مرگبار‌ترین «ماه» کرونایی در ایران

مرگبارترین ماه کرونایی

بررسی تقویم نقاط اوج مرگ کرونایی در ایران نشان می‌دهد از ابتدای اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران در اول اسفند ۹۸ تا امروز، تیرماه بدترین ماه از منظر جان‌باختن هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا بوده است؛ ماهی که تا آخرین روز، پنج بار رکورد مرگ کرونایی در آن شکست.

نقاط اوج مرگ‌و‌میر

مرگ کرونایی در ایران، برای نخستین بار ۱۶ فروردین ماه با جان باختن ۱۵۶ نفر رکورد زد اما حدود دو ماه روند نوسانی نزولی-صعودی در پیش گرفت تا آنکه ۱۳ تیرماه، تعداد قربانیان مبتلا به کرونا در یک شبانه‌روز به ۱۶۲ مورد رسید و رکورد جدیدی به ثبت رسید. دو روز بعد یعنی ۱۵ تیرماه، وزارت بهداشت از درگذشت ۱۶۳ مبتلا به کرونا در یک شبانه‌روز خبر داد و به این ترتیب سومین رکورد مرگ و میر کرونایی در روز ۱۵ تیرماه ثبت شد. گرچه این رکوردها به ترتیب در روزهای ۱۷ تیرماه با ۲۰۰ قربانی و ۱۹ تیرماه با ۲۲۱ قربانی برای چهارمین و پنجمین بار شکسته شد اما گزارش رسمی دیروز وزارت بهداشت از درگذشت ۲۲۹ هموطن مبتلا حکایت داشت که رکوردی جدید به‌شمار می‌آید. به این ترتیب، کرونا در ایران تا امروز ۶ نقطه اوج در مرگ‌و‌میر داشته که پنج مورد آن در تیرماه رخ داده است.

نرخ مرگ کرونایی در ۵ ماه

از سوی دیگر، آمارهای رسمی و اعلامی نشان می‌دهد این ویروس در پایان پنجمین ماه شیوع در ایران، به طور کلی نزدیک به ۲۷۹ هزار نفر را مبتلا کرده و ۱۴ هزار و ۶۳۴ نفر را به کام مرگ برده است. به عبارت دیگر، نرخ مرگ‌و‌میر کرونایی در این پنج ماه ۲/ ۵ درصد بوده است. همچنین از میان حدود ۲۷۹ هزار مبتلا در این بازه پنج ماهه، ۲۴۲ هزار و ۳۵۱ نفر بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این به معنای آن است که حدود ۸۷ درصد مبتلایان به کووید ۱۹ در این بازه پنج ماهه بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

میزان بالای بستری

بنابر آنچه وزارت بهداشت اعلام کرد، در بازه ۲۴ ساعته منتهی به ظهر روز گذشته (سه‌شنبه) دو هزار و ۶۲۵ بیمار جدید به جمع مبتلان به بیماری کووید-۱۹ در کشور افزوده شد و میان این تعداد مبتلای تازه شناسایی شده، یک هزار و ۹۷۷ نفر از آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. همین دو رقم نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۷۵ درصد مبتلایان جدید، در بیمارستان‌ها بستری شدند؛ رقمی که می‌تواند چشم‌انداز تقریبی از ورودی و بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی کشور در روزهای اخیر را نمایان کند. از سوی دیگر و بر اساس گزارش وزارت بهداشت، هم‌اکنون سه هزار و ۵۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۱۲ استان قرمز

موضوع قابل توجه دیگر آن است که باوجود بهبود وضعیت برخی استان‌ها نظیر آذربایجان غربی و فارس در روزهای گذشته و تغییر وضعیت آن از قرمز به هشدار، بار دیگر این استان‌ها و برخی دیگر، به جمع استان‌های با وضعیت قرمز بازگشتند. هم‌اکنون ۱۲ استان در وضعیت قرمز قرار دارند که مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام از آن جمله‌اند.

البته با وجود آنکه خوزستان همچنان در جمع استان‌های با وضعیت قرمز قرار دارد اما مقامات وزارت بهداشت می‌گویند روند بستری کرونایی در این استان کاهشی بوده  است. علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت دیروز همچنین به استان کردستان اشاره کرد و گفت: این استان گرچه درگیری زیادی با بیماری داشت اما تقریبا در حال تجربه وضعیتی مشابه با خوزستان است.

خیز دوباره بیماری در دو استان

با این حال وضعیت همه استان‌های قرمز همانند خوزستان و کردستان نیست. بنابر آنچه معاون وزیر بهداشت اعلام کرد، در استان‌های مازندران و خراسان رضوی شاهد خیز دوباره به سمت بیماری و افزایش تعداد مبتلایان هستیم.

۱۳ استان در وضعیت هشدار

از سوی دیگر، ۱۳ استان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند و این آمار نشان می‌دهد وضعیت ۲۵ استان کشور در مواجهه با کرونا، نامطلوب است. بر اساس آنچه سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد، ۱۳ استان ازجمله تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

سه برابر شدن متوفیان کرونایی تهران

همچنان که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است، استان تهران هم‌اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد و به نظر می‌رسد تا رسیدن به وضعیت قرمز فاصله اندکی باقی است؛ موضوعی که بر نگرانی‌ها درباره وضعیت پایتخت افزوده است. روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر تهران با اشاره به افزایش سه برابری آمار متوفیان کرونا در پایتخت بر ضرورت تعطیلی مترو و همچنین لغو طرح ترافیک تاکید کرد. حسن خلیل‌آبادی که با خبرگزاری فارس گفت و گو می‌کرد، تاکید کرد آمار متوفیان کرونا در تهران نسبت به اردیبهشت‌ماه سه برابر افزایش یافته است؛ موضوعی که این عضو شورای شهر نیز آن را بسیار نگران‌کننده خوانده است.

اعلام وضعیت ویژه در فارس

وضعیت در استان فارس هم از تاخت و تاز کرونا در این استان حکایت دارد. استان فارس که تا پیش از برداشته‌شدن محدودیت‌های کرونایی، ازجمله استان‌های سفید بود، اکنون در فهرست استان‌های قرمز کشور قرار گرفته و از مجموع ۳۶ شهرستان آن، ۲۱ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. بر اساس گزارش «ایلنا» ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در استان فارس، اعلام وضعیت ویژه کرده و تا روز جمعه (سوم مردادماه) تمامی تجمعات در سراسر استان لغو و مجالس عروسی و عزا در تالارها، سالن‌ها و منازل تعطیل است. همچنین کتابخانه‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و مترو و اتوبوس (در شیراز) تا پایان این هفته تعطیل خواهند بود.

واکنش به سیاست ایمنی گله‌ای

فارغ از آمار و وضعیت کرونا در ایران به تفکیک استان، موضوع ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا که اولین بار حسن روحانی آن را مطرح کرد، این هفته یکی از مباحث مورد توجه و حتی مورد انتقاد محافل پزشکی و رسانه‌ای بود؛ موضوعی که این بار علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت به ارائه توضیحاتی درباره آن پرداخت و گفت: عدد تخمین زده شده ۲۵ میلیون نفر بر اساس مطالعه‌ای بود که انجام شده است.

او ضمن رد سیاست ایجاد ایمنی گله‌ای نسبت کرونا در ایران تاکید کرد: سیاست وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و حتی دولت به هیچ وجه ایجاد ایمنی گله‌ای نیست و کشورهایی هم که در ابتدای شیوع بیماری این سیاست را اتخاذ کرده بودند پشیمان شدند. ایمنی جز با واکسن ایجاد نخواهد شد بنابراین تا زمانی که واکسن در دسترس قرار نگرفته است تنها راهی که داریم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. بنابر اظهارات معاون وزیر بهداشت، بررسی‌های انجام شده در کشور به‌ویژه از نیمه‌ اردیبهشت‌ماه به بعد نشان می‌دهد عامل اصلی شیوع بیماری کووید-۱۹، مراسم تجمعی مانند عزاداری‌ها و عروسی‌ها و مسافرت‌ها بوده است. رئیسی همچنین اعلام کرد طی دو هفته اخیر اجباری شدن استفاده از ماسک در جامعه بسیار موثر بوده تا جایی که طبق آخرین آمار میزان مصرف ماسک در کشور به ۶۲ درصد رسیده و گرچه عدد خوبی است اما کافی نیست.