هند تاکنون ۶۶ میلیون دز واکسن را به ۹۵ کشور جهان صادر کرده است. این کشور در ماه آوریل به دلیل شکل‌گیری موج جدید شیوع در هند صادرات واکسن را متوقف کرد.

بنا بر اعلام منسوخ مانداویا، وزیر بهداشت هند، انتظار می‌رود در ماه اکتبر تولیدکنندگان واکسن در این کشور ۳۰۰ میلیون دز واکسن کرونا تولید کنند که از این میزان تا حد زیادی در داخل این کشور تزریق می‌شود و مابقی صادر خواهد شد.

مقامات هندی می‌‌‌گویند، ‌‌‌ قرار است در قالب برنامه کوواکس، هند به کشورهای جهان در قالب مصون‌سازی جمعیت در برابر کرونا کمک کند. کوواکس یک برنامه مشترک بین سازمان بهداشت جهانی و برخی دیگر از نهادهای بین‌المللی است. انتظار می‌‌‌رفت در قالب این طرح ۹/ ۱میلیارد دز واکسن طی سال‌جاری در جهان توزیع شود، اما به دلیل توقف صادرات واکسن این رقم کاهش خواهد یافت و به ۴/ ۱ میلیارد دز خواهد رسید.

هند می‌‌‌خواهد تا پایان سال‌جاری تمام جمعیت بالای ۱۸ سال خود را واکسینه کند. تاکنون ۶۰۹ میلیون نفر در هند که حدود نیمی از جمعیت واجد شرایط دریافت واکسن هستند، حداقل یک دز واکسن دریافت کرده‌ و ۲۱درصد کل جمعیت بالای ۱۸ سال این کشور واکسینه کامل شده‌‌‌اند.