به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمدهادی سبحانیان با اشاره به ‌ضرورت تحول در کسب‌وکارهای خرد، ارائه خدمات و حکمرانی، افزود: راهی جز پذیرش تحولات و آمادگی رویارویی با آن‌ها را نداریم تا بتوانیم رفاه اجتماعی و دسترسی به آنها را برای همه مردم ایجاد کنیم. او صرفه‌جویی در زمان و هزینه، تسریع تبادلات، افزایش بهره‌وری و افزایش رشد اقتصادی را از نتایج اجرای رویکرد تحولی برشمرد و اضافه کرد: کشور با موضوع کاهش سرمایه‌گذاری حتی کمتر از میزانی که در اثر تحریم‌ها و مشکلات داخلی به وجود آمده روبه‌روست و این موضوع باعث ضعیف‌شدن بنیه اقتصادی کشور و تحمیل تورم‌های سنگین می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد استفاده از ظرفیت‌های تحول دیجیتال، از جمله بانکداری پلتفرمی، را سریع‌ترین راهکار برای افزایش رشد سریع اقتصادی برشمرد و گفت: در حوزه بانکی با مسائلی روبه‌رو هستیم که ناگزیریم مدل کسب‌وکارها و فرآیندها را تغییر دهیم تا نظام بانکی چابک شود. او افزود: در این مسیر می‌توان هزینه‌های گزاف بانکداری را کاهش داد؛ هزینه‌هایی که در نتیجه تعدد بانک‌ها و شعب بانکی بر نظام بانکی تحمیل شده است. سبحانیان با بیان اینکه بانک‌ها به لحاظ ترازنامه‌ای در شرایط خوبی نیستند، هوشمند شدن را راه گریز بانک‌ها از بانکداری شعبه‌محور دانست و ادامه داد: یک پرسش اساسی مطرح است و آن اینکه این‌همه نقدینگی که منجر به تورم می‌شود به کجا می‌رود و نصیب چه کسی می‌شود؟ درحالی‌که با استفاده از فناوری‌های نوین و توسعه ابزارهای هوشمند می‌توان زمینه استفاده همگان از دارایی‌ها را به وجود آورد.

او تاکید کرد: در راستای تحول دیجیتال و کاهش هزینه‌های بانکی باید نیازسنجی شود و بر اساس نیاز واقع مشتریان به آنها خدمات ارائه دهیم. او خاطرنشان کرد: در حوزه حکمرانی چه در بانک، بیمه، سیاست‌های پولی، ارزی و مالی کشور نیازمند تحول هستیم؛ اما به دلیل تعلل‌هایی که شده نتوانستیم مشکلات را حل کنیم و با درآمدهای نفتی روی مشکلات را پوشاندیم و نگذاشتیم عیان شود. سبحانیان با اشاره به تحول در حوزه آرد و نان اظهار کرد: درباره یارانه آرد و نان راهکارهای مختلفی ارائه شد؛ از جمله اینکه یارانه را حذف و نان ۳هزارتومانی بفروشیم؛ اما با بهره‌گیری از رویکرد تحولی و بهره‌گیری از فناوری و اختصاص آرد به نانوا متناسب با عملکرد در بازه ۱۰۰روزه توانستیم هم جلوی افزایش قیمت نان را بگیریم و هم میزان دورریز نان را کاهش دهیم.