نماینده قطر: اشغالگری تل آویو باید متوقف شود / اوضاع در فلسطین بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت بین‌المللی است

مطلق القحطانی نماینده قطر در جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه گفت: ایمان داریم که تحقق صلح و عدالت بین‌المللی تنها از رهگذر قوانین بین‌المللی ممکن خواهد بود. سیاست و استانداردهای دوگانه را محکوم می‌کنیم و قوانین بین‌الملل باید برای همه اعمال شود.

الجزیره گزارش داد، وی افزود: اعتبار قوانین بین‌الملل در گرو تصمیم و رأی دادگاه لاهه خواهد بود. آنچه تل آویو انجام می‌دهد، بیانگر این است که اوضاع در فلسطین بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت بین‌المللی است. دادگاه لاهه باید پیامدهای اقدامات و تجاوزات اسرائیل را بررسی کند. اشغالگری تل آویو باید متوقف شود.

نماینده قطر بیان کرد: اقدامات غیرقانونی اسرائیل تصادفی نیست. این دادگاه صلاحیت قضائی دارد و دلیلی بر امتناع از ارائه نظر خود ندارد. اسرائیل مانع از تمامی راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز شده است و به اشغال اراضی فلسطینی ادامه می‌دهد.اشغالگری این رژیم غیرقانونی است. اسرائیل با توسعه شهرک‌سازی سیاست تبعیض نژادی را در پیش گرفته است. شهرک‌سازی پایه و اساس پروژه اسرائیل است. از جنگ در غزه برای سرپوش نهادن بر شهرک‌سازی در قدس و کرانه باختری استفاده می‌شود.

وی افزود: اوضاع در غزه در گرو تصمیم این دادگاه است. صلاحیت‌های این دادگاه همسو با اوضاع در غزه حتی قبل از هفتم اکتبر است. وضعیت در کرانه باختری نیز به مانند نوار غزه وخیم است. اسرائیل فلسطین را تقسیم کرده و فلسطینی‌ها را منزوی و محدود کرده است. اسرائیل از سال ۲۰۰۷ ارتباط ساکنان غزه را با دنیای خارج قطع کرده است. اسرائیل محاصره‌ای بی‌سابقه را بر ساکنان کرانه باختری تحمیل کرده است. شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان دست به خشونت می‌زنند. اسرائیل در کرانه باختری فلسطینی‌ها را با موشک و پهپاد هدف قرار می‌دهد.

القحطانی تصریح کرد: خشونت و تجاوزها علیه ساکنان کرانه باختری از هفتم اکتبر شدت یافته است. تل آویو هرکه را که به دنبال بازخواست آن باشد، حتی خبرنگاران، تحت تعقیب قرار می‌دهد. تل آویو بسیاری از قوانین بین‌الملل از جمله در رابطه با حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها را نقض کرده و سیاست تبعیض نژادی را در پیش گرفته است. اشغالگری آن غیرقانونی است، زیرا الحاق زوری اراضی دیگران، نقض معاهده‌های بین‌المللی است. از هر استدلال و ادله‌ای که ثابت می‌کند اشغالگری اسرائیل غیرقانونی است، حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: وظیفه این دادگاه است که تمامی آرا و نظراتی که اشغالگری تل آویو را غیرقانونی می‌داند، در نظر بگیرد. لازمه پایان نظام آپارتاید ایجاد شرایطی است که فلسطینی‌ها به حقوق خود برسند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.