شبیه‌سازی حمله به تایوان

«سی‌‌‌سی تی‌وی» گزارش داد که چند ارگان «حملات دقیق مشترک شبیه‌‌‌سازی‌‌‌شده به اهداف کلیدی در جزیره‌‌ تایوان» و در آب‌‌‌های اطراف آن انجام داده‌‌‌اند. این مانورها «شمشیر بُرنده متحد» نام دارد. وزارت دفاع تایوان یکشنبه ۲۰فروردین‌‌‌ماه گزارش داد که تا ظهر این روز در مجموع ۵۸فروند هواپیمای جنگی ارتش چین را بر فراز تنگه‌‌ تایوان شناسایی کرده که ۳۱فروند از آنها از خط میانه عبور کرده و وارد منطقه ADIZ یا منطقه‌‌ شناسایی پدافند هوایی تایوان شدند. این سازمان همچنین گفت که در مجموع ۹فروند کشتی نیروی دریایی چین را شناسایی کرده است. بااین‌‌‌حال، اندکی بعد وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که حدود ۷۰فروند جنگنده‌‌ چینی و ۱۱فروند کشتی در اطراف تایوان شناسایی‌‌‌ شدند که ۳۵فروند از آنها از خط میانه عبور کردند.

چین این رزمایش‌‌‌ها را روز شنبه آغاز کرد؛ یک روز پس از بازگشت «تسای اینگ‌ون»، رئیس‌‌‌جمهور تایوان از سفر ۱۰روزه به آمریکای مرکزی و ایالات‌‌‌متحده؛ جایی که با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد. پکن بارها نسبت به ملاقات تسای با مک‌کارتی هشدار داده و پیش ‌‌‌از این تهدید کرده بود که در صورت انجام این دیدار «اقداماتی قاطعانه و محکم» اتخاذ خواهد کرد. هنگامی‌‌‌که نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت از تایوان بازدید کرد، چین نیز به شیوه‌‌‌ای مشابه واکنش نشان داد و مجموعه‌‌‌ای از رزمایش‌‌‌های نظامی را آغاز و جزیره را محاصره و موشک‌‌‌هایی را بر فراز آن شلیک کرد. اما رزمایش سه‌‌‌روزه‌‌ فروردین‌‌‌ماه اولین رزمایشی بود که در آن چین موشک‌‌‌هایی را بر فراز جزیره شلیک کرد.

در همین حال، ژاپن روز دوشنبه ۲۱فروردین‌‌‌ماه اعلام کرد که در روزهای اخیر در نتیجه این رزمایش‌‌‌ها، جنگنده‌‌‌های خود را به پرواز درآورد. ستاد مشترک ژاپن در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که از روز جمعه کشتی شاندونگ و چند کشتی دیگر نیروی دریایی چین را در منطقه‌‌ جنوب جزیره‌‌ میاکو مشاهده کرده است. در این بیانیه آمده است که این شناورها در فاصله‌‌ ۲۳۰ تا ۴۳۰کیلومتری (۱۴۰ تا ۲۷۰مایلی) جنوب جزیره‌‌ میاکو در جنوب ژاپن مشاهده شده‌‌‌اند. در ادامه‌‌ این بیانیه آمده است: «ما حدود ۱۲۰فرود و پرواز در ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف نیروی دریایی چین، ۸۰بار پرواز جنگنده‌‌‌ها و ۴۰بار پرواز بالگردها را تایید کردیم.» کارشناسان می‌‌‌گویند این مانورها و شبیه‌‌‌سازی‌‌‌های جنگی راهی برای ابراز خشم چین از «تسای» و سفر او به آمریکاست.