هشدار  جدی عربستان به آمریکا درباره پیامدهای حمله اسرائیل به غزه/ عواقب فاجعه بار دارد

ایالات متحده در تماس با عربستان سعودی در روزهای اخیر هشداری دریافت کرده است که عملیات نظامی زمینی در نوار غزه می تواند "عواقب فاجعه بار" برای کل خاورمیانه به دنبال داشته باشد.

به نوشته این نشریه، ریاض با مداخله نظامی اسرائیل در غزه مخالف است و این موضوع را طی تماس های اخیر به واشنگتن اعلام کرده است. ما قبل از هر چیز در مورد مذاکراتی صحبت می کنیم که در چارچوب سفر هفته گذشته هیئتی از نمایندگان کنگره آمریکا به پایتخت عربستان سعودی انجام شد. سپس یک گروه ۱۰ نفره از سناتورها با شاهزاده محمد بن سلمان ملاقات کردند.

 
سناتور ریچارد بلومنتال که به عنوان بخشی از هیئتی متشکل از قانونگذاران آمریکایی به ریاض سفر کرده است، گفت: "رهبری عربستان ابراز امیدواری کرده است که بتوان از عملیات زمینی به دلایل حفظ ثبات و همچنین به دلیل تلفات جانی جلوگیری کرد."
 
به گفته وی، طرف سعودی هشدار داد که حمله اسرائیل به غزه یک رویداد "بسیار مضر" خواهد بود که پیامدهایی برای کل منطقه خواهد داشت.
در میان این گفتگوها، واشنگتن از اسرائیل خواسته است تا آغاز تهاجم خود به نوار غزه را به تعویق بیندازد. به گفته منابع، این اتفاق به دلایل متعددی رخ داده است و از جمله برای به دست آوردن زمان بیشتر برای مذاکرات در مورد آزادی گروگان های اسیر شده توسط جنبش حماس. از دیگر دلایل ذکر شده می‌توان به نیاز به ارسال کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان غزه و اجرای دقیق‌تر طرح تهاجم زمینی اسرائیل اشاره کرد.
نیویورک تایمزنیزدر این زمینه می‌نویسد: "نشانه‌هایی نیز وجود دارد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای انجام تهاجم مردد است".
اسرائیل در ۷ اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگنده های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و گروگان ها را نیز گرفتند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از ۱.۴ هزار نفر از جمله ۳۰۰ پرسنل نظامی کشته و بیش از ۵ هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد و تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت را متوقف کرد.
تانک اسرائیلی در نزدیکی غزه - اسپوتنیک ایران , 1920, 27.10.2023
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.