رئیس‌‌‌کل بیمه مرکزی در تشریح اقدامات انجام شده توسط بیمه مرکزی در ۱۰۰روز نخست استقرار دولت سیزدهم گفت: طبیعی است وقتی‌‌‌ که دولت جدید و تازه‌‌‌‌نفسی مستقر می‌شود، مردم از رئیس‌جمهور، آقای رئیسی، انتظاراتی داشته باشند. ما هم وظیفه خودمان می‌‌‌دانیم که به‌‌‌عنوان مسوولان کشور در بخش خودمان با توان مضاعف و با انگیزه بیشتر، مشکلات، مسائل و موضوعات محوری را پیگیری کنیم تا به نتایج بهتری برسیم.

سلیمانی گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که صنعت بیمه در این مدت انجام داده است، بیشتر شدن ارتباط صنعت بیمه با بازار سرمایه بود که شامل خرید سهام و مهم‌تر از آن خرید اوراق بدهی است که دولت در بازار سرمایه عرضه کرده بود. او افزود: ما برای اینکه بتوانیم بازدهی بالاتری ایجاد کنیم، بخشی از سپرده‌‌‌های بانکی و نقدینگی مازادی را که داشتیم، در بازار سرمایه و اوراق بدهی دولت که با نرخ مناسب‌‌‌تری هم عرضه‌‌‌شده بود، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و تا الان هم حدود ۷‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان از این اوراق در صنعت بیمه خریداری شده و امیدواریم این اتفاق ادامه‌‌‌دار باشد تا هم سود بیشتری عاید شرکت‌های بیمه شود و هم مانعی برای ایجاد تورم باشد.

رئیس‌‌‌کل بیمه مرکزی در ادامه به پررنگ‌‌‌تر شدن نقش صنعت بیمه در مبارزه با قاچاق کالا در این مدت اشاره و اظهار کرد: از آنجا که خیلی از کالاهایی که وارد کشور می‌شود یا در داخل کشور حمل‌ونقل می‌‌‌شود، اکثرا بیمه می‌شود و در اکثر شرکت‌های حمل‌‌‌ونقل، کشتی‌‌‌ها و... مجبور هستند برای حفظ سرمایه خودشان، کالایشان را بیمه کنند، صنعت بیمه نقش موثری در تشخیص کالای قاچاق دارد. او افزود: با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها و تلاش‌‌‌هایی که صورت گرفت، توانستیم به سامانه جامع تجارت وصل شویم و با کنترل مواردی از جمله اینکه کالا طبق قانون واردشده است یا خیر، یا طبق مقررات کشور حمل و به محل توزیع تحویل داده می‌شود یا خیر، قوانین و آیین‌‌‌نامه‌‌‌ها رعایت شده‌‌‌اند یا خیر، محموله‌‌‌های مشکوک را شناسایی و مانع بیمه شدن آنها شدیم که این اتفاق، نقش مهم صنعت بیمه را در جلوگیری از قاچاق کالا نشان می‌دهد.

او در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه رضایت‌‌‌مندی مردم در بیمه شخص ثالث برای بیمه مرکزی موضوع مهمی است، افزود: از ۲۵‌میلیون خودرویی که به‌‌‌نوعی چند‌میلیون خانواده را شامل می‌شود، الان نزدیک به ۲۴‌میلیون تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند و رضایت‌‌‌مندی این جمعیت یعنی پرداخت خسارت در زمان مناسب برای ما اهمیت دارد و به همین دلیل در دو ماه اخیر مقدمات پرداخت خسارت آنلاین را به‌‌‌طورجدی پیگیری کردیم.

رئیس‌‌‌کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بعضی از شرکت‌های  بیمه، برای پرداخت خسارت آنلاین آماده‌‌‌ شده‌‌‌اند و برخی نیز پرداخت خسارت آنلاین را شروع کرده‌‌‌اند، تصریح کرد: در همین رابطه مقرر کردیم خسارت‌‌‌هایی که پایین‌‌‌تر از ۱۶‌میلیون تومان است، دیگر نیازی به کروکی پلیس ندارد و اگر رضایت بین مقصر و حادثه‌‌‌دیده باشد، می‌توانند به شرکت بیمه مراجعه و خسارت خود را دریافت کنند تا رضایت‌‌‌مندی مشتریان را به همراه داشته باشد.

سلیمانی با بیان اینکه برای پرداخت خسارت آنلاین در بخش درمان باید زیرساخت‌‌‌ها آماده باشد تا دیگر نیازی به ارائه فیزیکی نسخه، انواع ام. آر. ای و سی. تی. اسکن و صورت‌‌‌حساب‌‌‌های بیمارستانی نباشد، گفت: کارهای بسیاری در این خصوص انجام‌‌‌گرفته و زیرساخت‌‌‌ها آماده‌‌‌شده‌اند و اگر وزارت بهداشت هم زیرساخت‌ها را آماده کند، تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰، این آمادگی وجود دارد که خسارت‌‌‌های مرتبط با درمان را هم بدون نیاز به دریافت فیزیکی نسخ و صورت‌‌‌حساب‌‌‌های درمانی، به‌‌‌صورت آنلاین پرداخت کنیم.

رئیس‌‌‌کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص هوشمند‌سازی در سطح صنعت بیمه، بحث جدید بیمه هوشمند را مطرح کرد و درباره آن توضیح داد: در ابتدا بحث این بود که از صدور بیمه‌‌‌نامه‌‌‌های دستی به سمت صدور بیمه‌‌‌نامه‌‌‌های الکترونیکی برویم که این کار الان انجام شده است. در پرداخت آنلاین خسارت نیز در میانه راه هستیم، اما با توجه به اطلاعاتی که قبلا به‌‌‌صورت دستی و الان به‌‌‌صورت الکترونیک وارد سامانه سنهاب می‌شود و در حال حاضر یکی از هشت کلان داده (BIG DATA) کشور محسوب می‌‌‌شود، تصمیم گرفتیم با داده‌‌‌کاوی این حجم از اطلاعات به سمت صدور بیمه‌‌‌نامه‌‌‌های هوشمند برویم که یک مرحله بالاتر از دیجیتال‌سازی صنعت بیمه است.

وی در ادامه افزود: ما با مجموعه‌‌‌های مختلفی از جمله وزارت بهداشت، قوه قضائیه، پلیس راهور، نیروی انتظامی، سازمان راهداری، سامانه جامع تجارت و ثبت ‌‌‌احوال به ‌‌‌صورت آنلاین و الکترونیکی لینک هستیم و در آینده با بررسی داده‌‌‌های موجود و داده‌‌‌هایی که از طریق ابزارها و امکانات هوشمند ازجمله اینترنت اشیا حاصل می‌شود، سامانه هوشمند به‌‌‌ صورت خودکار ریسک‌های ممکن ازجمله ریسک خودرو، ریسک راننده، ریسک ساختمان و ریسک‌های مختلف در حوزه بیمه را تشخیص داده و بیمه ‌‌‌نامه هوشمند را صادر می‌کنیم. رئیس‌‌‌کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه در حال حرکت به سمت بیمه هوشمند هستیم، اما طبیعی است که به‌‌‌تنهایی نمی‌توانیم در این مسیر موفق باشیم، تصریح کرد: بیمه هوشمند زمانی موفق می‌شود که با بانک هوشمند، بورس هوشمند و دیگر صنایعی که هوشمند می‌‌‌شوند، در ارتباط باشد و اصطلاحا با یکدیگر لینک باشند؛ همچنین زیرساخت جمع‌‌‌آوری اطلاعات باید فراهم شود چراکه با اینکه هشتمین کلان داده را در اختیار داریم، نمی‌توانیم همه اطلاعات را جمع‌‌‌آوری کنیم و به اطلاعات وزارت بهداشت، پلیس راهور و نیروی انتظامی و... نیاز داریم؛ با این‌‌‌حال هدف‌‌‌گذاری کرده‌‌‌ایم در دو، سه سال آینده به بیمه هوشمند دست پیدا کنیم.

سلیمانی با تاکید بر نقش موثر وزیر اقتصاد در بهبود وضعیت صنعت بیمه گفت: صندوق بیمه حوادث طبیعی اقدام مهمی است که بیمه مرکزی آن را شروع کرده و امیدواریم با حمایت وزیر اقتصاد که رئیس هیات ‌‌‌امنای این صندوق است، در جلسات این صندوق که با حضور وزرای دیگر برگزار می‌شود، تصمیم‌های مناسبی در رابطه با سرمایه، نرخ‌ها و حوادث مختلف و آیین‌‌‌نامه‌‌‌ها و... گرفته شده و به صنعت بیمه کمک کنند. وی افزود: از سوی دیگر یکسری سازمان‌هایی هستند که به‌‌‌ طور مستقیم یا از طریق مجلس به بیمه فشار می‌‌‌آورند تا عوارض بگیرند، به عبارتی دیگر اینها گوشواره‌‌‌هایی به بیمه آویزان می‌کنند و می‌‌‌گویند حالا که دارید از مردم بابت بیمه شخص ثالث پول می‌‌‌گیرید، ‌درصدی هم برای ما در نظر بگیرید که الان وزن این گوشواره‌‌‌ها دارد از وزن خود بیمه سنگین‌‌‌تر می‌شود و در نتیجه با فشاری که به مردم می‌‌‌آورد، فرار بیمه‌‌‌ای را رقم می‌‌‌زند. رئیس‌‌‌کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه در برخی از بیمه‌‌‌ها نزدیک به ۳۰‌درصد حق بیمه، به سازمان‌های دیگر پرداخت می‌شود، اظهار کرد: اگر نرخ بیمه گران شود، مردم دور می‌‌‌شوند، در حالی که ما باید اقتصاد را مردمی کنیم و خرید بیمه‌‌‌نامه را برای مردم تسهیل کنیم؛ اینجا هم واقعا وزیر اقتصاد می‌تواند به ما کمک کند و جلوی عوارضی که هرروز به حق بیمه‌‌‌ها افزوده می‌شود، بگیرد. سلیمانی در پایان با اشاره به اینکه یکی از روش‌های رشد ضریب نفوذ بیمه‌‌‌ای این است که بیمه‌‌‌نامه ارزان و سهل‌‌‌الوصول و باکیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: از وزیر اقتصاد می‌‌‌خواهم به کمک صنعت بیمه بیاید و جلوی این عوارض غیرقانونی را که برخی هم سعی دارند آن را به مجلس ببرند و تصویب کنند، بگیرد.