اظهارات یک نماینده مجلس درباره طرح کالابرگ الکترونیک/از تورم جلوگیری کرده و به تثبیت قیمت‌ها کمک می‌کند

«محمدرضا دشتی اردکانی» با اشاره مزیت‌های طرح کالابرگ الکترونیکی، گفت: این طرح که مرحله دوم آن تحت عنوان «فجرانه» در آستانه نوروز و ماه مبارک رمضان اجرا شد، می‌تواند حمایت مضاعفی را از سبد غذایی خانواده‌هایی که دهک‌های اول تا هفتم و به تعبیری دهک‌های پایین جامعه هستند و درآمد پایینی دارند، داشته باشد.

خبر مرتبط
کالابرگ الکترونیک به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وزارت رفاه به برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان درباره طرح کالابرگ الکترونیک پاسخ داده است.

وی اضافه کرد: با این طرح، اولاً از تورم جلوگیری می‌شود و می‌تواند به تثبیت قیمت‌ها کمک کند، همچنین خانوارها می‌توانند با استفاده از آنچه که کالابرگ الکترونیکی در اختیار آنها قرار داده به صورت نقدی ۱۱ قلم کالای اساسی خود را به قیمت ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ تهیه کنند که میزان این یارانه برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این اقدام به خانوارها به خصوص دهک‌های پایین جامعه برای تأمین کالاهای اساسی که نیاز دارند کمک می‌کند. علاوه بر یارانه ماهانه که به حساب سرپرستان واریز می‌شود، خانوارها در این طرح هم ۲۲۰ هزار تومان برای هر نفر دریافت می‌کنند.

خبر مرتبط
این ابر میلیاردر هم برای دریافت کالابرگ آمد

حساب فوق نجومی یک پیرمرد سنندجی که متقاضی کالابرگ الکترونیک شده بود، لو رفت.

دشتی اردکانی خاطرنشان کرد: طرح ملی کالابرگ می‌تواند کمک بسیار بزرگی به سبد غذایی خانواده‌های یارانه‌بگیر که شامل دهک‌های پایین می‌شود، داشته باشد.

به گزارش ایرنا، طرح کالابرگ الکترونیکی مصادف با حلول ماه مبارک رمضان و عید نوروز از تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ کلید خورد و تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

«طرح فجرانه» یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنا سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین می‌شود، به این صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳,۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳/۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰/۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود.

خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست.

خانوارهای مشمول طرح می‌توانند اقلام سبد غذایی را طی یک ماه و متناسب با نیاز خود خرید کنند و اجباری در خرید تمام اقلام به صورت یک جا وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.