به گفته وی، دیروز بعد از شنیدن توضیحات رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه و نمایندگان مخالف و موافق، اعضای کمیسیون به کلیات لایحه بودجه رای مثبت دادند. ۱۵ عضو کمیسیون تلفیق موافق لایحه بودجه ۱۴۰۱ و ۱۸ عضو دیگر کمیسیون به عنوان مخالف کلیات ثبت‌نام کرده بودند. با تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، گزارش این کمیسیون به صحن علنی ارجاع می‌شود و در دستور کار یکشنبه (۱۹ دی) مجلس قرار می‌گیرد.

  تغییر سن بازنشستگی نیاز به قانون دائمی دارد

همچنین خانه ملت درخبری دیگر به نقل از رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درباره حذف سن بازنشستگی از لایحه بودجه گفت: دولت این نظر را دارد که باید در این خصوص مانند دنیا باشیم و سن ۶۰ سال کف سن بازنشستگی باشد و افراد بیشتر خدمت کنند. البته نمایندگان باید در این خصوص تصمیم بگیرند.زارع گفت: نکته قابل توجه این است که این تصمیم‌گیری در لایحه بودجه انجام شده و صرفا برای یک سال است و دردی از دولت دوا نمی‌کند از این رو باید یک قانون دائمی تدوین شود یا در برنامه توسعه این موضوع را مطرح کند تا قانون از جامعیت و شفافیت لازم برخوردار باشد.

  کسری بودجه از سفره و جیب مردم تامین نشود

 همچنین در خبری دیگر به نقل از خانه ملت روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق میان‌دستور گفت: راهکار کسری بودجه ایجاد کسری در سفره و جیب مردم نیست که نتیجه‌اش تعمیق شکاف‌های اجتماعی و بزرگ کردن کیک اغنیا از محل نان و پنیر فقرا و تنبیه مستضعفان بدون ایجاد خدشه به ساختار دلالی‌ها و سوداگری‌ها است. وی گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ نخستین آزمون دولت جدید و شخص رئیس‌جمهور در نحوه اداره اقتصاد است، انتخابات تمام شده و شعارها باید عملی شود، اینجا هم همچنان مجلس در راس امور است و رفاقت‌ها و حمایت‌های قبلی نمی‌تواند و نباید زبان و رای ما را در احقاق حق مردم و انقلاب خاموش کند. غائله حذف ارز ترجیحی که با وجود مخالفت اخیر مجلس با فوریت آن زیرکانه از اساس در لایحه بودجه حذف شده و امکان اظهارنظر اولیه را برای نمایندگان سلب کرده مساله قابل اغماضی نیست.

وی افزود: حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی آن هم در اوج تورم انتظاری که معنی فارسی آن گران کردن غذای اصلی مردم است نشان از استیصال در پیشبرد تغییرات اساسی و ساختاری است. علت تورم تخصیص ارز ترجیحی نیست بلکه خلق نقدینگی توسط بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی است، رئیس‌جمهور در انتخابات فرمود من بانک‌ها را به خط خواهم کرد.

ایزد‌خواه خطاب به دولت گفت: ظاهرا فرمودند نظر منتقدان را شنیدیم اما راهکار جایگزینی نداریم. راهکار ندارید بر واردات نهاده‌ها که ۶۰ درصدش در دست شرکت‌های دولتی و خصولتی است نظارت کنید، راهکار ندارید شیوه‌های میدان میوه و تره‌بار را که بی‌قاعده‌ترین بازار دنیا است و هنوز به صورت دستی نظارت می‌شود درست کنید، راهکار ندارید محصولات اساسی کشاورزی را به قیمت جهانی از کشاورز داخلی بخرید تا تولید کالاهای اساسی رونق بگیرد و مردم مرغ یخی خارجی نخورند.

این نماینده مجلس مطرح کرد: راهکار ندارید انحصار دلال مشهور نهاده‌ها را در بازار بشکنید و دست ۳ هزار تعاونی کشاورزی و روستایی را در تولید نهاده‌ها باز کنید. راهکار ندارید مافیای واردات دارو را مهار کنید، راهکار ندارید همچون شکار ریگی در آسمان ۶۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی را پیگیری قضایی کنید که اگر ۲۰ درصد این رانت به بیت‌المال برگردد مشکل کمبود ارز را جبران می‌کند؛ بودجه ارزی و ریالی را از هم تفکیک کنید تا بودجه دلاریزه نشود.

ایزدخواه گفت: البته زمانی که همان تئوریسین‌های بودجه حسن روحانی ایدئولوگ بودجه شده‌اند، این راهکارها را تجویز می‌کنند مرحوم هاشمی خودش که تکنوکرات نبود اما وقتی به مسند رسید برخی درس‌خوانده‌های اقتصاد در انگلیس و آمریکا چنان دورش را گرفتند که کار را به جایی رساندند که حضرت آیت‌الله با سابقه خطبه‌های طولانی در باب عدالت اجتماعی در دهه ۶۰ بیاید در سال ۶۹ در تریبون بگوید مانور تجمل دهید؛ همان زمانی که هنوز پیکر یاران حاج قاسم در شلمچه ‌میهمان بیابان‌ها بود.

وی افزود: امروز همچنان آموزه‌های نظریه منسوخ بازار آزاد و مکتب پولی دیده می‌شود یعنی ادامه همان راهی که اقتصاد کشور را از اصلاحات ساختاری و نهادی به نفع سیاست صنعتی، تولیدگرایی و خود‌کفایی و نوآوری به سمت تغییر صرف سیاست‌های پولی و مالی نا‌فرجام و دور باطل قیمت‌درمانی و در راس آزاد‌سازی قیمت‌ها و پرداخت یارانه نقدی منحرف می‌کند.