حسین میرزایی در گفت‌وگو با «ایسنا» در این باره توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: وزارت رفاه مسوول شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی و جزئی از پروژه اعطای بسته معیشتی است. میرزایی تاکید کرد: علاوه بر این، بسیاری از افراد هیچ اموالی به نامشان نیست ولی گردش مالی دارند که نشان‌دهنده این است که کار اقتصادی می‌کنند یا به نیابت از شخص دیگری چنین کاری را انجام می دهند. ما براساس یکسری شاخص‌ها در پایگاه اطلاعات افراد را با یکدیگر مقایسه کردیم که مبنای دریافت یا عدم دریافت بسته معیشتی قرار گرفته است. اگر این مکانیزم مورد نقد است باید مکانیزم اعطای تسهیلات بانکی نیز مورد نقد قرار بگیرد. وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از افرادی که در لیست‌های مختلف ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس از حوزه‌های انتخابیه به دست ما رسیده، کسانی بودند که بسته معیشتی را گرفته بودند، اما مجددا با مراجعه به نمایندگان مجلس اظهار کردند این بسته را دریافت نکرده‌اند، افزود: همچنین تعدادی از آنها یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز اساسا نباید بسته معیشتی می‌گرفتند، اینها متمول بودند ولی تلاش داشتند در لیست نیازمندان قرار بگیرند که ما دلیل آن را نمی دانیم. وی ادامه داد: نشان رفتار حرفه‌ای و بررسی دقیق و دوری از اجحاف وزارت رفاه، بررسی دقیق و ریزبینانه معترضان بود که تاکنون، سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در فرآیند اعتراض و بررسی مجدد شناسایی شدند و براساس شاخص‌های مالی موجود به لیست بسته معیشتی‌بگیران افزوده شدند و تمامی معوقات را نیز دریافت کردند. رساندن‌ بسته حمایت معیشتی به نیازمندان واقعی بالاترین اولویت وزارت رفاه است که تاکنون توانسته است این کار را به انجام برساند.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی افزود: ما پیرمردی داشتیم که به عدم دریافت بسته اعتراض کرده بود و در بررسی اطلاعاتش مشخص شد وی در سال ۹۷ بالای یک میلیارد تومان به یکی از حساب‌های بانکی‌اش واریزی داشته و ماهانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان تراکنش مالی دارد ولی خودش اذعان کرد که از یکی از اقوامش ۸۵۰ هزار تومان گرفته و یکی از کارت‌های بانکی‌اش را اجاره داده است. ما باید چه کنیم آیا باید به این فرد بسته معیشتی بدهیم یا خیر؟ این فرد یک تخلف بزرگ را مرتکب شده و به پولشویی و فرار مالیاتی کمک کرده است. وی با بیان اینکه ما ۶۰ میلیون نفر نیازمند را شناسایی کرده و در قالب ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار بسته معیشتی به آنها اعطا می‌کنیم که طبق جداول اعلام شده قبلی به‌عنوان مثال خانوار تک نفره ۵۵ هزار تومان دریافت می‌کند گفت: تصمیم مجلس این‌طور است که اگر تاکنون خانوار یک نفره جمعا ۱۰۵ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی دریافت می‌کرده حال با این مصوبه ادغام ۷۲ هزار تومان دریافت می‌کند. هدف ما این بوده است که حمایت بیشتری از نیازمندان صورت بگیرد، اما خانوار ۵ نفره که تا کنون ۴۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کرده است در جمع با مصوبه کمیسیون تلفیق ۳۶۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد و این به ضرر وی تمام خواهد شد. در واقع این مصوبه به نام فقرا و به کام کسانی است که وضع مالی بهتری داشته و در سه دهک بالای درآمدی هستند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸، دولت موظف شده سه دهک پردرآمد را نیز از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند گفت: این مصوبه به معنای این است که همین ۱۸ میلیون نفری که ما را مکلف کرده بودند از فهرست بسته یارانه‌بگیران حذف کنیم، مجدد با این طرح به فهرست معیشتی‌بگیران نیز اضافه خواهند شد و دو یارانه را یکجا دریافت می‌کنند.