تنش های نظامی ، بهای جهانی نفت را افزایش داد

 بهای جهانی نفت بعد از افت ناگهانی هفته گذشته، امروز/دوشنبه بعد از انتشار خبر حمله نظامی آمریکا به اهدافی در خاورمیانه و حمله اوکراین به بزرگترین تصفیه‌خانه نفتی روسیه، شاهد افزایش مجدد بود.

 

قیمت نفت خام برنت با ۳۶ سنت افزایش به بشکه‌ای ۷۷ دلار و ۶۹ سنت و نفت غرب تگزاس نیز با افزایش ۴ درصدی (معادل ۲۵ سنت) به بشکه‌ای ۷۲ دلار و ۵۳ سنت رسید.

درپی انتشار داده‌های مربوط به کاهش غیرمنتظره نرخ بهره در آمریکا و احتمال تداوم این روند کاهشی تا پایان گفت‌وگوهای آتش‌بس در غزه، قیمت هر دو شاخص طی هفته گذشته و تا روز جمعه با ۷ درصد کاهش مواجه شد.

خبر احتمال افزایش تنش‌ها در خاورمیانه درپی زمزمه‌های حمله نظامی آمریکا به عوامل حمله به پایگاه این کشور در اردن، موجب افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران نفتی شده است.

خبر مرتبط
حمله پهپادی اوکراین به پالایشگاه نفت ولگوگراد در قلب روسیه

پالایشگاه ولگوگراد تازه‌ترین نمونه از تاسیسات روسیه است که هدف پهپادها قرار می‌گیرد. از نقطه نظر کی‌یف، زیرساخت‌های این چنینی می‌توانند نقش به سزایی در تداوم عملیات جنگی کرملین علیه اوکراین ایفا کنند.

حمله نظامی آمریکا به نیروهای یمنی که به قصد جلوگیری از ایجاد مانع توسط آنها در ارسال کمک‌های آمریکا و انگلیس به رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه صورت می‌گرفت، نیز گسترش یافته است.

«ویوِک دار» تحلیلگر بانک کشورهای مشترک‌المنافع با ادعای دخالت برخی گروه‌ها در حملات هفته گذشته به پایگاه آمریکایی در اردن گفته است: «باتوجه به اینکه آمریکا از حمله مستقیم به ایران خودداری خواهد کرد، به‌ نظر می‌رسد تمرکز بر مذاکرات آتش‌بس میان [رژیم] اسرائیل و حماس در جهت کاهش تنش‌های خاورمیانه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

او افزود: «بازار جهانی نفت احتمالاً به‌دلیل اختلال در زنجیره تأمین ناشی از بحران خاورمیانه، همچنان مجبور به کنترل قیمت خواهد بود» و پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت برنت زیر ۸۰ دلار باقی خواهد ماند.

روز جمعه، وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرد که در ارتباط با پرونده‌های مرتبط با اتهام دور زدن تحریم‌ها و انتقال نفت ایران و نیز توقیف ۵۲۰ هزار بشکه نفت ایران در دریای زرد در مسیر چین، چند مورد دستگیری انجام شد.

براساس اعلام بودجه سال جدید ایران، فروش ۱ میلیون و ۳۵ هزار بشکه نفت در روز معادل ۱.۳ درصد از ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت مورد نیاز تخمینی از سوی آژانس انرژی جهانی را تعیین کرده است.

یک منبع ناشناس در کی‌یف به خبرگزاری رویترز گفت که بزرگترین تصفیه‌خانه نفتی روسیه دیروز/یکشنبه مورد اصابت حمله پهپادی اوکراین قرار گرفته است. هرچند لوک‌اویل (Lukoil) مالک ۳۰۰ هزار بشکه در روز از نفت تصفیه‌خانه ولگوگراد، با رد این خبر اعلام کرده است این میدان در حال انجام فعالیت عادی خود است.

در آمریکا نیز تعمیرات تصفیه‌خانه وایتینگ ایالت ایندیانا که تولیدکننده ۴۳۵ هزار بشکه نفت در روزبه حساب می‌آید، اواسط روز جمعه تکمیل شده است، اما خبری از زمان شروع فعالیت مجدد این میدان هنوز منتشر نشده است.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.