موافقت دولت با مصوبه شورای‌عالی کار

افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران ۱۷ خرداد ماه در شورای‌عالی کار به تصویب رسید. اما تغییر در حق مسکن، نیازمند تایید هیات دولت است. با گذشت بیش از ۲ ماه، دیروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد که هیات دولت با مصوبه پیشنهادی شورای‌عالی کار موافقت کرد و بر این اساس حق مسکن کارگران از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.دیروز حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزیر کار در این باره به شبکه خبر گفت: «از ابتدای انقلاب تاکنون فقط ۶ بار حق مسکن کارگران افزایش یافته است و هیچ الزامی ندارد که حق مسکن کارگران هر سال اضافه شود، بنابراین تصویب دولت در مورد افزایش حق مسکن کارگران با پیشنهاد شورای‌عالی کار، بسیار مهم است.» شاکرمی درخصوص روند افزایش حق مسکن کارگران توضیح داد: «در سال ۹۵ حق مسکن از ۲۰ هزار تومان به ۴۰هزار تومان، در سال ۹۸ از ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان و در سال ۹۹ از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.»

دریافتی حداقلی‌بگیران

با افزایش حق مسکن، دریافتی کارگران حداقل بگیر در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود۴۴ درصد افزایش یافت. دریافتی کارگران از اقلام متفاوتی تشکیل می‌شود: «حداقل دستمزد ماهانه»، «حق مسکن»، «بن خواربار»، «حق سنوات» و «حق اولاد». در جلسه شورای‌عالی کار در خرداد ماه، حداقل دستمزد، حق سنوات و حق مسکن تغییر یافت. بر اساس تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل مزد با افزایش همراه شد و در عوض، از حق سنوات کاسته شد. این تصمیم البته با توجه به وضعیت بازنشستگان نیز بوده است، چرا که حداقل مزد در محاسبات حقوق بازنشستگان نیز موثر است. با تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد ماهانه به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید؛ عددی که در قیاس با سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافت. با تغییرات حق مسکن و حداقل دستمزد سال‌جاری، حداقل دریافتی یک کارگر بدون فرزند به ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان خواهد رسید که در قیاس با سال گذشته، ۵/ ۴۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. این برای افرادی است که بدون سابقه کار بوده‌اند. معاون روابط کار وزارت کار در مورد اثر افزایش حق مسکن بر حقوق کارگران در قیاس با شرایط قبل این بخشنامه گفت: با افزایش حق مسکن، مجموع دریافتی کارگران در سال‌جاری در مجموع ۱۰ درصد افزوده می‌شود؛ به حقوق کارگران مجرد حدود ۶/ ۱۰ درصد و کارگران دارای یک فرزند حدود ۲/ ۹ درصد و کارگران دارای دو فرزند حدود ۱/ ۹ درصد افزوده شد. دستمزد کارگران بدون سابقه که سال اول فعالیت خود را دارند، حدود ۵/ ۱۱ درصد افزوده شد.

زمان مبهم اجرای بخشنامه

هنوز هیچ مقام رسمی در مورد زمان اجرای بخشنامه اظهار نظری نکرده است. اما به احتمال زیاد، مصوبه هیات دولت عطف بماسبق نخواهد شد. یعنی مفاد بخشنامه برای قبل از تاریخ ابلاغ، لازم‌الاجرا نخواهد بود. بنابراین افزایش حق مسکن کارگران از ابتدای سال اجرایی نخواهد شد. اما جابه‌جایی در حداقل دستمزد و حق سنوات در مصوبه شورای‌عالی کار، از تیر ماه اعمال شده است. یعنی از اول تیرماه به مزد تمامی کارگران به میزان ۲۵۰۰ تومان  در روز اضافه شده است. اما در مورد مصوبه دیروز هیات دولت، هنوز اعلام رسمی نشده است. حتی معاون وزیر کار نیز از زمان اجرایی شدن این بخشنامه اعلام بی‌اطلاعی کرده است. شاکرمی در پاسخ به اینکه آیا حق مسکن کارگران برای چهار ماه گذشته از سال عطف بماسبق می‌شود یا نه، گفت: «هنوز ابلاغیه دولت را دریافت نکرده‌ام. همگی اینها بستگی به نظر و تصویب دولت دارد.»

تنها سرنخ موجود، متن نامه پیشنهادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به معاون اول رئیس‌جمهوری است که در انتهای خرداد ماه ارسال شده است. در این نامه پیشنهاد شده بود که کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای تیر ماه ۱۳۹۹، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان تعیین شود. اگر پیشنهاد محمد شریعتمداری در هیات دولت تصویب شده باشد، کارفرمایان ۲۰۰ هزار تومان بابت تیر ماه به کارگران بدهکار خواهند شد؛ البته احتمالا دولت در این شرایط فشار به کارفرمایان را انتخاب نکرده و مصوبه مذکور، از مرداد یا شهریور اجرایی خواهد شد.