به گزارش وزارت اقتصاد، سیداحسان خاندوزی در مراسم اختتامیه نشست و رقابت علمی مدل شبیه‌سازی وزرای اقتصادی و دارایی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی OIC افزود: در عرصه سیاستگذاری، از ابزارهایی که فقط در ۱٠ سال اخیر در دنیا رونق گرفته و رواج یافته است، اینکه سیاستگذاران بتوانند موقعیت‌های سیاستگذاری را به اشتراک و تمرین بگذارند و دیگران را شریک در موقعیت‌های سیاستگذاری خودشان قرار دهند، بسیار جدی و قابل‌توجه است. وزیر اقتصاد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ICYF برگزاری جلسات و نشست‌هایی است که تحت عنوان شبیه‌سازی صورت می‌گیرد؛ جلسات شبیه‌سازی یکی از ابزارهاست و اصرار دارم به این نقطه کانونی که سایر نخبگان و اهل اندیشه و سایر افراد صاحب تفکر و اندیشه بیایند و در تجربه سیاستگذاران شریک باشند و روی صندلی سیاستگذاری بنشینند تا قیود و محدودیت‌های مالی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست داخلی و سیاست ‌خارجی و... را به عنوان مختصاتی که سیاستگذار باید برای آنها تصمیم بگیرد، درک کنند و آنگاه در مورد بهینه بودن سیاست‌ها اظهارنظر کنند.

خاندوزی عنوان کرد: این تجربه بسیار ارزشمندی است و ما نه‌تنها در سطح عامه مردم کشورهای اسلامی بلکه حتی در سطح نخبگان علمی و دانشگاهی کشورهای مسلمان از این جهت دچار فقر تجربه و سابقه هستیم و بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم؛ به این معنا که بسیاری از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف دانشگاهی هیچ‌گاه مجموعه قیود و مختصاتی را که باید سیاستگذار ذیل آنها تصمیم بگیرد، ملاحظه نمی‌کنند و درکی از اینکه چقدر پیچیدگی و دشواری و ظرافت به علاوه مهارت‌های فنی و فردی لازم است، برای اینکه یک سیاستگذاری خوب انجام شود، ندارند. به غیر از تصمیم خوب و سیاست درست، در عرصه اجرا و پیاده‌سازی هم ظرایف و موانع و مقاومت‌هایی که جریان‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و... ایجاد می‌کنند، داستان دیگری است.

او گفت: از این منظر، برگزاری چنین رویدادهایی مانند شبیه‌سازی یا مثلا تئاترهای سیاستی بسیار کمک می‌کند که جوانان به‌ویژه در تحصیلات تکمیلی بتوانند به‌شدت و به‌سرعت پس از این تمرینات، بالغ و غنی شوند و باتجربه صحبت کنند و پخته اظهارنظر کنند و از خام‌اندیشی و ساده‌انگاری در حوزه سیاستگذاری فاصله بگیرند. خاندوزی افزود: ما آنگاه می‌توانیم شاهد این باشیم که مجموعه سیاستگذاران و رسانه‌های حوزه سیاستگذاری با یک فهم و بلوغ در مورد موضوعات مختلف اظهار‌نظر ‌کنند. این عنصر کمیابی در کشورهای مختلف است و از این جهت برگزاری این نشست بسیار حائز اهمیت است.