«حجت‌‌‌الله عبدالملکی» در نشست مجازی وزرای کار جنبش عدم‌‌‌تعهد که به میزبانی جمهوری آذربایجان برگزار شد، اظهار کرد: جهان بیش از پیش در مخاطره یک‌جانبه‌‌‌گرایی، توسعه‌‌ نابرابر و ناپایدار قرار دارد و از این رو ۷۰ سال پیش جنبش عدم‌‌‌تعهد برای مهار و مدیریت همین نگرانی‌ها شکل گرفت. او با تاکید بر ضرورت یادآوری ماموریت جنبش و تقویت نظام همکاری‌‌‌های موجود بین کشورهای عضو، گفت: دنیای کار در حال وارد شدن به دوره پسابحران کووید ۱۹ است و در این دوره بحران در عرصه‌‌‌های مختلف کار و زندگی مردم آشکار می‌شود و بازسازی تاب‌‌‌آورانه از این تبعات اهمیت پیدا می‌کند. عبدالملکی با اشاره به دسترسی نابرابر کشورها به واکسن در ایام کرونا، افزود: بدون تردید در مرحله بازسازی از این بحران، مخاطرات بیشتری در ارتباط با تشدید این نابرابری‌‌‌ها و پسرفت از منظر عدالت اجتماعی در جهان نهفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ناهمزمانی خروج از مرحله همه‌گیری از طریق واکسیناسیون و همچنین شروع سیاست‌‌‌های بازسازی بخش‌‌‌های اقتصادی آسیب‌‌‌دیده، سازوکار جدید و جدی تشدید نابرابری‌‌‌ها در این مرحله است، گفت: جنبش عدم‌‌‌تعهد می‌تواند با فراهم کردن زمینه‌‌‌های همکاری موثرتر و انتقال تجارب در بازسازی کشورهای در حال توسعه، گام مهمی در کاهش این نگرانی بردارد. عبدالملکی فراخوان جهانی‌‌‌ «اقدام در راستای یک بازسازی انسان‌‌‌محور» را که در کنفرانس سال ۲۰۲۱ بین‌المللی کار مصوب شد بنیان مناسب و ارزشمندی برای نقش‌‌‌آفرینی سازمان بین‌المللی کار در خصوص بازسازی برابر و عادلانه کشورها از تبعات بحران کرونا دانست. 

رئیس شورای عالی کار گفت: لازمه اجرای اثربخش این برنامه، جلب مشارکت واقعی کشورهای جهان سوم در طراحی و اجرای اقدامات پیش‌بینی‌شده در این برنامه است و ضرورت دارد نظام تصمیم‌گیری در سازمان بین‌المللی کار از منظر تامین حق برابر کشورها برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌‌‌ها بازنگری شود. او با بیان اینکه نظام کنونی گروه‌‌‌بندی منطقه‌‌‌ای در سازمان بین‌المللی کار از منظر بازنمایی حجم جمعیت نیروی کار در این مناطق و از منظر حق طبیعی کشورها برای دخالت در تصمیم‌گیری‌‌‌های این سازمان، عادلانه نیست، افزود: تایید وجود این چالش در نظام تصمیم‌گیری سازمان بین‌المللی کار از سوی مدیرکل جدید سازمان بین‌المللی کار و پیش‌بینی رفع این نگرانی در برنامه ایشان، دلگرم‌کننده است و امیدوارم تا گردهمایی سال آینده گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود.