شرکت‌های چینی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس درخشیدند

مشارکت شرکت‌های چینی در این رویداد ورزشی معتبر نه تنها دیدگاه مخاطبان را متحول می‌کند، بلکه به بهبود شناخت و نفوذ بین‌المللی این شرکت‌ها و افزایش رقابت‌پذیری آنها در صحنه جهانی کمک می‌کند.

بیش از دو سوم سیگنال‌های پخش زنده توسط سرویس‌های پخش فضای ابری شرکت «علی‌بابا گروپ»(Alibaba Group) منتشر می‌شوند.

شرکت «علی‌بابا کلاد»(Alibaba Cloud) که بازوی محاسبات ابری شرکت علی‌باباست، به همراه شرکت «المپیک برودکستینگ سرویسز»(Olympic Broadcasting Services) یا «اُبی‌اس»(OBS) پلتفرم «OBS Cloud ۳.۰» را برای کمک به رسانه‌ها در دریافت تصاویر و ویدیوهای بازی‌ها راه‌اندازی کرده است.

اُبی‌اس که یکی از شرکت‌های تابعه کمیته بین‌المللی المپیک است، بر پوشش رویدادها نظارت دارد.

در مجموع ۱۱ هزار ساعت محتوای المپیک در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه با کمک زیرساخت جهانی علی‌بابا کلاد پخش خواهد شد و به میلیاردها بیننده در سراسر جهان خواهد رسید.

علی‌بابا کلاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که محاسبات فضای ابری برای اولین بار در تاریخ بازی‌های المپیک، به روش اصلی پخش از راه دور برای دارندگان حقوق رسانه‌ای تبدیل شده و جایگزین پخش ماهواره‌ای شده است که در بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو عرضه شد.

به گفته صاحبان صنعت، انتقال محتوا از طریق بستر فضای ابری با توجه به مزایای تاخیر کم و انعطاف‌پذیری بالا، نسبت به سایر روش‌های توزیع از نظر مقیاس‌پذیری، انعطاف‌پذیری و هزینه بهتر عمل کرده و در عین حال، ثبات و چابکی پخش بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان را افزایش داده است.

علی‌بابا کلاد، سیستم‌های پخش چنددوربینی مجهز به هوش مصنوعی را نیز در بازی‌های پاریس ارائه می‌کند. این سیستم‌ها در ۱۴ مکان برای پوشش رویدادهای ۲۱ رشته ورزشی مانند بدمینتون، دوومیدانی، بسکتبال، والیبال ساحلی و تنیس روی میز مستقر شده‌اند. سیستم‌ها بازپخش حرکت آهسته را از عملکرد ورزشکاران پخش می‌کنند و با تبدیل فیلم زنده به مدل‌های سه‌بعدی دقیق، یک تجربه همه‌جانبه‌تر را به بینندگان جهانی ارائه می‌دهند. همچنین، سیستم‌ها به علاقه‌مندان ورزش امکان می‌دهند تا برای تجزیه و تحلیل عمیق‌تر این گونه اجراها به اطلاعات دقیق دسترسی داشته باشند.

شرکت هوش مصنوعی «سنس‌تایم»(SenseTime) با تیم بسکتبال چین کار می‌کند تا امکان لازم را برای تجزیه و تحلیل داده‌های ورزشی مبتنی بر هوش مصنوعی و مشاوره درباره راهبردهای مسابقات فراهم آورد.

پلتفرم مجهز به هوش مصنوعی این شرکت می‌تواند وضعیت حرکت هر ورزشکار و مسیر حرکت توپ بسکتبال را در لحظه تجزیه و تحلیل کند و با ساخت مدل‌های سه‌بعدی و استفاده از الگوریتم‌های سه‌بعدی ضبط حرکت، بازخورد فوری را به مربی بدهد. هدف از این کار، بهبود کارآیی ورزشکاران در تمرین و عملکرد آنها در رقابت‌ها است.

«وانگ پنگ»(Wang Peng)، پژوهشگر «آکادمی علوم اجتماعی پکن» گفت: استفاده از فناوری پیشرفته دیجیتال چین در المپیک پاریس، تجربه تماشای بازی‌ها را در سراسر جهان بهبود بخشیده و موقعیت پیشرو شرکت‌های چینی را در نوآوری فناوری به نمایش گذاشته است.

وی افزود: شرکت‌های فناوری چینی با مشارکت و ارائه پشتیبانی فنی از بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان، آگاهی و نفوذ خود را در بازار بین‌المللی افزایش می‌دهند. مشارکت آنها به مخاطبان خارجی بیشتری امکان می‌دهد تا درباره پیشرفت سریع چین در فناوری‌های محاسبات فضای ابری و هوش مصنوعی بیاموزند.

شرکت «بایدو»(Baidu) یک سیستم کمکی هوش مصنوعی را که مبتنی بر مدل زبانی بزرگ «ارنی بات»(Ernie Bot) مشابه ChatGPT است، برای تیم غواصی چین ارائه می‌کند. به گفته بایدو، ارنی بات می‌تواند دستورالعمل‌های پیچیده مربیان را درک کند، وضعیت غواصی و اقدامات ورزشکاران را ثبت کند و حرکات آنها را به ثمر برساند تا ارزیابی دقیق و راهنمایی علمی را برای تمرین و مسابقه ارائه دهد.

«هونگ یونگ»(Hong Yong)، پژوهشگر «مؤسسه تحقیقات تجارت الکترونیک» وابسته به «آکادمی تجارت بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی چین»، گفت: اشتیاق شرکت‌های چینی نسبت به یک رویداد ورزشی در سطح جهانی، تعهد آنها را به جهانی‌سازی و افزایش رقابت بین‌المللی در حوزه فناوری برجسته می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.