کاهش نرخ رشد اقتصادی با تغییر سال پایه+ جزئیات

تولید ناخالص داخلی یکی از متغیرهای اساسی در هر اقتصادی است. زمانی که اقتصاد بزرگ می‌شود میزان تولیدات افراد داخل مرزهای یک کشور بیشتر شده و به عبارتی رشد اقتصادی مثبت رقم می‌خورد. زمانیکه رشد مثبت باشد به معنای افزایش تولید و زمانیکه منفی شود به معنای کاهش تولید در داخل مرزهای یک کشور است.

 

برای اندازه‌گیری تولید ناخالص در داخل کشور باید ارزش این تولیدات محاسبه شود. برای محاسبه ارزش نیز نیاز به تعداد و قیمت هر یک از تولیدات است. تعداد تولیدات که به صورت مشخص محاسبه می‌شود اما برای انتخاب قیمت عموما یک قیمت پایه در سالی مشخص انتخاب شده و ارزش تولید ناخالص داخلی با آن قیمت ارزیابی می‌شود. این قیمت پایه امکان مقایسه تولید ناخالص داخلی بدون در نظر گیری تورم را به ارمغان می‌آورد.

مرکز آمار ایران تا پیش از بهار امسال تولید ناخالص داخلی را با قیمت‌های سال ۱۳۹۰ محاسبه می‌کرد بر این اساس میزان تولید در هر فصل را در قیمت‌های سال ۱۳۹۰ ضرب می‌کرد و از این طریق تولید ناخالص داخلی به ارزش سال پایه ۱۳۹۰ محاسبه می‌شد. سپس از تغییرات تولید ناخالص، رشد اقتصادی بدست آمد.

اما این نهاد آماری در تازه‌ترین اقدام خود، سال پایه محاسباتش را از ۱۳۹۰ به ۱۴۰۰ تغییر داد. در نتیجه این اقدام ارزش تولید ناخالص داخلی در سال‌های مختلف تغییر کرده و در نهایت باعث تغییر در رشد اقتصادی شده است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «سال پایه جدید، رشد اقتصادی جدید» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.