حماس با طرح مصر برای پایان جنگ موافقت کرد؟

آنها گفتند که رهبران حماس از تایید نهایی آتش‌بس دائمی پس از پایان جدول زمانی دو ماهه طرح مصر خودداری کرده‌اند.

به گفته این منابع، مذاکرات که از روز جمعه آغاز شد، تغییرات جزئی را در پیش‌نویس پیشنهادهایی که روز چهارشنبه وجود داشت، به همراه داشت.

آنها گفتند که آخرین پیش‌نویس که قطر و ایالات‌متحده در آن نقش مهمی داشتند، اواخر روز جمعه به اسرائیل ارسال شد. در صورت پذیرش، آمریکا، مصر و قطر ضامنان این توافق خواهند بود.

خبر مرتبط
فراخوان مهم الازهر مصر به کشورهای عربی و اسلامی

دانشگاه الازهر مصر با انتشار بیانیه ای از کشورهای عربی و اسلامی خواست فورا محاصره غزه را در هم بشکنند.

آنها گفتند که توافق پیشنهادی احتمالاً دارای بندهایی است که منتشر نخواهد شد، از جمله برخی جزئیات در مورد حکومت آینده غزه و امنیت پس از پایان جنگ.

تضمین‌های امنیتی درخواست شده توسط اسرائیل برای عدم تکرار حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر توسط حماس در جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته را در خونین‌ترین روز از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۴۸ برجای گذاشت، احتمالاً محرمانه خواهد بود.

حمله و دستگیری حدود ۲۴۰ گروگان توسط حماس منجر به پاسخ ویرانگر اسرائیل شد و بمباران غزه از آن زمان تاکنون بیش از ۲۱۰۰۰ کشته برجای گذاشته، بخش‌های زیادی از مناطق ساخته شده در این سرزمین را ویران کرده و تقریباً تمام ۲.۳ غزه میلیون نفر ساکن را آواره کرده است. 

بر اساس گزارش‌ها رهبری هیئت حماس در مذاکرات مصر، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی این گروه است. این هیئت شامل صالح العاروری و روحی مشتحی، دو تن از معتمدین یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و مرد تحت تعقیب اسرائیل است.

آخرین پیشنهادات از سه مرحله تشکیل شده است.

اولی یک آتش‌بس ۲۰ روزه را پیش‌بینی می‌کند که طی آن حماس کودکان، سالمندان، زنان و بیماران را از میان گروگان‌هایی که از زمان حمله به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر نگه داشته است، آزاد می‌کند.

اسراییل در عوض فلسطینی‌هایی را که در زندان‌هایش نگهداری می‌شوند آزاد می‌کند و تعداد آنها بعداً مورد توافق قرار می‌گیرد. در طول این آتش بس، اسرائیل از هرگونه فعالیت هوایی بر فراز غزه، از جمله پروازهای پهپادی و شناسایی خودداری خواهد کرد.

نسخه قبلی این مرحله یک «موافقت بشردوستانه» را ۱۰ روز پس از یک آتش‌بس دو روزه تعیین می‌کرد که طی آن طرف‌های متخاصم به طور غیرمستقیم درباره تبادل گروگان‌های اسرائیلی و اسرای فلسطینی مذاکره می‌کردند. باقیمانده نسخه قبلی بدون تغییر باقی ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.