جدیدترین موضع گیری قطر درباره توافق ۶ میلیارد دلاری ایران و آمریکا

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر روز جمعه اعلام کرد که به توافق میان ایران و آمریکا مبنی‌بر آزادی زندانیان آمریکایی در ازای آزادی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران متعهد است.

آل‌ثانی در کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: قطر به توافق پایبند است و وظایف خود را اجرا می‌کند. قطر بدون رایزنی با شرکایش اقدامی انجام نخواهد داد.

پیش از این مطابق با توافق حاصل‌شده میان تهران و واشنگتن، پنج آمریکایی در ازای آزادی پنج زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی برای مصارف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا کردند. مطابق با این توافق، اموال مسدودشده‌ی ایران در کره جنوبی، از این کشور به حساب‌هایی در قطر منتقل شده است.

توافق ایران و قطر درباره استفاده و دستور پرداخت از منابع ارزی آزادشده

واشنگتن‌پست روز گذشته به نقل از سه منبع گزارش داده بود که والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در رابطه با این اموال ایران گفته است: این پول‌ها به زودی جایی نمی‌روند!

در پی انتشار این خبر، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نمی‌تواند گزارش‌های منتشرشده در خصوص مسدودسازی ۶ میلیارد دلار از اموال ایران در قطر را تایید کند.

آنتونی بلینکن تاکید کرد که ایران تاکنون به هیچ طریقی به اموال خود در قطر دسترسی پیدا نکرده و این پول خرج نشده است.

همچنین جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای ارتباطات راهبردی کاخ سفید با اشاره به این‌که درخصوص گفت‌وگوهای دیپلماتیک اظهارنظر نمی‌کند، تاکید کرد که ایران هیچ بخشی از اموال خود در بانک‌های قطری را خرج نکرده است.

وی همچنین تاکید کرد که درخصوص تراکنشات مالی در آینده گمانه‌زنی نمی‌کند.

در همین رابطه، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل ادعای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست را مبنی‌بر توافق آمریکا با قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار ایران رد کرد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این یادداشت واشنگتن‌پست، اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن‌پست را خدشه‌دار می‌کند. سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی‌توانند از توافق عقب‌نشینی کنند. این پول متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیرتحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.

همچنین رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز اعلام کرد که منابع ارزی ایران در قطر کاملا در دسترس است و ادعای واشنگتن‌پست کذب است. این رسانه اعلام کرد: هیچ تغییری در موضوع دسترسی ایران به منابع ارزی خود در بانک‌های قطر ایجاد نشده و توافق انجام‌شده به قوت خود باقی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.