تولیدکنندگان سرب و روی  تامین «خاک» نمی‌شوند

به گفته حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران، صادرکنندگان شمش سرب و روی در حال حاضر با  مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند. وی در این باره به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: علاوه بر تخصیص ندادن ارز از سوی دولت به این صنعت، تولیدکنندگانی که صادرات بخش عمده‌ای از فعالیت عملکردی آنها را تشکیل می‌داد، اکنون با مشکل تامین خاک مواجه هستند. حسینقلی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون به هیچ‌یک از واحدهای تولیدکننده شمش حتی یک گرم خاک تحویل داده نشده و آن دسته از تولیدکنندگان که خاک خود را از کشور ترکیه تامین می‌کردند  نیز در هر دو وجه تولید و صادرات دچار مشکل شده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: چندی است که تعدادی از تولیدکنندگان شمش روی  خاک مورد نیاز خود را از ترکیه وارد می‌کنند. به طوری که در مرحله‌ای آن را وارد کرده و سپس به شمش تبدیل کرده و در نهایت محصول تولیدشده را دوباره به مقصد ترکیه صادر می‌کنند. حسینقلی تصریح کرد: در این سناریو بانک مرکزی، وزارت صمت و دارایی در مجموع در خصوص اینکه با این روش صادراتی صورت نگرفته و تنها ماده‌ای خام وارد شده که پس از فرآوری مجدد برگشته است به تفاهم نرسیده‌اند. این امر نیز مشکلاتی را برای صادرکنندگان شمش روی به ترکیه ایجاد کرده و هنوز حل نشده است.

وی به دیگر موانع صادرات محصولات سرب و روی یعنی عوارض 20 درصدی اتخاذ شده در سال 98 اشاره کرد و افزود: سال گذشته 20 درصد عوارض از صادرکنندگان اخذ شد که با دوندگی‌ها و جلسات متوالی این رقم به 12 درصد کاهش یافت؛ این دستور تا پایان سال 98 جاری بود، اما متاسفانه همچنان روند اخذ عوارض از سال گذشته تاکنون ادامه دارد.

به گفته وی تاکنون سه بار گمرک با وزارت صمت نامه‌نگاری کرده است که تکلیف این موضوع مشخص شود اما پاسخی از سمت این وزارتخانه داده نشده است و صادرکنندگان کنسانتره سرب و روی در حال پرداخت عوارض هستند.

وی یادآور شد: در بحث حمل و نقل دریایی نیز صادرکنندگان در این بین با موانعی روبه‌رو هستند در برخی موارد نیز دیده شده آنها با کشتی داخلی بارگیری را انجام داده، اما به دلیل شرایط تحریم مجبور به تخلیه و بارگیری مجدد در کانتینر‌ها  در کشتیرانی خارجی برای رسیدن کالا به مقصد صادراتی شده‌اند. متاسفانه حمل‌ونقل دریایی به مرحله‌ای رسیده که مشکلات را در حوزه صادرات شمش سرب و روی به چند برابر خود رسانده است.