ثبت دومین سقوط هفتگی طلا/ تقاضا کاهش یافت

هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۰۲۱ دلار و  ۷۹ سنت رسید. قیمت طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۰۲۱ دلار و ۷۰ سنت رسید.

اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه چهارم سریعتر از حد انتظار رشد کرد زیرا فشارهای تورمی در بحبوحه مخارج مصرف کننده قوی کاهش یافت. یک نظرسنجی نشان داد که اقتصاد ایالات‌متحده سال ۲۰۲۴ را با قدرتی آغاز کرد و فعالیت‌های تجاری در ژانویه افزایش یافت و به نظر می‌رسد فشارهای تورمی کاهش یافته است.

شاخص دلار آمریکا در هفته ۰.۲ درصد افزایش یافت و در نزدیکی بالاترین رقم ۶ هفته اخیر قرار گرفت و باعث شد که طلا برای سایر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را بدون تغییر در رکورد بالای ۴ درصد نگه داشت و کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که بحث درباره کاهش نرخ زودهنگام است اما افزود که خطرات رشد اقتصادی به سمت نزول متمایل شده است.

خبر مرتبط
استراتژی بیمه سهام

اصلاح قیمتی بازار سهام، پس از رشدهای اخیر، سبب شده است تا ضرورت وجود استراتژی‌های پوشش ریسک برای بیمه سهام بیشتر از قبل درک شود. استراتژی‏‏‌هایی نظیر کاوردکال (خرید سهام و فروش اختیار خرید همان سهام) در بلندمدت بازدهی خوبی به همراه دارد. همچنین استراتژی کولار (خرید سهام و فروش اختیار خرید با اعمال بالا و خرید اختیار فروش با قیمت اعمال کمتر) می‏‏‌توانست به کمک اهالی بازار سهام بیاید تا با هزینه بسیار کم از سبد خود در برابر تندباد حوادث محافظت کنند. در کنار بازار سهام، رونق قیمتی در بازار طلا، موجب شده است تا خطر محدودیت‌ها بر بازار مشتقات طلا در بورس‌کالا سایه افکند؛ به طوری که سیاستگذار به جای حل مساله، دوباره به تعطیلی ابزارها روی آورده است؛ هرچند این بار واکنش بورس‌کالا این خطر را کاهش داده است. با این حال، رونق ابزارهای مالی بازار طلا سبب خواهد شد تا معاملات این بازار به طور شفاف رصد شود و معافیت‏‏‌های مالیاتی را به همراه خواهد داشت. سلمان یزدانی، تحلیلگر ارشد بازار سهام در خصوص تحولات مشتقات بازار سهام و کالایی به گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» پرداخته است.

بازارها به طور گسترده‌ای انتظار دارند که فدرال رزرو ایالات‌متحده در نشست سیاست گذاری خود در ۳۰ تا ۳۱ ژانویه بر روی نرخ‌ها بایستد اما توجه تا حد زیادی به نظرات جروم پاول، رئیس، معطوف خواهد بود.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۲.۸۷ دلار رسید، پلاتین ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۸۹۰.۷۶ دلار رسید و پالادیوم با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۳۹.۶۴ دلار رسید.

اقدامات محرک چین شاهد بهبودی در ریسک‌پذیری بود که همراه با یک سری رکوردهای بی سابقه در وال استریت، تقاضا برای طلا را کاهش داد. تورم همراه با افزایش نشانه‌های انعطاف‌پذیری در اقتصاد ایالات‌متحده، به فدرال رزرو فرصت بیشتری می‌دهد تا نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد. انتظار می‌رود این تصور هر گونه افزایش طلا را در ماه‌های آینده محدود کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.