«ادوارد جاناتان دیوی» سرپرست حزب لیبرال دمکرات در نامه‌ای به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نوشت که او باید صراحتا رفتار وحشیانه افسران آمریکا با معترضانی که در پی مرگ شهروند سیاهپوست تظاهرات می‌کنند محکوم کند.

وی تصریح کرد: اگر این سلسله تحولات در هر کشور دیگری رخ می‌داد، دولت انگلیس نه تنها آن را محکوم می‌کرد بلکه از کانال‌های دیپلماتیک و فشارهای بین‌المللی برای توقف خشونت‌ها استفاده می‌کرد.

سرپرست حزب لیبرال دمکرات یادآور شد که حق معترضان آمریکایی برای تظاهرات از سوی دونالد با استفاده از زور و خشونت سرکوب شده است.

دیوی افزود: شما درحالی درباره افتخارات انگلیس در سطح بین‌المللی سخن می‌گویید که اما اگر نتوانیم دربرابر نقض ارزش‌های دمکراتیک از سوی یکی از نزدیک ترین متحدانمان بایستیم؛ این افتخارات معنایی نخواهد داشت.

«جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی ششم خردادماه به دست یک افسر پلیس سفیدپوست به نام «درک چاوین» در ایالت مینه‌سوتا کشته شد.

به دنبال قتل وی، تظاهرات گسترده‌ای در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا صورت گرفت که به خشونت گرایید و به سراسر آمریکا گسترش یافت. تاکنون در این ناآرامی‌ها هزاران نفر دستگیر و دست کم ۱۳ نفر کشته شده است.

موج اعتراض‌ها به این اقدام نژادپرستانه تا پشت درهای کاخ سفید کشیده شد، به گونه‌ای که نیروهای ویژه ضد شورش برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

در همین پیوند،حزب کارگر و ۱۶۶ نماینده پارلمان خواستار ممنوعیت صدور گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی از انگلیس به آمریکا شده اند. 

«املی ثورن‌بری» وزیر تجارت بین‌الملل دولت در سایه (حزب کارگر) طی نامه‌ای به دولت بوریس جانسون، خواستار تحقیق درباره استفاده پلیس و گارد ملی آمریکا از تجهزات انگلیسی شده و تصریح کرد که چنین احتمالی برای دولت لندن مایه شرمساری خواهد بود.

وی یادآورشد که اگر این تحولات در کشور دیگری رخ می‌داد، توقف صادرات تجهیزات ضد شورش کم‌ترین واکنشی بود که می‌توان از دولت انتظار داشت. این سیاستمدار انگلیسی سپس تصریح کرد که رابطه تاریخی دو کشور دلیل قانع‌کننده‌ای برای چشم پوشی از رفتار خشن پلیس آمریکا و رفع مسئولیت از دولت لندن نیست.

بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس، این کشور در سال جاری مجوز فروش حجم بالایی از انواع تجهیزات ضد شورش به آمریکا را صادر کرده است.

پویش انگلیسی «علیه صادرات اسلحه» در این زمینه می‌گوید که ارزش تجهیزات صادر شده غیر قابل اندازه‌گیری است ، چون مجوزها از نوع به اصطلاح باز هستند که در آن ارزش اقلام صادراتی قید نمی‌شود.

ثورن‌بری در نامه خود به وزیر تجارت بین‌الملل یادآور شده که مطابق با قوانین انگلیس، دولت اجازه صادرات سلاح و تجهیزاتی را که ممکن است برای سرکوب داخلی مورد استفاده قرار گیرد ندارد.

وی تصریح کرد: افکار عمومی انگلیس حق دارند که درباره نحوه استفاده از تسلیحات ساخت کشورشان در سایر کشورهای جهان آگاه شوند. شهروندان آمریکایی هم از این حق برخوردار هستند که بدون واهمه، تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

همچنین «کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر از دولت تضمین خواسته که اقلام صادراتی انگلیس در تظاهرات علیه مردم آمریکا بکار گرفته نشوند.

او در نامه‌ای به نخست وزیر انگلیس تصریح کرد که مرگ جورج فلوید خشم مردم جهان را برای تغییرات بنیادین برانگیخته است. «دولت انگلیس باید آشکارا اعلام کند که ما این نارضایتی‌ها را درک می‌کنیم و در کنار آن‌هایی که قصد مقابله با بی عدالتی‌ها و نابرابری‌ها را در جوامع ما دارند ایستاده‌ایم.»

جمعیت کثیری از مردم انگلیس در روزهای گذشته، به رغم توصیه های بهداشتی دولت، در خیابان‌های پایتخت و سایر شهرها سرازیر شده تا اعتراض خود را به نژادپرستی و کشته شدن جورج فلوید در آمریکا نشان دهند.

معترضان که بیشترشان جوان هستند شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کنند که روی آن نوشته‌اند: "سکوت سفیدپوستان خشونت است"، "باید کنار هم بایستیم"، "سکوت هم‌دستی در قتل است."

بر اساس برنامه اعلام شده معترضان قصد دارند فردا (یکشنبه) در مقابل سفارت آمریکا در لندن و سایر شهرهای انگلیس تظاهرات کنند. 

مقام‌های انگلیسی از ترس گسترش اعتراضات سراسری در این کشور، خشونت‌ها در آمریکا را به باد انتقاد گرفته اما محکومیتی را متوجه کاخ سفید نکرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.