صحبت‌ها و توصیه‌های دکتر همچنان ادامه دارد؛ اما رضا دیگر صدای دکتر را نمی‌شود. در ذهن خودش به روز حادثه بازگشته و همه لحظات آن اتفاق وحشتناک در محیط کار را ثانیه به ثانیه مرور می‌کند، حادثه‌ای که باعث شد او که تازه ۳۱سالگی‌اش را پشت سر گذارده، مجبور شود تا پایان عمر روی ویلچر بنشیند. با خودش فکر می‌کند حالا چطور باید به زندگی ادامه دهد و با این وضعیت جسمانی، چگونه‌ می‌تواند زندگی خود و خانواده کوچکش را اداره کند؟ رضا تنها یکی از صدها نفری است که هر سال در محیط‌های کار دچار حادثه می‌شوند و توانایی ادامه کار را از دست می‌دهند؛ اما شاید دغدغه‌های رضا کمتر از بسیاری دیگر از این افراد باشد، چرا که رضا بیمه‌شده تامین ‌اجتماعی است و می‌داند حداقل در مورد هزینه‌های ادامه درمان و نیز تامین معیشت خود و خانواده‌اش نگرانی کمتری خواهد داشت.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تامین ‌اجتماعی، کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قوانین کار و تامین‌اجتماعی حق دارند از اولین روز اشتغال به کار بیمه باشند و کارفرما مکلف است طبق ماده ۳۹ قانون تامین ‌اجتماعی نسبت به بیمه کارگران از اولین روز اشتغال آنان اقدام کند. هر فرد پس از آغاز بیمه‌پردازی می‌تواند از سازمان تامین ‌اجتماعی خدمات بیمه‌ای و درمانی را در چارچوب قوانین این سازمان مطالبه کند و حتی اگر بیمه‌شده در همان روزهای اول اشتغال دچار حادثه ناشی از کار شود، سازمان تامین ‌اجتماعی بدون لحاظ کردن سابقه بیمه‌پردازی فرد، از بیمه‌شده حمایت می‌کند و مستمری ازکارافتادگی برای وی برقرار می‌شود.

همچنین اگر حادثه ناشی از کار منجر به فوت بیمه‌شده شود، بازماندگان وی بدون توجه به مدت پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شده، تحت پوشش سازمان تامین ‌اجتماعی قرار گرفته و مستمری دریافت خواهند کرد. براساس اعلام دفتر فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین ‌اجتماعی، از مجموع مستمری‌بگیران ازکارافتاده تحت پوشش این سازمان تا پایان سال گذشته که ۱۴۲هزار و ۲۲۸ نفر است، یک‌هزار و ۷۰۳ نفر از آنها کمتر از یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند اما به دلیل ازکارافتادگی ناشی از حوادث کار، تحت پوشش حمایت‌های این سازمان قرار گرفته و مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.

براساس گزارش‌های آماری این سازمان، یک هزار و ۱۵۲ نفر مستمری‌بگیر ازکارافتاده تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی بین یک تا سه ماه و یک‌هزار و ۸۳۵ مستمری‌بگیر ازکارافتاده بین سه تا شش ماه و سه‌هزار و ۱۲۵ مستمری‌بگیر ازکارافتاده نیز بین شش ماه تا یک سال سابقه حق بیمه در زمان اشتغال داشته‌اند. همچنین ۱۱هزار و ۸۴۹ نفر مستمری‌بگیر ازکارافتاده تحت پوشش سازمان تامین ‌اجتماعی نیز در زمان اشتغال، بین یک تا سه سال سابقه حق بیمه داشته‌اند که به علت ازکارافتادگی ناشی از حوادث کار، در زمره مستمری‌بگیران این سازمان قرار گرفته‌اند.