چراغ سبز حماس به شروع مذاکرات آتش‌بس

سه مقام اسرائیلی گفتند که میانجی‌های قطری به اسرائیل خبر دادند که حماس «اجمالاً موافقت کرده» تا گفت‌وگوها درباره توافق جدیدی جهت آزادی بیش از ۴۰ اسیر اسرائیلی در غزه در ازای توقف یک‌ماهه درگیری‌ها را از سر بگیرد.

خبر مرتبط
بررسی طرح آتش‌بس موقت در کابینه جنگ اسرائیل

کابینه جنگ اسرائیل طرح پیشنهادی آتش‌بس یک ماهه از سوی قطر را مورد بررسی قرار داد.

به نوشته باراک راوید، روزنامه‌نگار اکسیوس، مقامات اسرائیلی با احتیاط کامل با این پیام برخورد کرده و امیدوارند در آخر هفته توضیح بیشتری دریافت کنند تا بدانند آیا حماس واقعاً جدی بوده یا خیر. هفته‌هاست که حماس علناً اعلام کرده قبل از اینکه هرگونه بحثی جدی تازه‌ای در مورد تبادل اسرا آغاز شود، اسرائیل باید جنگ را متوقف کرده و نیروهای خود را از غزه خارج کند.

یکی از مقامات اسرائیلی گفت که پیام قطر هنوز بسیار ابتدایی، اما مثبت است؛ زیرا برای اولین‌بار از زمان پایان توافق قبلی، حماس سیگنالی مبنی بر آمادگی بازگشت به میز مذاکرات از خود نشان داده است.

خبر مرتبط
جنایت جدید اسرائیل/ گلوله باران یک جوان فلسطینی در شهرک اسرائیلی

رسانه‌های خبری از مرگ جوان فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران در شهرک «العیزریه» خبر دادند.

یک مقام دیگر اسرائیلی گفت که اسرائیل هنوز پیشنهاد دقیقی دریافت نکرده و منتظر شنیدن جزئیات بیشتری است. او گفت: «اما در هر صورت، شکاف‌ها همچنان زیاد است».

انتظار می‌رود که با هدف پایان‌دادن به جنگ، یک هیئت حماس در روز جمعه برای گفتگو به مصر سفر کند.

اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس در اواخر روز جمعه به الجزیره گفت که حماس به میانجیگران قطری و مصری گفته است که اولویت گفتگوها توقف دائمی حمله به غزه است. او همچنین اسرائیل را به افشای اطلاعات نادرست برای دفع فشار داخلی متهم کرد.

در اوایل این ماه، اسرائیل پیشنهادی ارائه کرد که در آن موافقت می‌کرد در ازای آزادی بیش از ۳۰ اسیر اسرائیلی، نبرد را به مدت حداقل یک هفته متوقف کند. اسرائیل همچنین فلسطینی‌های زندانی بیشتری را خواهد کرد.

در اواسط دسامبر، سران سی‌آی‌اِی و موساد و همچنین نخست‌وزیر قطر در ورشو برای بحث در مورد این پیشنهاد ملاقات کردند.

هفته گذشته نیز مصر پیشنهاد از سرگیری مذاکرات در مورد یک توافق سه‌مرحله‌ای را روی میز گذاشت که در نهایت منجر به آزادی همه اسرای اسرائیلی و فلسطینی می‌شد.

بر اساس پیشنهاد مصر، مرحله سوم شامل پایان جنگ، خروج اسرائیل از غزه و استقرار یک دولت تکنوکرات در این منطقه خواهد بود که وابسته به حماس نبوده و از حمایت آمریکا، مصر و قطر برخوردار شود.

بارها اسرائیل قول داده تا زمانی که حماس را از غزه بیرون نراند، در نوار بماند. ارتش نیز در روزهای اخیر عملیات خود در غزه را گسترش داده است.

حماس و دیگر گروه‌های مقاومت همچنان حدود ۱۳۰ اسیر که در جریان حمله ۷ اکتبر به غزه برده بودند را در اختیار دارند. در ماه نوامبر، حماس بیش از ۱۰۰ اسیر را در بخشی از توقف هفت‌روزه درگیری آزاد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.