به گزارش «دنیای اقتصاد»، بعد از انقلاب شرکت آلومینیوم پارس به همت مهندسان و کارکنان ایرانی راه‌اندازی می‌شود و فعالیت آن پس از مدتی به دلیل بدهی‌هایی که بالا می‌آورد با مشکل روبه‌رو شده و اعلام ورشکستگی می‌کند. در دورانی که شرکت با مشکلات بدهی دست‌وپنجه نرم می‌کند و در مسیر متزلزل شدن قرار دارد، مدیران مختلفی سکانداری آن را برعهده می‌گیرند، اما هیچ یک موفق نمی‌شوند که از بار بدهی‌های شرکت بکاهند و شرکت را دوباره در مسیر رونق و تولید خود قرار دهند. در نهایت شرکت در دهه ۷۰ به «اداره کل تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه» واگذار می‌شود که پس از مدتی مدیریت آن از سوی دادگستری تعیین شد تا این واحد تولیدی فعالیت خود را از سر گیرد.  البته هم‌اکنون شرکت آلومینیوم پارس با فراز و فرودهای بسیار و پس از عبور از دوران ورشکستگی بیش از ۶۰ درصد فویل کشور را تامین می‌کند و تصمیم دارد که با سرمایه‌گذاری‌های جدید ظرفیت خود را برای سال‌های آینده افزایش دهد. یکی از ویژگی‌های مهم این شرکت آلومینیومی، تنوع در محصولات است و محصولاتی همچون انواع کویل و ورق ساده و رنگی در آلیاژ، ابعاد و ضخامت‌های مختلف، کویل و ورق لامینه ‌شده با پوشش پی‌وی‌سی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، انواع فویل آلومینیومی برای مصارف صنعتی، ظروف یکبار مصرف و مصارف خانگی، انواع فویل و لامینه چاپی و ساده برای مصارف مختلف از قبیل بسته‌بندی، آبمیوه، موادغذایی، دارویی، دخانیات و عایق‌بندی را در سبد محصولات خود دارد. در حال حاضر هوشنگ گودرزی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم پارس است. وی هم‌اکنون رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران است، اما «دنیای اقتصاد» با او به عنوان مدیرعامل آلومینیوم پارس به گفت‌وگو نشسته‌ تا بیشتر از حال و روز این شرکت آلومینیومی بگوید.  

 سال 95 سالی متفاوت برای شرکت

مدیرعامل آلومینیوم پارس خاطرنشان کرد: سال 94 مدیریت و اداره این شرکت به اینجانب محول شد، شرکتی که با 850 نیرو به شدت زیانده شده بود و در دورانی دوباره باید شروع به فعالیت می‌کرد که همچنان واردات محصولات آلومینیوم به داخل کشور ادامه داشت، اما سال 95 سال متفاوتی را برای این شرکت رقم زد، زیرا شرکت توانست نه تنها از زیان‌دهی خارج شود، بلکه به سوددهی نیز برسد. هم‌اکنون شرکت میزان تولید خود را به بیش از 20 هزار تن در سال رسانده و قصد دارد که برای واگذاری این شرکت به سرمایه‌گذار جدید 20 اردیبهشت سال جاری نیز مزایده برگزار کند. گودرزی با اشاره به تولیدات این شرکت عنوان کرد: آلومینیوم پارس در زمینه فویل، ورق‌های رنگی در ضخامت‌های مختلف و بسته‌بندی غذایی و دارویی مشغول به فعالیت است. هم‌اکنون نیز 60 درصد فویل موردنیاز کشور را آلومینیوم پارس تولید می‌کند. تولیدات این شرکت از تمام استانداردهای بین‌المللی لازم برخوردار و با تمام ظرفیت کامل مشغول به کار است. وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که در خلال کار در سال‌هایی که با مدیریت اینجانب این مجموعه اداره شده، موانع و مشکلاتی به‌وجود آمده که با رفع این گلوگاه‌ها می‌توان ظرفیت شرکت را تا سقف 50 درصد نیز افزایش داد. از این‌رو شرکت به شدت به سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد، چراکه توان تامین بخش قابل توجهی از فویل کشور را داراست. 

 مدیریت و عبور از بحران

گودرزی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین عواملی که شرکت را طی یک سال از زیان‌دهی به سوددهی رسانید، چه بود؟ گفت: از آنجا که آلومینیوم پارس به بانک‌ها بدهی داشت، مدیرانی که بر آن می‌گماشتند به‌دلیل طلب بانک‌ها در فشار بودند و حتی به همین دلیل ممنوع‌الخروج می‌شدند از این رو تمام آنها پس از مدتی از کار کناره گرفتند و مشتریان شرکت نیز در جابه‌جایی این مدیریت‌ها، نگران سفارشات خود بودند. 

وی ادامه داد: به عنوان رئیس سندیکای آلومینیوم کشور با وجود زیان‌ده بودن این شرکت، اما مدیریت این مجموعه را برعهده گرفته و با همدلی مجموعه طی یک سال توانستیم این مجموعه را از زیان‌دهی خارج و به سوددهی برسانیم. طوری که از اعتبار شخصی و تعامل با صنایع بالادست آلومینیوم بهره گرفتم تا اعتماد آنها را برای تامین مواد اولیه شرکت جلب کنم. از سوی دیگر تعمیرات اساسی در شرکت انجام دادیم و میزان تولید را از 12 هزار تن به 20هزار تن رساندیم. به این ترتیب در طول دو سال یک تیم همدل در مجموعه شکل گرفت که با تمام توان مشغول به کار شدند.   

 مشکلات خارجی و داخلی

مدیرعامل آلومینیوم پارس در ادامه عنوان کرد: طی دو سال گذشته و به دلیل مشکلاتی چون تحریم‌ها و نوسان ارز که مانع واردات به کشور شده‌اند، شرکت فرصت تولید و فروش بیشتر را پیدا کرده است؛ البته اگر مسیر واردات به کشور باز شود و چین که 53 درصد بازار ‌آلومینیوم دنیا را در دست دارد، بازار ایران را نیز به تصرف خود درآورد، ممکن است شرکت مسیر زیان‌دهی گذشته خود را در پیش بگیرد. از همین رو پیشنهاد ما این است که با سختگیری‌های جدی مانع واردات آلومینیوم به کشور باشیم که البته این موضوع هم توصیه مقام معظم رهبری و هم مصوبه دولت است و با وجود تولید کالای داخلی، واردات منع قانونی خواهد داشت.  گودرزی در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت تولیدات، تاکید کرد: محصولات ما از نظر کیفیت از استانداردهای لازم برخوردار هستند و در زمینه کیفیت هیچ مشکلی وجود ندارد. هم‌اکنون نیز به کشورهای اطراف خود مانند عراق و کشورهای منطقه ماهانه به میزان 100 تا 150 تن صادرات داریم. در حال حاضر نیز آلومینیوم پارس، جزو 100 شرکت برتر و صادرکنندگان نمونه کشوری است.  

 در انتظار سرمایه‌گذار جدید 

مدیرعامل آلومینیوم پارس در پایان اظهارامیدواری کرد که شرکت با سرمایه‌گذار جدید، بتواند سرمایه‌گذاری‌های جدید و طرح‌های توسعه‌ای داشته باشد تا در این راستا بتواند تمام نیاز کشور را برطرف کند. از همین رو 20اردیبهشت امسال مزایده این شرکت را برای سرمایه‌گذار جدید برگزار خواهیم کرد.