ضرورت پذیرش قواعد بازار برای حل ناترازی

«به موازات مذاکرات نفتی میان وزارت نفت و صندوق توسعه ملی، گفت‌وگوهای برقی هم پس از حضور وزرای سابق و فعلی نیرو در صندوق، شروع شده و ان‌شاءالله نتایج خوبی برای رفع ناترازی برق داشته باشد.  به این بهانه:

رفع ناترازی برق، بیش از آنکه محتاج تلاش برای جذب سرمایه باشد، نیازمند پذیرش قواعد بازار، تنظیم‌گری مناسب و تجدید‌نظر در قیمت‌های دستوری برای نیروگاه‌های بخش خصوصی است.

هرقدر از نگاه سوسیالیستی دور شده و به قواعد بازار و بهبود فضای کسب‌و‌کار نزدیک شویم، جذابیت این حوزه برای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود.

حذف رفتار سوسیالیستی به منزله فشار بر مردم ضعیف نیست، چون می‌توان میان قیمت برق بخش خانگی و صنعتی تمایز قایل شد و بخش مردمی از سهم تولید نیروگاه‌های دولتی به صورت یارانه‌ای، بهره ببرند.

صندوق توسعه ملی، نرخ سود تسهیلات برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر را ترجیحی کرده تا به این بخش رونق بیشتری دهد. وزارت نیرو هم قیمت خرید بهتری تعیین کرده است.

خدارو شکر در مذاکرات اخیر با وزارت نفت و نیرو، نیازی به بحث و جدل در مورد خطوط قرمز صندوق توسعه ملی نبود و خوشبختانه آنها به این خطوط باورمند شده بودند.  

مدل تامین مالی صندوق به فراخور پروژه‌های هر حوزه یعنی نفت و نیرو، به صورت تسهیلات یا مشارکت (طبق مدل سرمایه‌گذاری غیر‌مداخله‌ای یعنی I-HOPE) است و یکی از خطوط قرمز صندوق توسعه ملی اجتناب از بنگاهداری است.»