زلزله سیاسی در اوکراین/ ترکش جنگ به کابینه و ارتش رسید

زلنسکی در مصاحبه‌ دیروز/یکشنبه با تلویزیون دولتی RAI ایتالیا گفت در حال بررسی برای جایگزینی چندین مقام ارشد دولتی است.

این اظهارات در پی برکناری والری زالوژنی فرمانده ستادکل نیروهای مسلح این کشور، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌است. گفته می‌شود این دو مقام سیاسی و نظامی بر سر نحوه تداوم جنگ و چگونگی پیروزی مقابل روسیه دچار اختلاف شده‌اند.

خبر مرتبط
خوابی که کشورهای عربی برای اسرائیل دیده اند

شبکه عبری‌زبان «کان۱۱» به نقل از یک دیپلمات عرب گزارش داد که مقامات برجسته کشورهای عربی در حال انجام مذاکرات با بنی‌ گانتس، وزیر جنگ اسبق و عضو کنونی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به عنوان نخست‌وزیر آینده هستند.

گمانه‌زنی‌ها برای برکناری زالوژنی به‌ویژه پس از آن شدت گرفت که این مقام ارشد ارتش اوکراین در ماه نوامبر (آبان) در مقاله‌ای در روزنامه اکونومیست، جنگ مقابل روسیه را فرسایشی توصیف کرده بود؛ اظهاراتی که بعدا با انتقاد تند زلنسکی روبرو شد.

زلنسکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در پاسخ به سوالی درباره زالوژنی گفت: وقتی از جایگزینی صحبت می‌کنم، یک موضوع جدی در ذهنم وجود دارد که تنها به یک شخص مربوط نمی‌شود، بلکه به مسیر رهبری کشور ارتباط دارد.

وی در ادامه، روند جایگزینی مقامات ارشد اوکراین را ضروری خواند و تاکید کرد که این امر تنها مربوط به ارتش نمی‌شود و همه مقامات دولتی را نیز در بر خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین اضافه کرد: همه ما باید در یک مسیر حرکت کنیم، نمی‌توان مایوس شد، ما باید انرژی درست و مثبت داشته باشیم، انرژی منفی باید در خانه بماند. ما نمی توانیم نگرش سازش و تسلیم داشته باشیم.

رهبر کی‌یف در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: برخی نهادهای اوکراینی این کشور را از دستیابی به اهداف خود باز می دارند، از جمله تلاش برای ایجاد یک نیروی جنگی موثر مقابل روسیه.

رویترز در ادامه یادآوری کرد که برکناری زالوژنی از سوی زلنسکی در حالی صورت گرفت که این فرمانده عالی‌رتبه ارتش، تحسین اوکراینی ها را به دلیل عقب راندن پیشروی نیروهای روسی به کی‌یف در ابتدای جنگ و پیشروی های بعدی در بخش های وسیعی از جنوب و شمال شرق برانگیخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.