رشد ۲۵۷ درصدی تاسیس دفاتر کاریابی در تهران

بر اساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، در سال گذشته تعداد مراکز کاریابی دولتی و خصوصی در کشور افزایش داشته و استان تهران در صدر بیشترین تعداد مراکز خدمات اشتغال دولتی و دفاتر کاریابی خصوصی قرار دارد. حامد ویس کرمی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، نقش دفاتر کاریابی و هدایت شغلی را مهم دانسته و می‌‌گوید: این دفاتر به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت بازار کار، حلقه اتصال کارجویان و کارفرمایان بوده و نقش موثری در مدیریت بازار کار دارند. او با اشاره به فعالیت ۲۴۰ مرکز کاریابی در استان تهران، از افزایش ۲۵۷درصدی تاسیس دفاتر کاریابی نسبت به سال گذشته خبر می‌‌دهد.

به گفته ویس کرمی، صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در استان تهران در ۹ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارای رشد بیش از ۶۵درصد بوده ‌است. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، همچنین ضمن اشاره به اهمیت ایجاد مراکز مشاوره‌ و خدمات کارآفرینی در ترویج و توسعه کارآفرینی در استان، از تشکیل ۲۵ کاریابی جدید حقیقی و الکترونیک در استان تهران خبر داده و گفته طی سال جاری در استان تهران جمعا ۵۶ مجوز در حوزه‌های مختلف کارآفرینی مشتمل بر ۳۳ مجوز مرکز مشاوره کارآفرینی، ۱۰ مجوز شتاب‌دهنده، ۵ مجوز فضای کاری مشترک و ۸ مجوز کافه کارآفرینی صادر شده ‌است. بی‌‌تردید آموزش‌‌های روزآمد، شناخت و تحلیل واقعیت‌‌های بازار، شناسایی نیازهای بازار کار و ارتباط مستمر با بخش تولید از ضرورت‌های کاری دفاتر کاریابی به شمار می‌‌رود.

کاریابی‌ها و مراکز مشاوره شغلی بازوی توانمندی برای دولت در شناسایی فرصت‌های شغلی و تامین نیروی کار به شمار می‌‌روند که سهم بالایی در ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار دارند. کاریابی فرآیند ثبت‌نام و جست‌و‌جوی شغل برای جوینده کار و تامین نیروی انسانی برای کارفرماست که می‌‌تواند به اشتغال منجر شود. مرکز خدمات اشتغال یا کاریابی دولتی، واحدی سازمانی تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را برای جوینده کار و کارفرما به صورت رایگان ارائه می‌‌کند. دفتر کاریابی یا کاریابی خصوصی، کارگزاری خصوصی است که با اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ازای دریافت حق‌الزحمه از جوینده کار، خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را ارائه می‌‌دهد.