مرتضوی عنوان کرد: ۵۰۰هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته مجموع صندوق‌ها از دولت بوده است که در یک بازه زمانی دولت سیزدهم حدود ۸۰هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته را پرداخت کرده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم ۹۰هزار میلیارد تومان نیز از سهام شرکت نفت شازند اراک را بابت مطالبه‌های معوقه اختصاص داده است. او تاکید کرد: در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی‌های لازم از تهاتر نفت و از محل واگذاری سهام شرکت‌ها در این حوزه، برای مطالبه صندوق‌ها صورت گرفته است تا در سال آینده نیز بتوانیم مطالبات جامانده را از دولت بگیریم. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در لایحه ۱۴۰۲ برای همه صندوق‌ها ۲۰۰هزار میلیارد تومان کمک دولت پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی عدم‌تعادل مصارف به منابع است، گفت: باید به ازای هر هفت نفر بیمه‌‌پرداز، یک نفر حقوق‌بگیر یا بازنشسته باشد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در صندوق بازنشستگی کشوری، کاهش ورودی‌ها یا همان بیمه‌‌پرداز وجود دارد؛ در سازمان تامین اجتماعی ۵ بیمه‌پرداز به ازای یک نفر مستمری‌بگیر است ضمن اینکه بخشی از این منابع را دولت تامین می‌کند. مرتضوی ادامه داد: ناکارآمدی‌هایی در سنوات گذشته انجام شده است اما دولت سخاوتمندانه منابع خوبی را در بودجه برای بازنشستگان پیش‌بینی کرده است و امیدواریم در آینده نزدیک دست صندوق‌های بازنشستگی را از جیب دولت خارج کنیم. او با تاکید بر اینکه در این دولت خدمات درمانی برای بازنشستگان توسعه پیدا کرد، خاطرنشان کرد: توسعه خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان در این دولت فراهم شد و اکنون بازنشستگان می‌توانند از هر مرکز درمانی طرف قرارداد از خدمات بهره‌مند شوند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اجرای عدالت رویکرد این وزارتخانه است، گفت: ۵۵درصد از جامعه ایران بیمه‌‌پرداز سازمان تامین اجتماعی و خدمات‌گیرنده از وزارت رفاه هستند.

مرتضوی با اشاره به سامانه ملی اعتبار و کالابرگ الکترونیکی گفت: همکاران این وزارتخانه از گذشته روی این سامانه کار کرده بودند و اکنون اقدامات خوبی انجام شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سامانه ملی اعتبار یا کالابرگ الکترونیک به صورت صد‌درصد اختیاری است. اجرای این طرح به صورت آزمایشی در هرمزگان آغاز شده و اجباری به خرید کالا در این طرح نیست. او عنوان کرد: تقریبا ۹ دهک از جامعه تحت پوشش یارانه هستند که با احتساب نیروهای مسلح تا ۸۰میلیون جامعه ایرانی یارانه می‌گیرند. بخشی از مردم علاوه بر یارانه در دهک‌های اول تا سوم تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) هستند.

مرتضوی تاکید کرد: ۲‌میلیون و ۷۰۰هزار خانوار با افراد تحت تکلف حدود ۷میلیون و ۱۰۰نفر تحت پوشش بهزیستی هستند. او با اشاره به اجرای آزمایشی کالابرگ در کشور گفت: قانون‌گذار در بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی را برای دولت ایجاد کرده است که به ازای حذف ارز ترجیحی، دولت کالابرگ را برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند که در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود.