تصویر اقتصاد ایران در «اکوایران»

نخستین مرجع تصویری اقتصاد ایران، دوشنبه شب با حضور اقتصاددانان، فعالان بخش‌خصوصی و سیاستمداران رونمایی خواهد شد. در این رویداد «شبکه اینترنتی اکو ایران» به‌طور رسمی شروع به‌کار خواهد کرد و قرار است در بخش‌های مختلف، پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد. این شبکه، از دو ماه پیش‌برنامه‌های خود را به‌صورت آزمایشی، بر روی پایگاه اینترنتی www.ecoiran.com قرار داده است و پس از رونمایی رسمی آن در روز دوشنبه، در چهار محور تحلیل بازارها، مناظره‌های موضوعی، تحلیل رویدادهای اقتصادی و مستندهای اقتصادی محصولات تصویری خود را ارائه خواهد کرد.

نیاز جامعه به اطلاعات شفاف

 اقتصاد هر کشور نتیجه تعادلی است که از کنش فعالان اقتصادی حاصل می‌شود. تعادل بهتر برای اقتصاد، تنها در صورتی حاصل می‌شود که کنش‌های فعالان که همان شهروندان کشور هستند، بهینه باشد. کنش بهینه اقتصادی نیز وقتی انجام می‌پذیرد که فرد با اطلاعات کامل، تصمیم‌گیری و اقدام کند. نقش رسانه‌های اقتصادی نیز از همین کانال برجسته می‌شود. اطلاع‌رسانی در مورد تحولات و تحلیل واقعیت و بررسی جنبه‌های مختلف آن، به مخاطبان باعث می‌شود تا فعالان با اطلاعات کامل‌تری در مورد پروژه‌های سرمایه‌گذاری، خرید، فروش و هر نوع تصمیم اقتصادی نتیجه‌گیری کند. هر چه این اطلاعات شفاف‌تر، کامل‌تر و به‌روزتر باشد، امکان رسیدن به کنش بهینه و شرایط مناسب‌تر در اقتصاد کلان بیشتر خواهد بود.

لزوم بهره‌گیری از ابزارهای نوین

حال این سوال مطرح می‌شود که رسانه‌ها به چه صورت می‌توانند در رسالت خود برای بسط اطلاع‌رسانی شفاف و کارآمد تلاش کنند؟ پاسخ این سوال را می‌توان از دو منظر تشریح کرد. نخستین نگاه، بهره‌گیری از فناوری در اطلاع‌رسانی سریع است. رسانه‌های پیشرو در دنیا برای انتقال مفاهیم خود از ابزارهای متنوعی استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده که استفاده از ابزارهای چندوجهی می‌تواند به سرعت، شفافیت و کارآیی انتقال اطلاعات کمک کند. این نوع نگاه باعث شده که رسانه‌ها برای انتقال مفاهیم پیچیده و دشوار، از ابزارهای نوین و جذاب استفاده کنند. درحال‌حاضر تغییرات فناوری در زندگی روزمره نیز سلایق مخاطبان را در جهت کسب اطلاعات و مفاهیم تغییر داده است. به همین منظور رسانه‌های پویا نیز به‌دنبال این هستند که با حفظ اصول و محتوای خود، شیوه‌های اطلاع‌رسانی را با تقاضای مخاطبان به‌روز و کارآمد کنند. سازمان‌های رسانه‌ای مانند بنگاه‌ها، در یک بازار رقابتی نیازمند این هستند که با بهره‌گیری از تکنولوژی به فکر افزایش کارآیی و تولید محصولات با کیفیت مناسب باشند.

بهره‌گیری از ابزارهای نوین در اطلاع‌رسانی، باعث می‌شود که سازمان‌های رسانه‌ای در نیل به اهداف خود عملکرد مناسب‌تری داشته باشند و از یکنواختی و تکرار محتوا در یک بستر تک‌وجهی عبور کنند. وجه دیگر را می‌توان از منظر اقتصادی مورد بررسی قرار داد. علاوه بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، در دنیای امروز نیاز به ارائه محصولات و تحلیل‌های اقتصادی با بهره‌گیری از اصول و اطلاعات باشناسنامه است. اگرچه رشد قارچ‌گونه ابزارها در فضای مجازی نگاه جدیدی به مسائل اقتصادی و چالش‌ها به‌وجود آورده، اما عمده محصولات ارائه شده در این فضا، رویدادمحور بوده و عمدتا مطالب از نگاه امور جاری بررسی می‌شود.

در این شرایط، نیاز است که رسانه‌ها به‌صورت تحقیقی به بررسی ریشه‌ای و مستند رویدادها بپردازند و موضوعات در قالب علم اقتصاد به زبان عمومی بازگو شوند. از دیرباز رسانه‌های تحلیلی این فرآیند را به‌صورت انتشار گزارش‌های مکتوب و رسانه‌های چاپی انجام می‌دهند، اما با گسترش فضای مجازی، خلأ این جریان در فضای جدید احساس می‌شود. شبکه اینترنتی اقتصادی به‌دنبال این است که با بهره‌گیری از کارشناسان و اقتصاددانان در این فضا این خلأ را به شیوه مطلوب پرکند. مسیری که در رسانه‌های مکتوب طی دو دهه گذشته پیگیری و به نوعی صیقل کاری شده، حال نیاز است که در بستر جدید این راه را ادامه دهد. رسانه‌های مکتوب اقتصادی با این ماموریت که بتواند با اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز از تحولات مختلف اقتصادی و با رصد دائمی بازارها، بررسی علمی و موشکافانه‌ای را به مخاطبان خود ارائه دهد، تا بتواند منجر به تصمیمات بهینه اقتصادی شود، سعی بر این داشته تا بامقتضیات روز، ابزار متنوع رسانه‌ای را برای انجام این ماموریت به‌کار گیرد. در این بین، استفاده روزافزون ایرانیان از اینترنت پرسرعت و سر برآوردن شبکه‌های اینترنتی، راه را برای معرفی ابزار دیگری باز کرده است.

اقتصاد از قاب تصویر

شبکه اینترنتی اکوایران،  از قاب تصویر برای انجام ماموریت خود و ارائه خدمت به فعالان اقتصادی و کمک به آنان برای رسیدن به تصمیمات بهینه استفاده می‌کند. قاب تصویر اما، ابزاری است که می‌تواند مخاطبان بیشتری را نسبت به گذشته جذب کند. تاکنون مخاطبان با خواندن گزارش‌ها، مقالات و مطالب مختلف آن می‌توانستند مجهز به ابزار تحلیلی در حوزه‌های متنوع اقتصادی شوند و اینک، قاب تصویر با سادگی کمتری نسبت به گذشته می‌تواند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند. اگر تا دیروز مدیران، سیاست‌گذاران، سیاستمداران و فعالان اقتصادی مخاطبان مجموعه «دنیای‌اقتصاد» بودند، این ابزار تازه می‌تواند مخاطبان بیشتری را پوشش دهد.

اما با وجود گسترده شدن مخاطبان در شبکه اینترنتی اکو ایران، همچنان این شبکه بر آن است تا از این دریچه به مسائل نگاه کند. از این‌رو با بیانی ساده، شیوا و همه فهم قصد دارد ضمن خبررسانی، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های خود را مجهز به ابزار علمی کند و به هیچ‌رو حاضر به عقب کشیدن از آن با وجود گسترده شدن مخاطبان عام خود نیست.

بخش‌بندی برنامه‌ها در چهار گروه

شبکه اینترنتی اکوایران که از دو ماه پیش، پخش آزمایشی خود را آغاز کرده و این هفته، پخش رسمی خود را کلید خواهد زد، برنامه‌هایش را در چهار گروه مختلف دسته‌بندی کرده است. گروه اول شامل برنامه‌های بازار محور است که هر هفته، ضمن تحلیل روند بازار، پیش‌بینی از آینده به‌دست می‌دهد و مسائل متنوع هر بازار را بررسی می‌کند. گروه دیگری از برنامه‌های اکوایران، با دعوت از اقتصاددانان و متخصصان هر حوزه، مشکلات و موضوعات متنوع را به بحث می‌گذارد. این برنامه‌ها یا به شکل مناظره است یا با استفاده از یک میهمان اداره می‌شود و موضوعات مختلفی از مسائل بانکی، بیمه، تولید، تجارت، بودجه، متغیرهای کلان اقتصادی و... را شامل می‌شود.

گروه سوم برنامه‌های شبکه اینترنتی اکوایران، به‌صورت ویژه‌برنامه و با دعوت از اقتصاددانان مطرح تولید و ساخته می‌شود. در این ویژه‌برنامه‌ها، اقتصاددانان با زبانی علمی، موانع و دشواری‌های موجود در اقتصاد ایران را مورد کنکاش قرار می‌دهند. اما گروه چهارم از برنامه‌های شبکه اینترنتی مختص مستندهای خارجی است که در حوزه اقتصاد ساخته شده و این شبکه با ترجمه و پخش آنها سعی می‌کند تا مخاطبان خود را با دیدگاه‌های علمی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف آشنا کند. از آنجا که این مستندها در مورد موضوعاتی چون رکود، تورم، مالیات، نابرابری، تامین‌اجتماعی و... است و این عنوان‌ها دغدغه‌های همیشگی اقتصاد ایران بوده است، دانستن نگاه جهانی و اقتصاددانان و نوبلیست‌ها بدان می‌تواند برای مخاطبان جذاب و آموزنده باشد و شبکه اکو ایران سعی می‌کند مستندها و دیدگاه‌های مختلف جهانی را در این موارد به نمایش بگذارد. شبکه اینترنتی اکوایران به آدرس www.ecoiran.com ضمن پخش برنامه‌های خود که هر روز از ساعت ۱۹ آغاز می‌شود، هر برنامه پخش شده را ۲۴ ساعت بعد آرشیو کرده و بنابراین بینندگان با مراجعه به سایت می‌توانند هر زمان، برنامه موردعلاقه خود را مشاهده کنند. امید که این ابزار تازه ارائه‌شده بتواند ما را در انجام هرچه بهتر ماموریت خود برای داشتن اقتصادی پویا، پیشرفته و بالنده برای کشورمان، یاری رساند و بتواند دریچه جدیدی برای اطلاع‌رسانی شفاف، کارآمدو پویا در صحنه جدید ایجاد کند.