این نرخ تورم که مشابه تورم ماه قبل و ۲/ ۰درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت‌تاثیر تورم بخش مواد غذایی قرار گرفته است که تورم آن از ۱/ ۱۹ درصد در ماه نوامبر به ۱/ ۱۷درصد در ماه دسامبرکاهش پیدا کرده است. قیمت گوشت خوک در چین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۷ درصد افزایش داشته است که بالاترین افزایش قیمت در بین اقلام مختلف طی سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم چین در ماه دسامبر به صفر درصد رسیده است که ۴/ ۰ درصد کمتر از تورم ثبت شده این کشور برای ماه نوامبر به‌حساب می‌آید.

لیو ژو ژی، تحلیلگر بانک ارتباطات چین گفت: شاخص بالای بهای مصرف‌کننده قطعا روی سیاست‌های پولی چین تاثیر خواهد گذاشت؛ اما در مجموع فکر نمی‌کنم اوضاع از کنترل خارج شده باشد و در نتیجه احتمالا سیاست محرک فعلی به طرز خیلی محسوسی تغییر نخواهد کرد. در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم آب و برق از ۴/ ۰ درصد به ۳۵/ ۰ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین نرخ تورم در بخش مراقبت‌های درمانی از ۲ درصد به ۹/ ۱ درصد و بخش خدمات از ۵/ ۴ درصد به ۸/ ۳درصد کاهش یافته است. نرخ تورم در بخش حمل‌ونقل کماکان منفی باقی‌مانده و به منفی ۵/ ۲ درصد در ماه دسامبر رسیده است.

در شرایطی که تورم در بخش‌های زیادی کاهش یافته است، بالا بودن نرخ مواد غذایی مانع از شروع روند کاهشی شاخص قیمت‌ها شده است و تورم موادغذایی هنوز در بالاترین سطوح ۱۰ سال اخیر خود قرار دارد. به‌دنبال شیوع آنفلوآنزای خوکی و تصمیم چین به ممنوعیت واردات گوشت از کانادا، نرخ گوشت در چین در یکی از بالاترین سطوح یک دهه اخیر خود قرار دارد. هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به‌دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد در ماه دسامبر به ۴/ ۱ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل تغییری پیدا نکرده است. متوسط نرخ تورم چین در بازه زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۳/ ۵ درصد بوده بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۸۹ با ۴/ ۲۸۲۸.۴۰ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به آوریل ۱۹۹۹ با منفی ۲/ ۲درصد بوده است.