وضعیت قرمز در پایتخت سخنگوی وزارت بهداشت

«تهران برای اولین بار از زمان شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت». این خبری بود که روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت درگزارش روزانه خود از وضعیت کرونا درکشور اعلام کرد و همزمان از رکورد شکنی مجدد آمار مرگ و میر کرونایی درکشور خبرداد.براساس گزارش سیما سادات لاری روز گذشته ۲۳۵ نفر دیگر درکشور براثر ابتلا به کرونا جان‌باختند که این رقم بالاترین میزان مرگ و میراز زمان شیوع ویروس کرونا در ایران است. پیش ازاین مرگ ۲۲۹ نفر در تاریخ (۳۱ تیرماه) به‌عنوان بالاترین آمارجان‌باختگان این بیماری درطول یک روز به ثبت رسیده بود. درهمین حال درکنار به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونا در تهران، میزان مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا درکشور همچنان بالای هزار نفر در روز است و ۱۵ استان در وضعیت قرمز و ۱۱ استان در وضعیت هشدار قرار دارند. آنطور که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است طبق آخرین اطلاعات آماری این هفته سه استان به استان‌های قرمز اضافه شده‌اند. لاری همچنین نسبت به موارد بستری روزانه در کشور ابراز نگرانی کرد وگفت که آمار بستری به دوران اوج پیک بیماری در اسفند ۹۸ نزدیک شده است.

درهمین حال روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مراسم‌های ایام محرم را اعلام کرد.براین اساس برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضا‌های سربسته صرفا در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند. همچنین برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله ۵/ ۱ متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود. براساس این پروتکل هیچ‌گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفا مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت و پز و بسته‌بندی به‌صورت بیرون‌بر و در ظروف غیر مشترک و یک بار مصرف توزیع می‌شود.

برگزاری مراسم پرجمعیت ممنوع

همزمان بااعلام شرایط برگزاری مراسم محرم، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت از جلسات تصمیم‌گیری برای چگونگی برگزاری اعیاد قربان و غدیر و ایام محرم و صفر خبر داد و با بیان اینکه هنوز هیچ چیز در این باره قطعی نشده، گفت: قطعا مراسم امسال به شکل قبل نخواهد بود و کاملا محدود خواهد بود تا مراسمی با کیفیت مناسب و توام با سلامتی برگزار شود. وی افزود: در مورد مراسم روز عرفه، اعیاد قربان و غدیر و مراسم محرم و صفر پروتکل‌ها دارد آماده می‌شود. به گزارش « ایسنا» ، معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: بعضی‌ها از باشکوه برگزار کردن صحبت می‌کنند، باشکوه برگزار کردن فقط به این معنا نیست که جمعیت زیاد باشد، می‌تواند تعابیر و معانی دیگری هم داشته باشد. می‌تواند هر خانه یک حسینیه باشد و همه افراد می‌توانند در خانه باشند و آن مراسم را در خانه برگزار کنند. وی تاکید کرد: نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، به‌ویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم. رئیسی این را هم گفت که هرگونه تجمع می‌تواند خطرناک باشد، تجمعی که تحرک بیشتری داشته باشد مانند عزاداری یا عروسی قطعا شانس انتقال را بالاتر می‌برد.وی تصریح کرد: یادمان باشد که پروتکل بهداشتی یک‌فضای جادویی نیست که به هر چه بزنیم، همه چیز درست شود، بلکه پروتکل را باید رعایت کرد.

تمدید محدودیت‌های تهران

امادرشرایطی که وضعیت قرمزکرونایی درپایتخت حکفرما شده است، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهرتهران روز گذشته از تمدید محدودیت‌های تهران تا پایان هفته آینده خبرداد. به گفته علیرضا زالی برپایی هرگونه نمایشگاه،مجمع عمومی و تجمعات درتهران ممنوع است. همچنین تمامی تجمعات و برپایی نمایشگاه در تهران اقدامی پرمخاطره تلقی می‌شود.

خبرهای خوش درتولید واکسن

همراستا بااین اخبار، وزیر بهداشت دیروز در جلسه کمیته علمی مشورتی کرونا در وزارت بهداشت گفت: در تولید واکسن خبرهای خوشی داریم و از دنیا عقب نیستیم اما هنوز ابهامات زیادی درباره اثربخشی واکسن کرونا وجود دارد. نمکی افزود: با این حال تحقیقات برای ساخت واکسن را همپای دنیا جلو می‌بریم. اهل خالی‌بندی نیستم و حداقل ۹۰ درصد از موضوعی مطمئن نباشم آن را با مردم در میان نمی‌گذارم. اودرعین حال با توصیف کووید-۱۹ به‌عنوان ویروسی پیچیده که ماهیت شتر، گاو، پلنگی داردتاکید کرد: همه باید بدانیم که این ویروس، ویروسی است بسیار پیچیده و مدت‌ها بشریت باید با آن دست و پنجه نرم کند. باید خودمان را برای یک راه پرسنگلاخ پیچیده در آینده آماده کنیم. وزیر بهداشت افزود: هر کس فکر کند که بهترین مدل درمان و بیماریابی برای کرونا را یافته و اگر در آینده با همین مدل ادامه دهد، موفق خواهد بود، نشان‌دهنده «توهم» است؛ باید یک ماه صبر کرد تا بدانیم این ویروس شتر،گاو، پلنگ تحت تاثیر کدام دارو قرار خواهد گرفت.

افزایش سرعت انتقال بیماری

درهمین حال مینو محرزعضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره وضعیت شیوع کرونا گفت: سرعت انتقال این ویروس افزایش یافته است و با بیشتر شدن تجمعات، وضعیت بدتر خواهد شد. در تمام جهان پس از سفید شدن وضعیت با بازگشایی رستوران‌ها و سالن‌های ورزشی مخالفت شده است زیرا این دو مکان بسته هستند و حتی حضور طولانی‌مدت به همراه ماسک در مکان‌های بسته هم می‌تواند منجر به ابتلا به این بیماری شود. به گزارش فارس، محرز با اشاره به اینکه ما در برابر دیگران مسوول هستیم، از مردم خواهش کرد از حضور در تجمعات خودداری کنند. با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم، خطر این بیماری بیشتر حس می‌شود. محرز همچنین گفت: افزایش مبتلایان بی علامت باعث شیوع بیشتر کرونا شده است.

بستری بیش از نصف مبتلایان کرونا

اما روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت آخرین وضعیت شیوع کرونا درکشور را تشریح کرد. به گفته سیما سادات‌لاری تاکنون ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۳۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسیده است. به گزارش «ایرنا» وی درباره آخرین وضعیت مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در کشور گفت: از روز دوشنبه تا روزگذشته ۷ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۸۷ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر رسید. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۵۷ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

استان‌های قرمز

او همچنین گفت: استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار هستند.

سخت‌ترین وضعیت اضطراری

در همین حال سازمان جهانی بهداشت روز گذشته اعلام کرد همه‌گیری کرونا سخت‌ترین وضعیت اضطراری است که تا به حال داشته‌ایم. به گفته «تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، از ماه ژانویه بیش از ۱۶ میلیون مورد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان گزارش شده و بیش از ۶۵۰ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. به گزارش «ایرنا» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با اشاره به دو برابر شدن موارد جهانی ابتلا به کرونا در ۶ هفته گذشته، اعلام کرد که روز پنج‌شنبه ۳۰ جولای (نهم مرداد) جلسه کمیته اضطراری این سازمان برای ارزیابی مجدد همه‌گیری کووید-۱۹ برگزار می‌شود. درهمین حال به گزارش «ایرنا » به نقل از سایت خبری «وردمترز دات اینفو» شمار بهبودیافتگان مبتلا  به ویروس کرونا در سراسر جهان از ۱۰ میلیون نفر عبور کرد، این به آن معنی است که ۶۰ درصد مبتلایان به این ویروس بهبود یافته‌اند.

 

رالی مرگ در آمار کرونا