حماس برای مذاکره درباره اسرای صهیونیست شرط گذاشت

یک مقام ارشد حماس گفته است که تجاوز باید متوقف شود، گذرگاه‌ها باید باز شوند و به مجروحان رسیدگی شود تا بعد بتوان گام‌هایی رو به جلو و در راستای گفت‌وگو با دشمن برداشت.

«علی برکه»، مدیر ارتباطات ملی جنبش حماس در خارج در سخنانی اعلام کرد که مقاومت در غزه با تمام توان می‌جنگد و دشمن صهیونیستی همزمان متحمل خسارات سنگینی شده است.

به گفته برکه، دشمن صهیونیستی نمی‌تواند خسارات را تحمل کند و نتانیاهو از ارتش اسراییل برای ماندن بیشتر در قدرت استفاده می‌کند.

نتانیاهو به سیم آخر زد/ در حال نفوذ به عمق غزه هستیم/ ادامه جنگ تا نابودی حماس

برکه گفت: «دشمن با انعقاد توافق مبادله اسیران و از سرگیری تجاوز به غزه می‌خواهد پرونده را به نفع خود تمام کند، اما مقاومت فلسطین هرگز کارت اسرا را از دست نخواهد داد. چندین پیشنهاد مطرح شد، اما موضع مقاومت روشن است که باید ابتدا تجاوز اسراییل به نوار غزه متوقف شود. حماس هر پیشنهادی برای آتش بس یک یا دو هفته‌ای رد می‌کند و موضع همه جناح‌های مقاومت در این زمینه متحد است. تجاوز باید متوقف شود، گذرگاه‌ها باید باز شوند، به مجروحان رسیدگی شود تا بعد توان گام‌هایی به جلو برداشت.»

این مقام ارشد مقاومت فلسطین در ادامه افزود: «اسرا کارت مهمی در دستان مقاومت هستند، ما از آن غافل نخواهیم شد و دست ما در میدان بالاتر است. دشمن حتی نمی‌تواند در مناطقی که قبلاً در غزه تصرف کرده، مستقر شود و شاهد آن عملیات موفق مقاومت فلسطین در منطقه جُهرالدیک است. هزینه اشغال بسیار زیاد است و نتانیاهو و بایدن قادر به ادامه جنگ فعلی در غزه نیستند.»

افشاگری رسانه قطری درباره خواست رهبر حماس در غزه 

علی برکه گفت: «مقاومت فلسطین می‌خواهد جنگ را متوقف کند، اما نمی‌خواهد کارت اسرا را از دست بدهد و می‌خواهد طبق شرایط خود مبادله انجام شود. ما بعداً بر اساس توافقات موجود درباره پرونده امور داخلی فلسطین بحث خواهیم کرد، اما اولویت در حال حاضر متوقف کردن تجاوزات اسراییل است. مقاومت با بررسی اوضاع به طرف‌های قطری و مصری اطلاع داده است که قبل از توقف تجاوز اسراییل، درباره پرونده زندانیان بحث نخواهد کرد.»

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از رییس سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی گفته است که اگر اسراییل از غزه عقب نشینی کند، دیگر هیچگاه قادر به از بین بردن تونل‌های غزه نخواهد بود.

بخش مهم سخنان رییس سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی آن جایی بود که او اعتراف کرد: «اسراییلی‌هایی که در ابتدای جنگ از نابودی حماس حمایت می‌کردند، اکنون دیگر از جنگ خسته شده‌اند و حمایت از حذف حماس کاهش یافته است.»

در گزارشی مشابهی نیز، پایگاه خبری عبری زبان والا در یادداشتی تحت عنوان «آیا اسراییل در باتلاق غزه گرفتار شده است؟» بیان کرد که پس از گذشت دو ماه و نیم جنگ، ظاهراً دیگر حرف زیادی در مورد پیروزی قاطع در جنگ به میان نمی‌آید.

براساس گزارش این روزنامه عبری زبان، لیست اسامی نظامیان کشته شده اسراییلی هر لحظه طولانی‌تر می‌شود، جایگاه حماس نزد افکار عمومی هر لحظه بهتر می‌شود، نه فقط به خاطر اینکه این جنبش توانست با حمله هفتم اکتبر «اسراییل» را غافلگیر کند، بلکه به این خاطر که با موفقیت در مقابل این رژیم می‌جنگد.

همچنین یک افسر اسراییلی در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال عنوان کرد که سیطره ارتش رژیم صهیونیستی بر خان یونس در جنوب نوار غزه همانند مناطق شمالی، ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

به گفته این افسر اسراییلی، عملیات‌های حماس علیه نظامیان اسراییلی در نوار غزه در قالب تیم‌های دو تا پنج نفره و به یکباره انجام می‌گیرد.

روز گذشته همچنین نیروهای قسام از انهدام ۳۵ خودروی زرهی و قتل ۴۸ نظامی صهیونیستی طی ۴ روز خبر دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.