به گزارش لا پرس، ظاهراً قرار نیست تنش میان رئیس‌جمهور آمریکا و رسانه اجتماعی «توئیتر» که زمانی اصلی‌ترین بلندگوی او برای ابراز عقایدش بود؛ به این زودی‌ها فروکش کند چراکه از قرار، وقتی کلمه «نژادپرست» را در توئیتر جستجو می‌کنیم، بی‌درنگ نام «دونالد ترامپ» ظاهر می‌شود؛ اتهامی که البته از طرفِ خود او رد می‌شود!

سخنگوی توئیتر در توضیح دلایل این موضوع می‌گوید: چنانچه حساب یکی از کاربران به طور دائم با برخی الفاظ خاص مرتبط شود؛ الگوریتم توئیتر آن را با همان نشانه‌ها به دیگر کاربران معرفی می‌کند.

اگرچه همنشینی واژه «نژادپرستی» با نام «دونالد ترامپ»، محصول رویدادهای روز جامعه آمریکا و به طور خاص واکنش‌ها به قتل «جورج فلوید» سیاه پوست به دست پلیس آمریکا است؛ اما باید گفت سابقه تنش میان رئیس‌جمهور این کشور و توئیتر به پیش از آن، یعنی ۲۶ می (۶ خرداد) باز می‌گردد.

در این روز، ترامپ در انتقاد از تصمیم فرماندار دموکرات کالیفرنیا مبنی بر برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ از طریق رأی گیری پُستی، پیام‌هایی در رد این شیوه از رأی گیری که به زعم وی با کلاهبرداری فرقی ندارد، منتشر کرد.

توئیتر هم در یک نیم خط آبی رنگ که با علامت تعجب همراه بود؛ به طور ضمنی از ۸۰ میلیون نفری که رئیس‌جمهور آمریکا را در این رسانه اجتماعی دنبال می‌کنند، خواست که حرف‌های ترامپ را بدون مطالعه باور نکنند.

نتیجه آنکه ترامپ در تاریخ هشتم خرداد، فرمانی اجرایی برای پایان دادن به مصونیت شبکه‌های اجتماعی از پیگرد قانونی امضا کرد و مدعی شد این اقدام را در راستای حمایت از آزادی بیان انجام می‌دهد!

این در حالی است که دویچه وله نیز می‌گوید بعد از توئیتر، «اسنپ‌چت» هم به فعالیت‌های آنلاین ترامپ حساسیت نشان داده است. اسنپ‌چت اعلام کرد که دیگر پست‌های حساب کاربری ترامپ را تبلیغ نمی‌کند. بنابر اعلام این رسانه اجتماعی، پست‌های رئیس جمهور آمریکا، حذف نمی‌شوند اما از این پس، در بخش «دیسکاوری» میان پست‌های برگزیده شخصیت‌های مطرح جهان نیز نمایش داده نمی‌شوند.

اسنپ‌چت در توضیح علت تصمیم خود، اعلام کرد که این اپلیکیشن صداهایی که خشونت نژادی و بی‌عدالتی را تقویت می‌کنند؛ تبلیغ نمی‌کند.

اینکه چرا رسانه‌های اجتماعی ناگهان رویکرد خود را در مواجهه با رئیس‌جمهور آمریکا تغییر داده‌اند، جای بررسی دارد اما موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که رسانه‌های طرفدار ترامپ نظیر «فاکس نیوز» نیز اخیراً نظرسنجی‌هایی را ارائه می‌کنند که حاکی از برتری «جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ است.

رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی هم با آنکه در ظاهر می‌کوشند با نمایش همزمان صداهای مخالف و موافق ترامپ؛ خود را بی‌طرف نشان دهند؛ در عمل گزارش‌ها و عبارت‌هایی را استفاده می‌کنند که وزنه انتقاد را به سمت مخالفت با او سنگین‌تر می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.