علاوه براین، منابع تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی حدود ۷/ ۸هزار میلیارد تومان و حداکثر تسهیلات از محل منابع داخلی بانک ۷/ ۱۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در برنامه دوسالانه طراحی شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، برای تامین مالی برنامه‌های تولید و اشتغال در سال ۱۴۰۰، حدود ۶ هزار میلیارد تومان منابع از بودجه عمومی کشور در نظر گرفته شده است. علاوه براین، از محل تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی نیز قرار است حدود ۸/ ۱۳ هزار میلیارد تومان برداشت شود. حداکثر تسهیلات از محل منابع داخلی بانک نیز حدود ۳/ ۱۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. براین اساس رشد منابع در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۰ به نسبت ۱۳۹۹ از منابع بانکی ۴۷ درصد، از برداشت از صندوق توسعه ملی ۵۷ درصد و از منابع عمومی بودجه کشور ۲۰ درصد بوده است.

در این گزارش با توجه به برنامه‌هایی که در سال ۱۳۹۷ برای اشتغال و تولید وجود داشته برنامه‌ریزی برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انجام شده است. مطابق این برنامه توزیع منابع مالی برنامه‌های تولید و اشتغال در ۹ ردیف طبقه‌بندی شده است که برای هرکدام از این برنامه‌ها به‌طور کلی سه منبع تامین مالی تسهیلات از محل منابع داخلی بانکی، تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی و تامین منابع از محل بودجه عمومی در نظر گرفته شده است. براساس گزارش منتشر شده برای برنامه‌های در دست اجرا، کل تسهیلات از محل منابع داخلی بانکی ۲۷ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان، از محل تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی ۱۸ هزار و ۴۲۸ میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۷هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بر این اساس پیش‌بینی شده که در سال ۱۳۹۹، تسهیلات از محل منابع داخلی بانکی با کاهش ۵۷ درصدی به حدود ۱۱ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان، تسهیلات صندوق توسعه ملی با کاهش ۵۳ درصدی در حدود ۸ هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان و تامین منابع از محل بودجه عمومی با کاهش ۳۲ درصدی حدود ۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. اما پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۰۰نشان می‌دهد تامین مالی از محل منابع داخلی بانکی به نسبت ۱۳۹۹ با رشد ۴۷ درصدی به حدود ۱۷ هزار و ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است. در همین گزارش منابع در نظر گرفته شده برای تولید و اشتغال سال ۱۴۰۰ که از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی برداشت شود را ۱۳ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان در نظر گرفته که به نسبت سال ۱۳۹۹ با رشد ۵۸ درصدی مواجه شده است. تامین منابع از محل بودجه عمومی نیز در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۰ درصدی به نسبت سال ۱۳۹۹ حدود ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

توزیع منابع مالی برنامه‌های تولید و اشتغال ۹۹ و ۱۴۰۰

در برنامه منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه، پیش‌بینی شده که منابع مالی برای برنامه‌های تولید و اشتغال در ۹ گروه توزیع شود:

سیاست‌های فعال بازار کار: یکی از برنامه‌های در درست اجرا برای تولید و اشتغال در ردیف سیاست‌های فعال بازار کار در نظر گرفته شده است که در سال ۹۸ از محل منابع داخلی بانکی ۸۷۵ میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۷۵۳ میلیارد تومان هزینه شده است. اما برای سیاست‌های فعال بازار کار در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تنها از محل بودجه عمومی تامین مالی خواهد شد. براساس این جدول، در سال ۱۳۹۹، از محل بودجه عمومی برای سیاست‌های فعال بازار کار ۱۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بافت فرسوده شهری: برای این برنامه تا سال ۹۷، از محل منابع داخلی بانکی حدود ۲۲۷۰ میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۳۷۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. اما در سال‌های ۱۳۹۹ پیش‌بینی شده است که از محل تسهیلات داخلی بانک‌ها، هزار میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی هزار میلیاد تومان در نظر گرفته شود. این میزان برای سال ۱۴۰۰ با رشد ۵۰ درصدی به ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی بانکی و همین‌طور از محل بودجه عمومی در نظر گرفته شده است.

بخش کشاورزی: براساس گزارش منتشر شده، در برنامه‌های در دست اجرا در بخش کشاورزی، از محل منابع داخلی بانکی ۷۵۱۷ میلیارد تومان، تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی ۴۰۱۷ میلیارد تومان و از بودجه عمومی ۹/ ۸۸۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۹۹ حدود ۴ هزار میلیارد تومان از محل منابع داخل بانکی، ۴هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی و هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی تامین مالی شود. برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که منابع تسهیلات داخلی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی۵۰ درصد افزایش داشته باشد. از محل بودجه عمومی نیز ۱۲۵۰میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: طبق برنامه‌های درحال اجرا، برای میراث فرهنگی از محل منابع داخلی بانکی ۳۴۴۶ میلیارد تومان، از محل تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی ۳۴۴۶ میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۶۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. برای سال ۱۳۹۹ نیز پیش‌بینی شده است که از محل تسهیلات داخلی بانکی ۲۰۰ میلیارد تومان و از محل تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی نیز ۲۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام شود.  

برای سال ۱۴۰۰ نیز این ارقام با رشد ۲۵ درصد همراه بوده است. براساس جدول منتشر شده، از محل بودجه عمومی برای میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است. این روال برای سال ۱۴۰۰ نیز تکرار شده است.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان: آمارها نشان می‌دهد که برای طرح‌های در دست اقدام تا سال ۱۳۹۷، حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات داخلی بانکی، ۹۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و ۲۲۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی در نظر گرفته شده است. سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی کرده است که در سال ۱۳۹۹ برای شرکت‌های دانش‌بنیان ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی بانکی و ۲۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی هزینه شود. برای سال ۱۴۰۰ نیز از هر کدام از دو محل ذکر شده ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

صنعت و معدن: برای برنامه‌های در حال اجرای اشتغال و تولید در بخش صنعت و معدن، از محل منابع داخلی بانکی ۱۰ هزار و ۶۵ میلیارد تومان منابع، از محل صندوق توسعه ملی نیز ۱۰ هزار و ۶۵ میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۷/ ۱۰۶۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. اما برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این میزان منابع کاهش داشته است؛ به‌طوری که پیش‌بینی شده در سال ۱۳۹۹، از محل منابع بانکی ۴هزار میلیارد تومان، از محل صندوق توسعه ملی ۴ هزار میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در سال ۱۴۰۰ نیز از محل منابع داخلی بانکی ۶هزار میلیارد تومان، از محل صندوق توسعه ملی ۶ هزار میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۱۲۵۰ میلیارد تومان در نظرگرفته شده است.

فرهنگ و هنر: براساس اطلاعات منتشر شده سازمان برنامه و بودجه، برای برنامه‌های در دست اقدام اشتغال‌زایی و تولید در گروه فرهنگ و هنر، تا سال ۱۳۹۷، حدود ۶/ ۱۶۴۵ میلیارد تومان از محل منابع داخلی بانکی و از محل بودجه عمومی ۷/ ۸۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. اما در پیش‌بینی انجام شده برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منبعی برای تامین مالی این گروه در نظر گرفته نشده است.

حمل‌و‌نقل ریلی برون‌شهری: جدول منتشر شده نشان می‌دهد که برنامه‌های در دست اقدام برای حمل‌ونقل برون شهری از محل منابع داخلی بانک‌ها ۱۰۸۰ میلیارد تومان و از محل بودجه ۴۷۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. برای برنامه سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی شده است که از محل منابع بانکی ۴/ ۲۲۸ میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شود. برای سال ۱۴۰۰ نیز از محل منابع بانکی ۶/ ۳۴۲ میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

برنامه‌های جدید: سازمان برنامه و بودجه برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برنامه‌های اشتغال‌زایی و تولید جدیدی در نظر گرفته است. برای اجرا کردن برنامه‌های جدید در نظر گرفته شده، در سال ۱۳۹۹ از محل منابع بانکی ۵/ ۲۱۲۸ میلیارد تومان، از محل صندوق توسعه ملی ۵/ ۳۲۸ میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۱۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. برای سال ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی شده که از محل تسهیلات منابع داخلی بانک‌ها ۴/ ۲۹۳۷ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی ۴/ ۱۲۸۷ میلیارد تومان و از محل بودجه عمومی ۱۶۵۰ میلیارد تومان منابع هزینه شود.

 

06-01