رشد 70 درصدی تولید اسلب تا پایان امسال

نکته حائز اهمیت آن است که از منظر علمی، اقتصاد ایران در دوره رکود تورمی قرارگرفته و آنچه در این دوره زمانی نیاز کشور است سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه صنایع مولد و بالادستی است؛ این وضعیت نشان می‌دهد صنعت کشور، باوجود پتانسیل‌های قابل‌توجه، نیاز به حمایت‌های جدی و اساسی دارد؛ به‌خصوص صنایع باوجود تحریم‌ها و فشارهای مالی طی دو سال گذشته ایستادگی کرده‌اند و اجازه نداده‌اند وضعیت اشتغال کشور با بحران مواجه شود و همچنان نیز می‌توان به افق‌های جدید امیدوار بود.

در این میان، زنجیره تولید در برخی از بخش‌های معدن و صنایع معدنی و به‌ویژه در فولاد کشور نظیر فولاد مبارکه جهش را تجربه می‌کنند.

مختار بخشیان معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد: در شرایط کنونی با آمدن پروژه گاز‌زدایی در فولاد مبارکه تا پایان سال جاری، ظرفیت گریدهای ویژه از 700 هزار تن به یک‌میلیون و 200 هزار تن خواهد رسید.

وی گفت: با بهره‌برداری از پروژه گاز‌زدایی در فولاد مبارکه تا پایان سال‌جاری می‌توان در گریدهای ویژه پتانسیل و ظرفیت تولید را بالا برد.

وی افزود: البته بخشی از اسلب تولید را به ورق تبدیل می‌کنیم ولی بخشی را هم نمی‌توانیم؛ چراکه امکان تولید در خط ‌نورد فعلی وجود ندارد و نیاز به ‌همت والا دارد که بتوان این مرحله از ایجاد ارزش‌افزوده را نیز سپری کرد؛ اما قابلیت صادرات فراهم خواهد شد. معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ایستگاه گاززدایی پروژه بزرگی است، اما نورد گرم 2 ابرپروژه ملی است، تصریح کرد: به‌گونه‌ای که در منطقه، پروژه‌ای به این بزرگی نداریم ازاین‌رو نیاز به حمایت همه‌جانبه کشوری دارد و همه ارکان کشور باید کمک کنند که این پروژه به سرانجام برسد؛ چراکه نیاز کشور را به‌صورت کامل پاسخ می‌دهد و پس از اجرای آن میزان عرضه از تقاضا پیشی خواهد گرفت.

وی در مورد موانع و مشکلات تولید در سال جهش تولید. خاطرنشان کرد: تحقق اهداف سال جهش تولید نیاز به تامین یکسری شرایط دارد تا بتوان زمینه را برای تحقق اهداف فراهم کرد؛ در این زمینه اولین موضوع، تامین مواد اولیه است که برای تولیدکنندگان بسیار حائز اهمیت است.

بخشیان تاکید کرد: چنانچه تولیدکنندگان چشم‌انداز روشنی از وضعیت تامین مواداولیه موردنیاز خود داشته باشند، به‌طورقطع برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تولید خواهند داشت.

وی همچنین به قوانین و مقررات دست و پاگیر گمرکی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون این موانع پیش پای تولیدکنندگان در حوزه تامین قطعات و تجهیزات یدکی وارداتی‌ قرار گرفته است که باید خطوط تولید را تغذیه کنند.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: البته در این میان دشواری‌های انتقال ارز را هم نمی‌توان نادیده گرفت؛ اگرچه دولت خیلی مقصر نیست.

وی مسائل تامین مالی و بانکی را ازجمله موانع و مشکلات دیگر تولیدکنندگان برشمرد و گفت: این در شرایطی است که تحریم‌ها معضلی است که باید راه‌هایی را پیدا کرد که بتوان اثر آنها را کم کرد.

بخشیان در مورد طرح و برنامه‌های فولاد مبارکه برای تحقق جهش تولید تصریح کرد: یکی از مواردی که انتظار حمایت از آن برای تحقق اهداف جهش تولید وجود دارد، پروژه نورد گرم‌2 است که به‌عنوان یک پروژه ملی باید مورد حمایت همه ارکان کشور باشد، چراکه اگر این پروژه اجرایی شود، به‌راحتی فولاد مبارکه می‌تواند نیاز بخش‌های مختلف کشور را تامین کند.

وی در مورد تحقق جهش تولید در سال‌جاری در فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که تولید فولاد در مقطع چهار ماه ابتدای امسال، خلاف این را ثابت کرده است؛ چراکه ما فناوری فولاد و دانش تولید فولاد را در کشور داریم و زیرساخت‌های آن وجود دارد و آنچه مشکل‌ داریم، مرتبط با خارج نیست و با داخل ارتباط دارد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: موضوعاتی نظیر تامین مواد اولیه، سیاست‌های ارزی و نوسانات در سیاست‌های دولتی است که ممکن است تاثیرات منفی بر اجرای پروژه‌های شرکت بگذارد. به‌هرحال، عملکرد ما در چهار ماه اول سال خلاف این بوده که جهش تولید امکان‌پذیر نیست.

بخشیان درباره حمایت‌های لازم برای رفع موانع پیش پای تولید تصریح کرد: مهم‌ترین نکته در حمایت از تحقق اهداف جهش تولید، تامین مواد اولیه گروه فولاد مبارکه است که باید انجام شود؛ چنانچه سنگ‌آهن و گندله موردنیاز تامین شود، می‌توانیم کار را پیش ببریم.

به گفته وی، فولاد مبارکه پیش‌ازاین مواد اولیه لازم برای 6 ماه را ذخیره داشت، اما هم‌اکنون این امر میسر نیست و با کمبود مواد اولیه مواجهیم، از سوی دیگر، در زمینه تولید نیز، مهم‌ترین مساله تامین مواد اولیه است که باید سیاست‌گذاران کمک کنند که مواد نیز تامین شود.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه تکمیل زنجیره تامین می‌تواند در تحقق اهداف تولید موثر واقع شود، خاطرنشان کرد: زنجیره تامین نقش کلیدی و محوری در ثبات و تداوم تولید دارد. هم‌اکنون فولاد مبارکه بخشی از زنجیره تامین خود را تکمیل کرده است؛ البته تامین مواد اولیه به دلیل سیاست‌گذاری دولتی، فولاد مبارکه را با مشکل مواجه کرده بود.

به گفته وی، فولاد مبارکه خیلی در بخش معدن تمرکزی نداشت ولی معدنی‌ها فولادساز شدند و ضعف مجموعه ما این بود که در تامین مواد اولیه خود مستقیما وارد نشده بودیم، البته قرار هم بر این نبود و فولاد مبارکه درست حرکت کرد. قرار بود گروهی در حوزه معدن، کشف و استخراج کنند و عده‌ای نیز فولاد و محصول را پیش ببرند. همه جای دنیا هم همین است.

بخشیان خاطرنشان کرد: تعادل میان تامین مواد اولیه و تولید طی سال‌های اخیر به‌هم‌خورده است و تاثیر خود را در زنجیره تامین گذاشته است.