احتمال ورود بیمارستان‌ها به فاز خطر

در این میان هرچند سعید نمکی وزیر بهداشت از کاهش نسبت مرگ کرونا به تعداد بستری در کشور خبر می‌دهد، اما گزارش‌ها حاکی از احتمال ورود وضعیت تخت‌های بیمارستانی به فاز خطر است. ازسوی دیگر خبرها بیانگر افزایش میزان موارد ابتلای کودکان به ویروس کرونا نسبت به اسفند ماه سال گذشته است. موضوعی که نگرانی جدی مقامات وزارت بهداشت را به همراه داشته است. در کنار این خبرها روز گذشته قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت از روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در سه استان مازندران، خراسان رضوی و فارس خبر داد.

ورود بیمارستان‌ها به فاز رنگ نارنجی

در همین راستا روز گذشته گلپیرا، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه هنوز تخت‌های بیمارستانی مربوط به کرونا در کشور ظرفیت خالی دارند و این‌طور نیست که بگوییم همه تخت‌های بیمارستانی پر شده‌اند، گفت: در حال حاضر در حقیقت داریم به ظرفیتی می‌رسیم که در سیستم رسیدن به وضعیت رنگ نارنجی یا فاز خطر را احساس می‌کنیم؛ چراکه وضعیت کنونی مانند شرایط عید نیست که تمام خدمات غیر کرونایی را تعطیل کرده باشیم، بلکه در حال حاضر هم به بیماران مبتلا به کرونا خدمات ارائه می‌دهیم و هم سرویس‌دهی به سایر بیماران را نیز انجام می‌دهیم.

درهمین ارتباط قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته اعلام کرد: از ۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی کشور ۱۴ هزار تخت بستری و ۳۸۰۰ تخت آی‌سی‌یو در اختیار بیماران مبتلا به کرونا است.

درخواست جداسازی بیمارستان‌ها

اما در شرایطی که آمار جان‌باختگان کرونا در کشور همچنان سه‌رقمی است، روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت، با به تصویر کشیدن منحنی‌هایی از فاصله مرگ‌ها با موارد بستری در کشور گفت: در روزهای اول که در قم و گیلان گرفتار این بیماری شدیم، مرگ‌ها و بستری‌ها دوشادوش هم می‌رفت، اما امروز شما توانستید فاصله مرگ با بستری را با اندوختن تجربه و جانفشانی بیشتر و ده‌ها تمهید دیگر، کم کنید که افتخارآمیز است. او همچنین خواستار جداسازی بیمارستان‌های کرونایی از غیرکرونایی شد و گفت: ماه‌هاست که مردم به‌دلیل برخی بیماری‌های غیرکرونایی نیازمند خدمت هستند و ممکن است در صف طولانی منتظر بمانند و شاید جرات نکنند که به بیمارستانی بیایند که در آنجا بیمار کرونایی بستری شده است. البته ممکن است در برخی استان‌ها امکان جدا کردن بیمارستان‌ها نباشد، در آنجا هم در حداکثر ممکن باید بتوان جداسازی را انجام داد.

ممنوعیت عرضه رمدسیویر

وزیر بهداشت همچنین از توزیع رمدسیویر تولید داخل برای دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: خواهشم این است که توزیع‌شان فقط در بیمارستان و از سوی پزشک متخصص باشد. در همین حال محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو نیز از ممنوعیت عرضه رمدسیویر در خارج از بیمارستان‌ها خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: داروی رمدسیویر در کمیسیون قیمت‌گذاری وزارت بهداشت قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت نوع داخلی آن قطعا کمتر از یک‌چهارم قیمت نوع خارجی خواهد بود.

آخرین وضعیت استان‌ها

در همین حال براساس گزارش‌ها میزان بیماران بستری بیماران کرونا در استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی ‌رو به کاهش است. این در حالی است که در استان‌های فارس، خراسان رضوی و مازندران و تهران روند ابتلا به کرونا افزایشی است. روز گذشته نیز قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نسبت به این موضوع هشداد داد. آن‌طور که «ایرنا» گزارش داده است بستری بیماران کرونایی در بابل نسبت به دو ماه بیش، چهار برابر افزایش یافت و روند افزایشی همچنان ادامه دارد. به گفته احمد حسین زادگان استاندار مازندران در حال حاضر ۱۳ شهرستان استان در وضعیت قرمز به سر می‌برند. از سوی دیگر با بهبود وضعیت خوزستان، فرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از خروج ۶ بیمارستان این استان از چرخه پذیرش بیماران کرونا خبر داده است. وضعیت در استان کرمانشاه نیز از حالت بحرانی خارج شده است و روند ابتلا به کرونا سیر نزولی پیدا کرده است. در همین راستا هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه از مذاکره با سران قبایل برای ممانعت از برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی خبر داده است.

توضیح درباره ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی

اما به دنبال سخنان اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور در مورد ابتلای ۲۵ میلیون نفر به کرونا در کشور روز گذشته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص آمار ۲۵ میلیون ابتلا به کرونا در کشور گفت: آمار ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی فقط بر مبنای یک تحقیق سرولوژی است و واقعیت جامعه ایران را نشان نمی‌دهد و یک تخمین است.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: مبنای ما برای اعلام آمار، مثبت بودن تست PCR است که در مورد آمار اعلام شده چنین چیزی نبوده و مطالعات سری‌اپیدمیولوژی و مدل‌سازی ریاضی صورت گرفته است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: بنابر توصیه سازمان بهداشت جهانی، تست سرولوژی تنها برای سری‌اپیدمیولوژی کاربرد دارد که با آن بتوانیم تخمین بزنیم وضعیت بروز بیماری در یک منطقه به چه صورت است. در سطح جهان تاکنون ۵/ ۱۴ میلیون مورد مثبت مبتلا به کرونا گزارش شده است؛ زیرا پایه اعلام این عدد تست PCR است. اگر بر این اساس قرار باشد بگوییم تعداد مبتلایان در کشورمان ۲۵ میلیون نفر است پس باید بگوییم میزان ابتلای جهانی به کرونا حدود یک میلیارد نفر است. مدل‌سازی‌ها براساس ریاضیات صورت می‌گیرد و اگر قرار باشد در کشوری با جمعیت ایران ۲۵ میلیون نفر به مرونا مبتلا شده باشند با تعمیم آن به سراسر جهان یعنی حدود ۳۰درصد جمعیت جهان به کرونا مبتلا شدند که چنین نیست. مبنای عدد اعلام شده ۲۵ میلیون نفر مبتلا در ایران ربطی به تست PCR ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: از هر هزار فرد مبتلا به کرونا تعداد ۵۰۰ نفر بی‌علامت، ۳۵۰ نفر با علامت خفیف هستند و ۱۵۰ نفر بستری می‌شوند.

در کنار توضیحات معاون بهداشت وزارت بهداشت، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار کرد: براساس برآورد و تخمین حاصل از یک مطالعه، حدود ۲۵ میلیون ایرانی با ویروس کرونا تماس داشته و ایمنی در حد واکسن به‌ دست آورده‌اند. وی افزود: آماری که خدمت رئیس‌جمهوری ارائه کردیم و ایشان اعلام کردند، آمار افرادی است که تخمین زده می‌شود در کشور با کرونا تماس پیدا کرده و ایمنی به دست آورده‌اند. ملک‌زاده افزود: این آمار تخمینی از ایمنی‌یافتگان است که براساس کار پژوهشی اعلام شده تا مشخص شود چه درصدی از ایرانیان با ویروس تماس پیدا کرده‌اند.

۳۵۸۳ نفر در وضعیت شدید بیماری

همزمان روز گذشته سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، ضمن اعلام شناسایی ۲ هزار و ۴۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ از بستری شدن یک هزار و ۶۴۱ نفر از آنها خبر داد. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۷۶ هزار و ۲۰۲ نفر رسید. او مجموع جان باختگان این بیماری را نیز۱۴هزار و ۴۰۵ نفراعلام کرد. به گفته وی ۳۵۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.