او اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ هم از رشد اقتصادی ۴/ ۴درصدی، ۱/ ۴درصد از محل بهره‌وری بود. در واقع، متوسط رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در دولت سیزدهم ۶/ ۳درصد بوده، این در حالی است که میانگین رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در ۵۰ سال گذشته ۲/ ۰درصد و در دولت دوازدهم منفی ۶/ ۰درصد بود که نشان می‌دهد ما در ۲ سال اخیر یک رشد بی‌سابقه نسبت به بازه‌های بلندمدت و میان‌مدت داشته‌ایم. پیشوائی افزود: این رشد مستمر ۲ساله باعث شد شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید به بالاترین مقدار خود در ۱۰ سال اخیر برسد و در پایان سال ۱۴۰۱ رکورد ۱۰ساله شکسته شد. البته زمانی این رشد بهره‌وری موثر می‌شود و تاثیر خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد که حداقل ۵ سال ادامه داشته باشد تا عقب‌ماندگی دهه ۹۰ جبران شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: برای جبران عقب‌ماندگی بهره‌وری در دهه ۹۰ باید خودمان را با کشورهای موفق مقایسه کنیم؛ برای نمونه، کشوری در شرق آسیا حدود ۱۹درصد رشد اقتصادی‌اش از محل بهره‌وری بوده است. بنابراین برای جبران این عقب‌ماندگی راه طولانی در پیش داریم. او با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم کشور که باید به آن پرداخت، ارتقای بهره‌وری در حوزه انرژی است، تصریح کرد: این حوزه پتانسیل خوبی برای ارتقای بهره‌وری دارد. در بودجه ۱۴۰۲ نیز  به‌منظور بهره‌وری حوزه انرژی ۳۰همت اختصاص داده شده است. این در حالی است که در سال گذشته در دنیا ۲۵۰میلیارد دلار برای بهره‌وری در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری شد که ۵۸درصد آن جذب حوزه ساختمان شده است.

پیشوائی با اشاره به اینکه حوزه حمل‌ونقل نیز به ‌عنوان دومین حوزه دارای اهمیت است و باید به‌منظور ارتقای بهره‌وری این حوزه برنامه‌ها و اقداماتی در دستورکار قرار گیرد، عنوان کرد: سازمان ملی بهره‌وری ایران با ایجاد مفهوم «نوآوری بهره‌ور» به ‌دنبال استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم بهره‌وری برای ارتقای بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی و همچنین حل مسائل کلان کشور است. رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه مفهوم نوآوری بهره‌ور نه‌تنها در چشم‌انداز ۲۰۲۰ سازمان بهره‌وری آسیایی، بلکه در شورای حکام نیز ثبت شده است، خاطرنشان کرد: کمیته اجرایی‌سازی مفهوم نوآور از سه ضلع تشکیل شده است؛ سازمان ملی بهره‌وری ایران که وظیفه تنظیم‌گری و جریان‌سازی را دارد؛ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که به‌عنوان بازوی رشد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه نوآوری فعالیت دارد؛ و ضلع سوم، دستگاه‌های متولی آن بخش به‌عنوان صاحب نیاز قرار دارند. در واقع صلاحیت اعلام نیاز را دارند.