بیانیه اروپا درباره توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران/ دلایل خنثی سازی برجام از زبان اروپایی ها

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک گام‌های ایران را برای گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود، آن‌طورکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده است، محکوم کردند.

خبر مرتبط
کاخ سفید لو داد/ احتمال افزایش استقرار سلاح های هسته ای آمریکا در آینده

یک مقام کاخ سفید گفت: «ما ممکن است در سال‌های آینده به نقطه‌ای برسیم که در آن تعداد تسلیحات مستقر شده فعلی افزایش یابد. در صورتی که رئیس جمهور چنین تصمیمی بگیرد، ما باید کاملاً آماده باشیم که این تصمیم را اجرا کنیم.»

تروئیکای اروپایی در نشست فصل اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای سیاسی را به تصویب رساندند و ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کردند.

این سه کشور اروپایی بدون اشاره به بدعهدی خود در اجرای تعهداتشان ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و خروج یک‌جانبه واشنگتن از این توافق در سال ۲۰۱۸ که به تضعیف توافق هسته‌ای منجر شد، مدعی شدند: ایران با بهره‌برداری از ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته مضاعف در سایت غنی‌سازی نطنز و همچنین اعلام اینکه هزاران سانتریفیوژ دیگر را در سایت‌های فردو و نطنز خود نصب خواهد کرد، گام‌های بیشتری را در خنثی کردن برجام برداشته است.

آن‌ها در ادامه ادعا کردند این تصمیم، تشدید هرچه بیشتر برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌آید که خطرات قابل توجهی برای اشاعه هسته‌ای دارد.

این ادعاها در حالی به‌طور مکرر از سوی غرب و آمریکا مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همواره بر ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای تهران تاکید و خاطر نشان کرده است که ایران هیچ قصدی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

این سه کشور اروپایی مدعی شدند «این برای ایران قابل قبول نیست که این اقدامات را به‌عنوان واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خواستار همکاری ایران است، اتخاذ کند».

ایران پیشتر هشدار داده بود به هر گونه تصویب قطعنامه در آژانس واکنش نشان خواهد داد.

تروئیکای اروپایی در پایان گفته‌اند به «راه‌حل دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» متعهد هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.