از نظر جهانی آمار فوتی‌ها نیز ایران در مقام دوم پس از مکزیک قرار دارد. این در حالی است که بیشتر کشورهایی که در موج اول درگیری زیادی با این بیماری داشتند، با برنامه‌ریزی آینده‌نگر از وقوع پیک دوم جلوگیری کرده‌اند. آمار بالای بیماران نیازمند بستری، بیماران بدحال و فوتی‌های کشور نشان می‌دهد سیاست‌های اجرایی برای حفاظت در مقابل ویروس کرونا موثر نبوده و لازم است سیاست‌گذار مجددا برای این وضعیت طرح مساله کرده و به‌دنبال راهکار عبور از بحران باشد.

رکورد بیشترین تعداد فوتی‌ها در یک روز

آمارها نشان می‌دهد در ۷ مرداد ماه تعداد بیماران شناسایی شده به ویروس کرونا ۲۶۶۷ نفر بوده که به نسبت روز گذشته آن ۲۳۳ نفر افزایش داشته است. به این ترتیب تعداد کل بیماران شناسایی شده در کشور به عدد ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر رسیده که احتمالا تا دو روز آینده از مرز ۳۰۰ هزار نفر عبور خواهد کرد. از سوی دیگر تعداد فوت‌شدگان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در روز گذشته ۲۳۵ نفر اعلام شده که بیشترین رقم فوت شده‌های روزانه رسمی است. پیش از این، بالاترین رقم فوت شده‌ها در روز ۲۲۹ نفر بود که در ۳۱ تیر رخ داد.

براساس آمار رسمی  اعلام شده تعداد فوت‌شدگان در روز گذشته، در هر ساعت ۱۰ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که در ترکیه تعداد فوت شدگان در هر ساعت یک نفر است. به عبارت دیگر ایران ۱۰ برابر ترکیه که از نظر جمعیت، فرهنگ و میانگین سنی شباهت بسیاری با ما دارد، فوتی در روز دارد. تفاوت ایران با ترکیه تنها در اجرای پروتکل‌ها است. مشاهده وضعیت سایر کشورها که در پیک اول کرونا تعداد فوت شدگان بالایی را تجربه کردند نیز نشان می‌دهد که این کشورها با در نظر گرفتن برنامه‌های آینده نگر، تلاش کردند از پیک‌دوم کرونا جلوگیری کنند.

حتی شنیده‌ها نشان می‌دهد در آلمان، این اخطار داده شده که به دلیل پایان تابستان و بازگشتن مسافران از تعطیلات تابستانی، احتمال وقوع پیک دوم کرونا وجود دارد، به همین دلیل مجددا مقررات سختگیرانه وضع خواهد شد. به‌عنوان مثال افرادی که به کشورهایی که تعداد مبتلایان به کرونا در آنها زیاد بوده سفر کنند، باید پیش از ورود به کشور تست PCR داده و در صورت مثبت بودن قرنطینه شوند. تعداد فوتی‌ها در آلمان در حال حاضر به یک نفر در روز رسیده است. برنامه‌ریزی آینده نگر در مواجهه با ویروس کرونا بهترین عملکرد را داشته و ضرب‌المثل پیشگیری بهتر از درمان سرلوحه بسیاری از کشورها بوده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که نسبت تعداد فوت شده‌ها به کل مبتلایان در یک مسیر صعودی به سمت ۵/ ۵ درصد نزدیک می‌شود. این نسبت در آخرین روزهای سال گذشته حدود ۷ درصد بوده که به مرور از آن کاسته شد تا اینکه در فروردین ماه به ۸ درصد رسید. پس از آن تقریبا طی یک سیر نزولی به حدود ۷/ ۴ درصد در تیرماه رسید و مجددا سیر صعودی خود را آغاز کرده است. این نسبت نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰ نفر مبتلا شده به ویروس کرونا، بیش از ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

۶۰ درصد بیماران بستری می‌شوند

آمارها نشان می‌دهد در ۷ مرداد ماه از ۲۶۶۷ نفر بیمار کرونایی شناسایی شده، ۱۶۸۷ نفر نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته‌اند. به عبارت دیگر نسبت بیماران بستری شده به مبتلایان شناسایی شده روزانه، ۳/ ۶۳ درصد بوده است. این در حالی است که این نسبت در ۴ تا ۶ مرداد به زیر ۶۰ درصد رسیده بود. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰  نفر مبتلای شناسایی شده در روز گذشته ۶۰ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند. بسیاری از بیمارستان‌های کشور با ازدحام بیماران و کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجهند. افزایش تعداد بیماران فشار  مضاعفی را به بیمارستان‌ها وارد کرده است.

از آنجا که کرونا یک بیماری تدریجی است، افزایش تعداد بیماران دومینوی افزایش تعداد بیماران بدحال و رشد تعداد فوتی‌ها را در پی خواهد داشت. آمارها نشان می‌دهد تعداد بیماران بدحال کرونایی نیز از مرز ۳۹۰۰ نفر گذشته است. براساس آمارها در ۵ مرداد تعداد بیماران بدحال ۳۶۹۵  نفر بود که با افزایش ۱۲۴ نفری در ۶ مرداد به ۳۸۱۹  نفر رسید. روز گذشته  نیز سیر صعودی در تعداد بیماران بدحال ادامه داشت به طوری که با افزایش ۸۳ نفری به ۳۹۰۲ نفر رسید. براساس آمار رسمی، بیشترین تعداد بیماران بدحالی که تاکنون اعلام شده، ۴۰۸۳ نفر بوده که در ۱۸ فروردین رخ داده است. به عبارت دیگر فاصله چندانی با رکورد بیشترین بیماران بدحال باقی نمانده است.

آمار جهانی نشان می‌دهد بیشترین تعداد بیماران بدحال با ۱۹ هزار و  ۱۰۰  نفر به آمریکا تعلق دارد. پس از آن هند با ۸۹۹۴ نفر، برزیل با ۸۳۱۸ نفر و مکزیک با ۳۹۲۲ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این رتبه بندی ایران جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

رشد نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه

آمارها نشان می‌دهد در روز گذشته تعداد آزمایش‌های تشخیصی انجام شده ۲۶ هزار و ۵۹۰ عدد بوده که از این تعداد ۲۶۶۷ نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است. نسبت تعداد مبتلایان شناسایی شده به تعداد کل آزمایش‌های روزانه بیش از ۱۰ درصد بوده است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ آزمایش انجام شده ۱۰ نفر مبتلا شناسایی شده است. این نسبت  در روزهای ۴ تا ۶ مرداد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده بود. از سوی دیگر  تعداد آزمایش‌های روزانه بعد از ۵ روز بیش از ۲۶ هزار عدد در روز شده است. در شرایطی که تعداد بیماران بدحال و فوت شده‌های روزانه روندی صعودی داشته، افزایش شناسایی بیماران و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری می‌تواند در کنترل شرایط به وجود آمده موثر باشد. اما با توجه به تعداد آزمایش‌های روزانه انجام شده، به نظر می‌رسد تلاشی برای شناسایی بیشتر انجام نشده است.  

 

 

وضعیت قرمز در پایتخت