قطر در پی آتش‌بس میان حماس و اسرائیل

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد که دوحه به همکاری به شرکای خود برای رسیدن به آتش‌بس برای «جلوگیری از خونریزی و توقف موج خشونت در منطقه» ادامه می‌دهد.

آل‌ثانی در کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: اولویت اول قطر در چارچوب رویکرد دیپلماتیک حصول آتش‌بس، حفاظت از غیرنظامیان، آزادی اسرا و جلوگیری از گسترش خشونت در منطقه است.

جدیدترین موضع گیری قطر درباره توافق ۶ میلیارد دلاری ایران و آمریکا

وی در ادامه عنوان کرد که قطر می‌خواهد بازیکنی کلیدی در میانجی‌گری‌ها باشد و هر توافقی باید شامل «راه‌حلی عادلانه» برای فلسطینی‌ها باشد.

نخست‌وزیر قطر در ادامه از تلاش این کشور به همکاری شرکایش برای بازگشایی کریدور بشردوستانه برای ارائه کمک به نوار غزه خبر داد.

وی هشدار داد: گسترش حلقه درگیری تبعات جدی در پی خواهد داشت. تنها تضمین برای رسیدن به صلح، افزایش تلاش‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی است.

این مقام ارشد قطری ادامه داد: ما در راستای توقف اقدامات نظامی و بازگرداندن غیرنظامیان در غزه به خانه‌های‌شان تلاش می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد که ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از اولیت‌های قطر است.

آنتونی بلینکن نیز در این کنفرانس از نقش قطر در میانجی‌گری‌ها جهت آزادی اسرا قدردانی کرد.

صبح شنبه گذشته حملات سنگین راکتی و موشکی مقاومت، شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه را هدف قرار داده و «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» خبر داد. عملیات طوفان‌الاقصی پس از آن آغاز شد که مسجدالاقصی طی روزهای گذشته با یورش‌های گسترده شهرک‌نشینان تندروی صهیونیست مواجه شد.

وزارت بهداشت فلسطین در به‌روز رسانی جدیدی اعلام کرد که طی حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه از روز شنبه تاکنون تقریبا ۱۸۰۰ نفر شهید و ۶۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.