بوریس جانسون روز چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخ از نخست وزیر، مرگ بی‌رحمانه شهروند سیاهپوست امریکایی به دست پلیس این کشور را تکان دهنده خواند اما تصریح کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری کشوری است که مهمترین متحد ما در جهان امروز بشمار می‌رود.

او این مطلب را در پاسخ به سووال کریستی بلک‌من نماینده مجلس عوام بیان کرد. بلک من پرسید: واکنش رییس جمهوری آمریکا به مرگ جورج فلوید و پویش زندگی سیاهان مهم است، وحشتناک بوده است. آیا نخست وزیر می‌تواند تائید کند که ترامپ همچنان دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است و اگر چنین است، آن‌ها چیست؟ 

اعترضات به نژادپرستی پس از آن بالا گرفته که جورج فلوید هفتم خرداد ماه در حالی که فریاد می‌زد «زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم»  به دست پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا به قتل رسید. این مساله  موجب گسترش موج نارضایتی از تبعیض نژادی و نابرابری در سراسر این کشور و جهان شد. 

رسانه‌ها، گستردگی این اعتراضات را با تظاهراتی مقایسه می‌کنند که در سال ۱۹۶۸ در پی ترور «مارتین لوترکینگ» رخ داد با این تفاوت که اکثر کارشناسان معتقدند این اعتراضات وسعت بیشتری یافته است.

معترضان انگلیسی به نشانه اعلام همبستگی با مردم آمریکا و اعتراض به نژادپرستی در لندن و چندین شهر دیگر، طی روزهای گذشته دست به تظاهرات زده‌اند. آنها یکشنبه گذشته در اقدامی نمادین مجسمه «ادوارد کلستون»، یکی از برده‌داران ثروتمند قرن ۱۷ را در شهر بریستول سرنگون کرده و به آب انداختند.

اعتراض‌ها به برچیدن سایر تندیس‌های متعلق به تاریخ برده‌داری انگلیس بالاگرفته و دیروز (سه شنبه) تندیس یکی دیگر از قهرمانان برده‌داری از مقابل موزه لندن توسط مقامات برداشته شد.

هم زمان ۱۶۶ نماینده پارلمان انگلیس در اعتراض به خشونت علیه تظاهر کنندگان در آمریکا، خواستار ممنوعیت صدور گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی از انگلیس به آمریکا شده‌اند.  

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر نیز از دولت تضمین خواسته که اقلام صادراتی انگلیس در تظاهرات علیه مردم آمریکا بکار گرفته نشوند.

در همین حال یکی از مشاوران دولت انگلیس، ضمن هشدار درباره بدتر شدن وضعیت اقشار و مناطق فقیر براثر پیامدهای ویروس کرونا در این کشور، تاکید کرده که دولت باید برای شورش‌های گسترده در تابستان سال جاری آماده شود. 

او بر همین اساس از پلیس و دولت انگلیس خواسته تا برای رویارویی با خطر «اختلالات جدی عمومی» در مقیاس شورش‌های سال ۲۰۱۱ میلادی مهیا شود، مخصوصا اگر ناچار به اعمال محدودیت‌هایی برای آزادی شود. 

پروفسور کلیفورد استات، جعبه باروتی را پیش‌بینی کرده که ترکیب شده از نابرابری و خشم عمومی از پلیس.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.