به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌ان، در نامه‌ای که به سه مدیر ارشد آدیداس ارسال‌شده، از آن‌ها خواسته‌شده است که هیات نظارت این شرکت اقدامات کارن پارکین، مدیرکل منابع انسانی را در نوع برخورد با مسائل نژادی درون سازمان مورد تحقیق و تفحص قرار دهد. این نامه به امضای ۸۳ کارمند از پنج دفتر این شرکت در آلمان، ایالات‌متحده آمریکا، استرالیا و پاناما رسیده است. در سراسر جهان ۶۰ هزار کارمند برای این غول پوشاک ورزشی کار می‌کنند.

این نامه همچنین خواستار ایجاد پلت‌فرمی شده است که کارمندان بتوانند بدون نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه به‌صورت ناشناس موارد مربوط به نژادپرستی و تبعیض را گزارش کنند.

در این نامه همچنین از هیات نظارت شرکت خواسته ‌شده است که آیا رویکرد و رفتار مناسبی از سوی مدیرکل منابع انسانی در نوع برخورد با مساله نژادپرستی و تبعیض اتخاذ شده است و آن را مورد بررسی قرار دهد. در ضمن افزوده‌ شده است که کارکنان بر این باورند رویکرد و نوع برخورد شرکت با چنین مواردی از سوی مدیران ارشد آدیداس، به‌خصوص منابع انسانی که در سلامت و عملکرد سازمان نقش مهمی را ایفا می‌کند، از اهتمام ویژه‌ای برخوردار است.

آدیداس که صاحب برند ریبوک نیز هست، در بیانیه‌ای اعلام کرد «همه اظهاراتی» را که در نامه کارمندان به آنها اشاره‌شده است، رد می‌کند.

آدیداس هفته گذشته اظهار کرد انتقام‌جویی در این شرکت به‌هیچ‌عنوان پذیرفته و تحمل نمی‌شود و در این خصوص، یک بخش بازرسی برای اطمینان از سیاست عدم تلافی و انتقام راه‌اندازی کرده است.

این شرکت در بیانیه‌ای که برای سی‌ان‌ان ارسال ‌شده تاکید کرده است: «آدیداس و ریبوک همیشه مخالف تبعیض از هر نوع آن بوده‌اند و هستند؛ در برابر نژادپرستی متحد هستیم و موضع واحدی داریم. ما به‌عنوان شرکت به چنین مسائلی بسیار متعهد هستیم و تلاش‌های بیشتری برای پیشرفت و ایجاد تغییرات واقعی را فورا در دستور کار قرار می‌دهیم.»

بنابر پروفایل لینکدین پارکین، وی مدت‌های مدیدی کارمند شرکت آدیداس بوده و بیش از سه سال است که به‌عنوان مدیرکل منابع انسانی این شرکت مشغول به خدمت است.

پارکین در بیانیه‌ای که هفته گذشته برای کارمندان آدیداس منتشر کرد، گفت: «همه شما طی چند روز گذشته اعلامیه‌های ما را دیده‌اید که بیانگر تعهدات ما برای مقابله با اقدامات فرهنگی و سیستماتیک در مورد مسائل نژادپرستی است.» وی در ادامه افزود: «ما آگاه هستیم که باید کارهای بیشتری انجام دهیم تا محیطی ایجاد کنیم که در آن ‌همه احساس امنیت کنند، صحبت‌هایشان شنیده شود و فرصت برابر برای پیشرفت در اختیار همگان قرار بگیرد.»

پس از اعتراضات چندروزه کارمندان این شرکت در هفته گذشته، آدیداس اعلام کرد که در حال انجام اقدامات متعددی به‌منظور افزایش تعداد افراد رنگین‌پوست در مجموعه نیروی کاری خود در آمریکای شمالی است. در این راستا سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری برای جوامع سیاه‌پوست انجام خواهد داد و حداقل ۳۰ درصد از سمت‌های جدید در آمریکای شمالی به کارمندان سیاه‌پوست یا لاتین اختصاص داده می‌شود. این شرکت همچنین نژادپرستی را محکوم کرده و از جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» در رسانه‌های اجتماعی حمایت کرده است.

بسیاری از شرکت‌ها در هفته‌های گذشته در مورد بی‌عدالتی‌های نژادی اقدامات مشابهی انجام داده‌اند.

کسپر رورستد، مدیر‌عامل شرکت آدیداس، هفته گذشته اظهار کرد: «ما باید خودمان به‌عنوان افراد، سازمان و جامعه خود را اصلاح کنیم تا پیامدهای آن‌ در نظام‌هایی که باعث وضع نامساعد و تعرض به آزادی افراد و جوامع سیاه‌پوست شده‌اند منعکس شود. درحالی‌که ما در مورد اهمیت کرامت انسانی و قدردانی از همه افراد فارغ از توانایی‌ها، ناتوانی‌ها، نژاد، مذهب، قومیت و ... صحبت می‌کنیم، باید برای ایجاد محیطی که همه در آن احساس امنیت، شنیده شدن و فرصت‌های برابر برای رشد و پیشرفت داشته باشند، بیشتر تلاش کنیم.»

این شرکت همچنین در اطلاعیه هفته گذشته خود تایید کرد که اقدامات آن ممکن است «خیلی کم و خیلی دیر» باشد.

در بیانیه این شرکت آمده است: «ما از ورزشکاران و هنرمندان جامعه سیاه‌پوست قدردانی کرده‌ایم و با استفاده از تصاویر آنها خود را از نظر فرهنگی به‌عنوان یک برند معرفی کردیم.»

برخی از کارمندان آدیداس معتقدند این اقدامات شرکت کافی نبوده است و خواهان عذرخواهی صریح مدیریت در رابطه با موارد نژادپرستی داخل شرکت شده‌اند و از شرکت آدیداس خواسته‌اند نسبت به اقدامات اضافی که قصد انجام آنها را دارد شفاف‌سازی کند.

وال‌استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داد که پارکین در جلسه سال گذشته شرکت در بوستون اظهار کرده بود که نژادپرستی «سروصدایی» است که فقط در آمریکا مورد بحث قرارگرفته است. پارکین به کارمندان آدیداس در این هفته گفت که باید «در طول آن جلسه» کلمات بهتری را انتخاب می‌کرد و اگر صحبت‌های او توهین به کسی تلقی شده است، عذرخواهی می‌کند.

پارکین گفت: «من به‌عنوان یکی از اعضای هیات مدیره و مسوول منابع انسانی، وظیفه داشتم که مواضع شرکت را در برابر تبعیض روشن کنم و متاسفانه کوتاهی کردم.» «من و تیمم کاملا متعهد هستیم که فرهنگ شرکت را بهبود بخشیم تا از عدالت، تنوع و فرصت‌های یکسان برای همه اطمینان حاصل شود. این ‌یک عهد است و من به این عهد پایبند می‌مانم و عمل خواهم کرد.»