرالعلمایی افزایش قیمت پنبه و به‌تبع آن پارچه، ملزومات و هزینه‌های حمل و...، کاهش نقدینگی به‌دلیل تعطیلی و محدودیت‌های اصناف در فروردین ماه و همچنین جو روانی حاکم بر بازار شب عید پوشاک را منجر به تحمیل فشار مضاعف و غیرقابل پیش‌بینی بر خرده‌فروشان پوشاک بیان می‌کند.

وی یادآور می‌شود: در چهار سال گذشته باتوجه ‌به رکود اقتصادی سنگین و طاقت‌فرسا و به‌تازگی نیز بروز بحران ناشی از بیماری کرونا، تنِ درست سعی کرده است در حد توان نه‌تنها سرمایه انسانی خود را حفظ کند بلکه در قیمت‌های خود افزایش چشمگیری نداشته باشد. صدرالعلمایی با تاکید بر اینکه در این مدت تنِ درست سعی کرده است به تنهایی و بدون حمایت هیچ سازمان یا ارگان دولتی این برند ایرانی را استوار و پابرجا نگه دارد، اعلام می‌کند: در چنین شرایطی تنها به واسطه تلاش در تولید محصولات باکیفیت و متنوع و مشتری‌مداری با درخواست‌ دریافت نمایندگی از سوی مردم و توسعه فروشگاه‌ها روبه‌رو شده‌ایم که خوشبختانه از نظر فنی و پیاده‌سازی نیز امکان این کار را داریم.

 ضرورت تدوین خط‌مشی برای برون‌رفت از بحران 

مدیرعامل پوشاک الیاف طبیعی تنِ درست با اشاره به‌ بی‌سابقه بودن بحران شیوع کرونا تاکید می‌کند: هنوز در کشور خط‌مشی مشخص و مدونی برای ترسیم چشم‌انداز و راهکار برون‌رفت موفق از این بحران در دست نیست.

صدرالعلمایی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی حمایت‌های دولتی می‌تواند بخشی از فشار را از دوش کارآفرینان و تولید‌کنندگان بردارد، تصریح می‌کند: دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری بر این حجم از پتانسیل کارآفرینی و صادرات، موجبات رونق این صنعت را فراهم آورد.