به این ترتیب بورس تهران معاملات روز گذشته را در حالی به پایان رساند که شاخص کل ۰۶/ ۱درصد از ارتفاع خود را از دست داد و مجددا از ابرکانال ۳/ ۱‌میلیون واحد عقب‌‌‌نشینی کرد. شاخص کل هم‌‌‌وزن نیز روز یکشنبه با افت یک‌درصدی مواجه شد. ارزش معاملات خرد بورسی نیز روز گذشته همچنان در سطوح کمتر از ۲‌هزار میلیارد تومان قرار داشت.

  نااطمینانی بورسی‌‌‌ها از بسته خاندوزی

افزایش تعداد فروشندگان حقیقی و ثبت خالص فروش ۲۳۰‌میلیارد تومانی این دسته از بازیگران بورسی در دادوستدهای روز یکشنبه و سنگین شدن صفوف فروش سهام در حالی رقم خورد که در متغیرهای بنیادی بازار تغییری حاصل نشده بود. قیمت دلار نیمایی به حرکت در کانال ۲۴‌هزار تومان ادامه داد و در بازار آزاد نیز اسکناس آمریکایی نزدیک به سطح ۳۰‌هزار تومانی بود. با این حال سخنان شنبه شب احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی تلویزیونی به بازگشت تردید میان سهامداران انجامید. روز شنبه فعالان بورسی پس از آنکه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس عنوان کرد «بسته ۱۰بندی کمک به بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت با اصرار و هشدار وزیر اقتصاد تصویب شده» در انتظار تشریح جزئیات این بسته از سوی خاندوزی بودند اما وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی خود اظهار کرد «موارد اعلامی مانند اعلام سقف برای نرخ سوخت و خوراک یا موارد مشابه هنوز به تصویب نرسیده است.» هرچند وی بر برخی اخبار مثبت همچون عدم تغیر فرمول بهره مالکانه صحه گذاشت اما همان‌طور که انتظار می‌‌‌رفت باز هم توجه بورس‌‌‌بازان معطوف به نیمه خالی لیوان شد تا شاهد بازگشت فروشندگان بورسی باشیم. خاندوزی شب شنبه با حضور در برنامه «نگاه یک» در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: «شرکت‌ها شرایط بدی ندارند و با متغیرهای امروز نباید شاهد وضعیت بدی باشیم. وضعیت فعلی بازار سرمایه عمدتا به دلیل انتظارات نسبت به آینده است و اینکه نمی‌‌‌داند دولت، مجلس و… در خصوص متغیرها چه تصمیمی خواهند گرفت. پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد که درخواست فعالان بازار است مهم است.» وی همچنین در خصوص جزئیات بسته ۱۰‌بندی که بورسی‌‌‌ها منتظر آن بودند، اظهار کرد: «جزئیات بسته ۱۰‌بندی همین هفته بعد از تصویب ستاد اقتصادی (یکشنبه یا سه‌شنبه) اعلام می‌شود. اتفاقی در مورد فرمول معادن رخ نداده و همان روال قبل است. فرمول محاسبه نرخ گاز خوراک و سوخت نیز تغییر نمی‌کند؛ هرچند معتقدم فرمول معیوب است اما سقفی برای آن قرار است تعیین شود.»

  پافشاری فروشندگان در تالار شیشه‌‌‌ای

همزمان با عقبگرد بیش از یک‌درصدی شاخص کل، روز گذشته سهامی به ارزش ۲۳۰‌میلیارد تومان از سبد خرید حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران منتقل شد. در این میان ۵ گروه بورسی موردتوجه سهامداران خرد قرار گرفتند که شامل نهادهای مالی، استخراج نفت و گاز، کانی غیرفلزی، دستگاه‌های برقی و اطلاعات و ارتباطات می‌‌‌شد. در مقابل ۳۳ صنعت با خالص فروش مثبت حقیقی‌‌‌‌‌‌ها مواجه شدند. زیرمجموعه‌‌‌های گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌‌‌های نفتی در صدر این لیست قرار داشتند. صنایعی که شاید با بیشترین افزایش هزینه از سمت لایحه بودجه ۱۴۰۱ و افزایش نرخ سوخت گاز مواجه شوند و از این رو به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند حداقل تا زمان مشخص شدن این مفاد بودجه‌‌‌ای، سهامدار این شرکت‌ها نباشند. در این راستا فلزی‌‌‌ها شاهد خالص خروج ۵۶‌میلیارد و ۳۷۲‌میلیون تومانی سهامداران حقیقی در جریان دادوستدهای روز یکشنبه بورس تهران بودند. رقم فروش حقیقی‌‌‌ها در گروه محصولات شیمیایی ۳/ ۳۹ و در میان پالایشی‌‌‌ها ۲۶‌میلیارد تومان بود.

  بورس ‌‌‌یکشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۰۶/ ۱ درصدی مواجه شد، از ۳۴۰ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۲۱۱ سهم (۶۲‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۵۱ سهم (۱۵‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۱ نماد (۳‌درصد) صف خریدی به ارزش ۵/ ۸ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۵۷ نماد بورسی (۱۷‌درصد) به ارزش ۱۳۰‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت ۷۴/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۴۵ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۳۶ سهم (۲۵‌درصد) مثبت و ۱۰۷ سهم (۷۴‌درصد) منفی بود. در این بازار ۷ نماد (۵‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۱۸ نماد بورسی (۱۲‌درصد) به ارزش ۶۲‌میلیارد تومان بودیم.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۲۵ نماد بود. در این میان ۲۶ سهم (۲۱‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۵ سهم (۶۸‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۱ نماد (۱۷‌درصد) صف خریدی به ارزش ۹۰‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار ۶۸ نماد (۵۴‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۲۲۳‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.